نحوه اجرای سقف پیش تنیده و ویژگی های سقف پیش تنیده

اجرای سقف پیش تنیده

از روش های کاربردی برای افزایش دهانه سقف ها، پیش تنیده کردن دال بتنی است. سقف پیش تنیده، سقفی است که در ساختمان های با دهانه بلند استفاده می شود و در مکان های مختلف، دارای کاربردهای متفاوتی است. انواع سقف پیش تنیده شامل پس کشیده، پیش کشیده و درجا هستند که روش اجرای آنها متفاوت است. اگر می خواهید با نحوه اجرای سقف پیش تنیده، کاربردها، مزایا و معایب این نوع سقف آشنا شوید، لطفا در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سقف پیش تنیده چیست؟

سقف پیش تنیده، به منظور افزایش دهانه سقف ها و ساختمان های با دهانه بلند استفاده می شود. این سقف در مکان های مختلفی می تواند اجرا شود و برای کاهش ضخامت سقف ها کاربرد دارد. برای تولید سقف پیش تنیده از تاندون هایی با مقاومت کششی بالا استفاده می شود تا به خوبی پاسخگو باشند. در این نوع اجرای سقف، فشاری ثابت و دائمی در قسمتی از بتن ایجاد می شود تا فشار حاصل از بار در آن ناحیه به حداقل برسد. بتن های مورد استفاده در اجرای سقف پیش تنیده، باعث افزایش استحکام سقف سازه می شوند.

در سقف پیش تنیده، غلاف هایی قرار دارد که کابل های فولادی داخل این غلاف ها وجود دارند تا قدرت تحمل بار توسط سقف بیشتر شود. به بیانی ساده تر، کابل ها در بخش آخر بتن های سقف پیش تنیده بسته شده و گره می خورند و این کابل ها علاوه بر آنکه از انواع تنش ها جلوگیری می کنند، باعث افزایش مقاومت سقف در برابر فشارهای مختلف نیز می شوند. لازم به ذکر است که انواع سقف پیش تنیده، روش اجرای متفاوتی دارند و با توجه به متفاوت بودن روش اجرا در هر پروژه، مصالح مواد اولیه مورد استفاده نیز متفاوت هستند.

سقف پیش تنیده چیست و چه کاربردی دارد؟

اجزای تشکیل دهنده سقف پیش تنیده

در بخش قبلی به غلاف های موجود در سقف های پیش تنیده اشاره کردیم اما این نوع سقف دارای اجزای دیگری هم می باشد تا استحکام آن در حداکثر ترین حالت ممکن باشد. اجزای سقف پیش تنیده به شرح زیر می باشند :

  • کابل‌ ها : اصلی ترین بخش سقف پیش تنیده، کابل های آن است. کابل ها در انواع مختلف روکش دار یا بدون روکش و در تعداد رشته 1 تا 50، تولید می شوند. برای تولید سقف پیش تنیده معمولا از کابل های 7 رشته ای استفاده می شود.
  • گوه‌ ها : بخش دیگری از سقف پیش تنیده، گوه ها هستند که کاربرد این بخش در سقف، افزایش نیروی کششی کابل ها می باشد. شکل گوه ها، مخروطی می باشد و به صورت 2 یا 3 تکه ای هستند. با وجود گوه ها، کابل ها امکان تغییر حالت و بازگشت به حالت اولیه خود را نخواهند داشت.
  • صفحه ‌های مهاری : صفحه های مهاری در مدل های مستطیلی یا گرد تولید می شوند و دارای انواع مختلف 1 تا 32 سوراخه هستند.
  • قطعات شیپوری : از دیگر بخش های سقف پیش تنیده، قطعات شیپوری هستند که با هدف تکیه گاه جک در زمان کشش، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • غلاف‌های گالوانیزه : غلاف های گالوانیزه در سقف پیش تنیده، برای جلوگیری از خوردگی استرندها استفاده می شوند و به حفاظت از آنها کمک می کنند.

انواع سقف پیش تنیده

همانطور که در بخش های قبلی نیز توضیح دادیم، سقف پیش تنیده در انواع مختلف تولید می شود که روش اجرای هر یک از انواع آن متفاوت است. در ادامه، این سقف ها را معرفی خواهیم کرد :

سقف پیش کشیده

برای اجرای سقف پیش تنیده پیش کشیده، ابتدا باید موقعیت کابل ها تشخیص داده شود و سپس به وسیله جک هیدرولیکی کشیده می شوند. همچنین سازنده، طول اضافه کابل ها را بریده و آنها را با صفحه های مهاری می بندد.

اجزای تشکیل دهنده سقف پیش تنیده

سقف پس کشیده

نوع دوم سقف پیش تنیده به اسم سقف پس کشیده شناخته می شود. این نوع سقف، به دو روش چسبنده و غیرچسبنده اجرا می شود.

اجرای سقف پس کشیده به روش چسبنده

برای اجرای سقف پیش تنیده پس کشیده به روش چسبنده، کابل ها از میان قالب های گالوانیزه عبور داده می شوند و پس از فرایند بتن ریزی، فاصله و بخش های خالی میان بتن ایجاد می شوند که این فضاهای خالی به وسیله دوغاب پر خواهند شد.

اجرای سقف پیش تنیده پس کشیده به روش غیر چسبنده

برای اجرای سقف پیش تنیده پس کشیده به روش غیر چسبیده، ابتدا فرایند بتن ریزی انجام می گیرد و سپس عملیات کابل کشی قابل انجام است. در این روش، ابتدا لازم است مقاومت فشاری بتن مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان کابل کشی را انجام داد. برای اجرای سقف به روش غیرچسبنده، به استفاده از دوغاب هم نیازی نخواهد بود.

سقف پیش تنیده درجا

نوع سوم از سقف پیش تنیده، سقف پیش تنیده درجا نام دارد. برای اجرای این نوع سقف، ابتدا قالب بندی سقف و پس از آن فرایند شمع گذاری انجام می گیرد. سازنده بعد از طی کردن مراحل طراحی شبکه مش تحتانی، کابل کشی را به صورت طولی و عرضی شروع می کند و فقط هم در بخش پایینی دال ها و به میزان خیلی کم از فولاد، مش بندی را انجام می دهد.

برای اجرای سقف پیش تنیده درجا و تنظیم کردن موقعیت کابل ها نیز از اسپیسرها استفاده می شود همچنین برای اجرای عملیات آرماتورگذاری تقویتی، از آرمارتورهای فنری یا خاموت ها کار گرفته می شود. در پایان این مراحل، بعد از اینکه سازنده مطمئن شد که بتن دارای مقاومت کافی است، قالب ‌ها را باز کرده و فوم‌ های محافظ شیپوری‌ ها را می‌ سوزاند.

مزایا و معایب سقف پیش تنیده 

اجرای سقف پیش تنیده، مزایای بسیاری در صنعت ساختمان سازی دارد از جمله آنکه :

کاهش ضخامت سقف

با توجه به اینکه بتن های سقف پیش تنیده در مراحل تولید خود تحت فشار قرار می گیرند، سطح مقطع آنها بیشتر است و ضخامتی تقریبا 30 درصد کمتر از سقف های غیرپیش تنیده دارند.

کم شدن وزن سازه

با کم شدن ضخامت سقف پیش تنیده، وزن آن نیز کمتر می شود که در نتیجه کمتر شدن وزن سقف، وزن سازه نیز به حداقل خواهد رسید. هر چقدر هم که وزن سازه کمتر باشد، در مواقعی مثل زلزله آسیب زیادی نخواهد دید.

اجرای یکپارچه سقف

از مزایای ساخت سقف پیش تنیده، یکپارچه بودن آن است. سازنده این نوع سقف ها می توانند سقف را بدون هیچ درزی و به طور کاملا یکپارچه اجرا کرده و در نتیجه، سطوح همواری در سازه ایجاد می شود.

انواع سقف پیش تنیده

افزایش دوام سازه

در روش اجرای سقف پیش تنیده به دلیل آنکه ضخامت دال بتنی با حذف قسمت کششی بتن کم می شود، فوانداسیون ساختمان مقاوم تر خواهد بود و در برابر زلزله، استحکام خوبی خواهد داشت.

کم شدن ارتفاع سازه

از دیگر مزایای سقف پیش تنیده، کم شدن ضخامت سقف و حذف آویز تیرهاست در نتیجه ارتفاع سازه نیز کمتر می شود.

کنترل ترک‌ ها و آب بندی

کنترل ترک ها و آب بندی، از مزایای سقف پیش تنیده است است زیرا در این نوع سقف، تنش های فشاری در دو جهت عمود بر هم هستند و امکان ایجاد ترک به حداقل می رسد. با کمتر شدن ترک های سقف، عوامل آسیب زا مانند رطوبت و روغن نمی توانند وارد سقف شده و تاثیر منفی در استحکام سازه نخواهند داشت.

افزایش فضای طبقه ها

در روش ساخت سقف پیش تنیده، ستون های اضافه در پلان ها حذف می شوند ضمن اینکه ابعاد بخش های مختلف ساختمان ها کوچک تر خواهند شد. در پی این مزایا، فضای طبقات نیز بیشتر خواهد شد.

کم کردن مصالح مصرفی و کاهش هزینه ها

اجرای سقف پیش تنیده به مصالح کمتری نیاز دارد. سازنده این نوع سقف، حجم بتن مصرفی کمی دارد ضمن اینکه در این بتن ها از فولاد نیز استفاده می شود و نیاز کمتری به آرماتور خواهد بود. با توجه به حجم مصالح مصرفی کم در ساخت سقف پیش تنیده، هزینه های کلی کاهش می یابند.

کاهش زمان اجرای پروژه

اجرای سقف پیش تنیده، زمان کمی لازم دارد و در مدت زمان کوتاه می توان قالب بندی های سقف را باز کرد. همچنین در اجرای این نوع سقف، با حذف شدن آویز تیرها، قالب بندی راحت تر اجام می گیرد.

سهولت اجرا

با در نظر گرفتن حذف ستون های میانی و فاصله زیادی که میان ستون ها وجود دارد، قالب بندی دال پیش تنیده، سهولت بیشتری نسبت به سایر سقف ها دارد.

مزایا و معایب سقف پیش تنیده 

کاربردهای سقف پیش تنیده

از سقف پیش تنیده در پروژه های مختلفی استفاده می شود. از جمله آنکه :

  • ساخت و اجرای انواع پارکینگ ‌های طبقاتی
  • ساختمان‌ های بزرگ
  • آپارتمان ‌های کوچک
  • مراکز تجاری
  • مراکز مسکونی
  • سینماها
  • سالن‌ های آمفی تئاتر
  • هتل ‌ها و مهمان ‌سراهای بزرگ
  • سازه ‌های کابلی معلق
  • کارخانه‌ ها
  • و…

حداکثر طول دهانه سقف پیش تنیده

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که حداکثر طول دهانه سقف پیش تنیده چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در انواع سقف های پیش تنیده برای جلوگیری از ایجاد ترک و اعمال تنش در داخل سقف، اجرای دهانه سقف جداکثر تا 30 متر بدون ستون گذاری ممکن است.

اجرای سقف پیش تنیده یک کار تخصصی محسوب می شود و مهندس باید پس از بررسی پروژه و با در نظر گرفتن شرایط، سقف را به بهترین شکل و با اندازه دهانه مناسب اجرا کند.

کاربردهای سقف پیش تنیده

مقایسه سقف پیش تنیده با سقف وافل

از روش وافل هم مانند روش پیش تنیده برای اجرای سقف هایی که نیازمند دهانه های بزرگ تری هستند، استفاده می شود اما این دو روش، تفاوت هایی با یکدیگر دارند از جمله آنکه :

  • حداکثر طول دهانه قابل اجرا در سقف وافل حدود 15 متر است اما سقف پیش تنیدگی، حداکثر طول دهانه قابل اجرای بیشتری دارد.
  • ضخامت سقف وافل و پیش تنیده متفاوت است به طوری که سقف وافل، ضخامت بیشتری دارد.
  • برای پیاده سازی سقف پیش تنیده به تیرهای جانبی نیاز است اما سقف وافل را می توان بدون هیچگونه تیری اجرا کرد.
  • از نظر سرعت اجرا، سقف وافل در مدت زمان سریع تری اجرا می شود اما اجرای سقف پیش تنیده نیازمند زمان بیشتری است ضمن اینکه فرایند حساس تری هم دارد.
  • در مقایسه هزینه ها، اجرای سقف وافل معمولا هزینه کمتری دارد.
مقایسه سقف پیش تنیده با سقف وافل

قیمت اجرای سقف پیش تنیده 

اجرای سقف پیش تنیده مزایای بسیاری دارد اما لازم است پیش از تصمیم به اجرای این نوع سقف، راجع به هزینه های آن نیز اطلاعات داشته باشید. عوامل تاثیر گذار در هزینه اجرای این نوع سقف، عبارتند از :

  • هزینه طراحی : یک عامل موثر در هزینه اجرای سقف، قیمت طراحی آن می باشد.
  • هزینه مصالح : برای اجرای سقف نیاز به استفاده از مصالح و تجهیزاتی است که باید خریداری شوند.
  • هزینه قالب بندی دال بتنی : این هزینه برای همه نوع سقف پیش تنیده تقریبا برابر است و به صورت هر متر مربع محاسبه می شود.
  • هزینه اجرا : هزینه اجرای سقف پیش تنیده به صورت متر مربع مورد محاسبه قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *