تصاویر اجرای نمای خشک

اجرای نمای خشک 

نمای ساختمان همان بخش بیرونی و خارجی ساختمان محسوب می‌شود که از فضای عمومی قابل دیدن خواهد بود. طراحی بیرونی و نمای ساختمان یکی از بخش‌های مهم در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود که امروزه سمت و سوی متفاوتی را در پیش گرفته است. نمای خشک یکی از‌ایده‌های مطرح این بخش است که پیشرفت چشمگیری داشته و اکنون به روش‌های مختلفی اجرا می‌شود. در ادامه به اجرای نمای خشک، ویژگی‌ها و مزایای آن خواهیم پرداخت.

منظور از اجرای نمای خشک سنگ چیست؟

دلیل نامگذاری این روش عدم استفاده از دوغاب و ملات است. از این رو به آن نمای خشک گفته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این روش استفاده از اتصالات مکانیکی و سیستم نصب سبک است که به جای ملات به کار رفته و از لایه‌های مختلفی نیز برخوردار است.

اجرای نماهای خشک آجر

در اجرای این روش نوعی گیره‌های مخصوص به جای ملات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل سرعت اجرای آسان و سریع، کاهش وزن ساختمان و طول عمر بالای اجرای این روش، استفاده از آن را مقرون به صرفه و اقتصادی می‌دانند.

اتصالات نمای خشک

لایه‌های بکار رفته در اجرای نمای خشک شامل پوسته بیرونی، فضای داخلی تهویه‌پذیر و لایه عایق حرارتی به همراه دیواره داخلی ساختمان است. در این بین مقداری فاصله بین پوسته ساختمان و دیواره اصلی وجود دارد. لایه‌های گفته شده با کمک سازه‌های مکانیکی از جنس فولاد یا آلومینیوم از قبیل ریل و کلیپس به اسکلت اصلی متصل شده و روی سازه اصلی نصب می‌شوند.

انواع نمای خشک ساختمان

نمای خشک سرامیک

نمای خشک سرامیکی با کمک زیرساخت‌های آلومینیومی انجام شده و با کمک این روش بدون نیاز به ملات و چسب می‌توان سرامیک‌ها را با کمک یک سری یراق آلات متصل کرد. در این روش از کلیپس و ریل‌های آلومینیومی برای زیرسازی استفاده می‌شود.

اجرای سرامیک خشک کف

سرامیک پرسلانی از رایج‌ترین مصالح بکار رفته در اجرا به صورت خشک نمای خشک است که می‌تواند علاوه بر دیوار‌ها، در کف نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این متریال کاربردی توانسته وزن کلی ساختمان را کاهش داده و باعث افزایش مقاومت آن در برابر لرزه و فشار شود.

انواع نمای خشک

در حال حاضر ۶ نوع نمای خشک رایج و محبوب شامل نمای خشک آجری، سرامیک، سنگ، نمای خشک از نوع شیشه، کامپوزیت و اچ پی ال است که در اکثر ساختمان‌ها و حتی پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرای نمای سرامیک پرسلانی

این نوع نما در روش گفته شده، یکی از نما‌های بسیار رایج در اجرای نمای خشک محسوب می‌شود. به کارگیری سرامیک خشک پرسلانی در نما همراه با کمترین جذب آب بوده و می‌تواند در مواردی مانند نمای ساختمان‌های مسکونی، ادرای، تجاری و حتی بخش‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

اجرای نمای خشک سنگ

اجرای نمای خشک به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بر اساس نحوه قرارگیری اتصالات روی بدنه ساختمان و نحوه نصب آن، می‌توان این روش را به دو نوع نمایان و غیر نمایان دسته‌بندی کرد. در ادامه به طور مختصر در مورد آن‌ها گفته شده است.

نمای خشک از نوع نمایان

نمای خشک از نوع نمایان یا مشهود به گونه‌ای است که اتصالات فیزیکی به کار رفته برای نگه داشتن نما از جمله سرامیک از فضای بیرون قابل مشاهده باشد. البته با استفاده از برخی روش‌ها در اجرای نمای خشک می‌توان از جلب توجه کردن این بست‌ها جلوگیری کرد. در صورتی که اتصالات را با کمک رنگ مانند رویه نما درآورید، کمتر جلب توجه خواهد کرد. بدین منظور بهتر است از رنگ‌های دارای استحکام بالا در مقابل شرایط آب و هوایی استفاده کرد. اتصالات به کار رفته در نمای خشک از نوع نمایان باید بسیار مستحکم باشند تا بتوانند در مقابل آسیب‌های ایجاد شده در اثر عوامل جوی مقاومت کنند.

سیستم نمای خشک از نوع غیر نمایان

همانطور که از نام این روش اجرای نما به صورت خشک مشخص است، پس از بکارگیری آن، امکان مشاهده اتصالات وجود ندارد. در این روش با استفاده از عملیات مختلف روی نمای ساختمان، سوراخ و یا شیار‌هایی ایجاد خواهد شد و بدین وسیله پس از نصب نما دیگر بست‌های به کار گرفته شده دیده نمی‌شوند.

مزایا و معایب نمای خشک

مزایای اجرای نمای خشک و ویژگی‌های منحصربفرد آن

سیستم نمای خشک یک روش کاملاً مدرن به شمار می‌رود. دلیل رواج استفاده از این روش نیز وجود ویژگی‌های مثبت و مزایای بی‌شمار آن است. در صورتی که از این روش برای نمای ساختمان خود استفاده کنید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد.

افزایش سرعت با اجرای نمای خشک

در اجرای نمای خشک به داربست نیاز نبوده و به جای آن از چهارچوب‌های فلزی و الگو‌های آماده برای اجرای نما استفاده خواهد شد. همین مورد باعث افزایش سرعت اجرای نما شده و می‌توان گفت سرعت انجام پروژه تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

کیفیت بالای نما با کمک روش اجرای نمای خشک

از مهم‌ترین ویژگی این روش به کارگیری انواع مصالح در اجرای آن است. به طوری که می‌توان از کامپوزیت، سنگ، آجر، سرامیک، اچ پی ال، کرتین وال، چوب پلاست و… در این روش استفاده کرد.

این مزیت بسیار مهم برخی از مشکلات مربوط به مهندسان و متخصصان ساختمان را نیز برطرف کرده است. زیرا امکان استفاده از انواع مصالح در هر اندازه و رنگی وجود داشته و به راحتی می‌توان با اجرای نمای خشک طرح مورد نظر را با کیفیت مناسب پیاده‌سازی کرد. مصالح به کار رفته در رویه نما نیز به صورت صنعتی تولید شده و به دلیل کاهش خطا‌های انسانی، با افزایش کیفیت اجرای نما مواجه خواهیم بود.

اتصالات نمای خشک

کاهش هدر رفت انرژی

همانطور که گفته شد در روش نمای خشک از لایه‌ای عایق حرارتی نیز استفاده می‌شود. این عایق باعث کاهش هدر رفت انرژی شده و به دنبال آن هزینه‌های مربوط به انرژی نیز کاهش می‌یابد.

امکان تعویض یا تعمیر

در صورتی که بخش‌هایی از نمای ساختمان در روش اجرای نمای خشک نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد، به راحتی می‌توان تنها همان بخش مورد نظر را باز کرده و اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود.

نصب و راه‌اندازی آسان

از دیگر مزیت‌های این روش نصب و راه‌اندازی بسیار آسان آن است. بدین ترتیب بدون نیاز به کارگران حرفه‌ای می‌توان اتصالات و ریل‌ها را به راحتی نصب کرد. در این بخش نیز بدون پرداخت دستمزد‌های گران قیمت می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

دیگر مزایای اجرای نمای خشک

از دیگر مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان بکارگیری آن برای ساختمان‌های دارای ارتفاع زیاد
  • افزایش عمر ساختمان‌ها
  • کاهش حجم فونداسیون در ساختمان
  • کاهش ضایعات مربوط به مصالح با اجرای نمای خشک
  • امکان بازیافت مصالح استفاده شده
  • سازگاری کامل با اسکلت‌های بتنی و فلزی
هزینه و قیمت اجرای نمای خشک ساختمان

قیمت اجرای نمای خشک

دلیل اصلی ایجاد این روش، سختی‌های روش سنتی و مشکلات متعدد مربوط به نصب آن بوده است. یکی از این مشکلات ریختن نما در عرض مدتی اندک و مشکلات رایج آن بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه محصولات، نمای ساختمان‌ها نیز مدرن‌تر شده و روش‌های جدید از جمله اجرای نمای خشک توانسته‌اند باعث جلب توجه مهندسان و معماران شوند. قیمت و هزینه انجام اجرای نمای خشک بسته به نوع پروژه متفاوت بوده و باید پیش از انجام آن با بررسی ابعاد پروژه تعیین شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *