انواع گچکاری و گچبری سقف

انواع طرح گچ کاری ساختمان کدامند؟

انواع طرح گچ کاری معمولا به دو روش مدرن و سنتی انجام می شود که تفاوت آن ها در طرح و مدل آنها می باشد که در سنتی از طرح های زیاد استفاده می شود ولی در گچبری مدرن از طرح های ساده تر استفاده می شود . که در ادامه ی این مقاله با انواع طرح گچ کاری آشنا می شوید.
یکی از روش های گچ بری برای سقف پذیرایی استفاده از رابیتس کاری سقف پذیرایی یا سقف های کاذب است که آنها نیز به گچ کاری نیاز دارند و به گونه ای هستند که روی سقف کاذب گچ بری انجام می شود .
در واقع رابیتس تور های فلزی هستند که برای سقف های ساختمان در حال ساخت قرار استفاده می شوند.
طرح گچ بری سقف به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم :

1- طرح زمینه ای : طرح های زمینه به صورت منظم و قاب مانند هستند و انواع طرح های گل ، تذهیب ، مقرنس و.. را در این طرح می شود انجام داد . همچنین این سبک بر روی دیوار نیز قابل انجام است.

2- طرح حاشیه ای : همانطور که از اسمش پیداست طرح های حاشیه ای را در حاشیه ی سقف انجام می دهند و انواع مدل های مدرن ، نقش و نگار ، نوشته ، چنگ و چدن و.. در این طرح جا دارند و همچنین جزو پرطرفدار ترین طرح ها نیز هست.

3- طرح خاص : در این سبک طرح از پیش آماده می شود و سپس روی آن سازه نصب می شود ، استفاده از این مدل برای سقف زیاد مرسوم نمی باشد و بیشتر برای روی ستون ، سرقاب و … کاربرد دارد.

انواع طرح گچ کاری - ساختمان کاران

گچ کاری ساختمان به مجموعه عملیات ساختمانی جهت سفید کاری سقف و سطوح دیوارهای خام، شمشه گیری دیوارها و لبه ها و دور پنجره ها، شاقول و تراز کردن دیوارها، گونیا کردن کنج ها و زیرسازی دیوارها جهت آماده سازی سطوح برای اجرای کاغذ دیواری یا دیوارپوش یا نقاشی ساختمان میگویند. گچ کاری دیوار ساختمان به دو دسته کلی زیرکار و روکار تقسیم میشود.

زیرکار گچ کاری

زیرکار گچ کاری - ساختمان کاران

 به لایه ای اطلاق میشود که مستقیماً بر روی دیوار سفالی یا سیمانی کشیده میشود. برای لایه زیر کار بهتر است از مخلوط گچ و خاک استفاده شود. مخلوط گچ و خاک از ترک خوردن لایه نهایی پس از اتمام کار جلوگیری میکند. برای این منظور از مخلوط خاک رس و گچ زیرکار که معمولاً قیمت کمتری دارد استفاده میشود. لازم است که استاد گچکار لایه زیر کار و مخلوط گچ و خاک را تا حد امکان شمشه کند تا از افزایش ضخامت لایه روکار جلوگیری شود.

روکار گچ کاری

روکار گچ کاری - ساختمان کاران

به لایه پرداخت نهایی گچکاری اطلاق میشود که معمولاً ضخامت آن در حد 2 سانتیمتر است. گچ مورد استفاده در لایه روکار گچ کاری باید بسیار دانه ریز باشد تا تا سطح نهایی بسیار یکدست به نظر برسد. همچنین شمشه گیری و گونیا کردن کنج ها باید به نحوی باشد که از هرگونه تاب و موج در دیوار و سقف جلوگیری شود.

گچبری را به مجموعه عملیات ساختمانی به منظور تزئینات داخلی ساختمانی میگویند. انواع گچبری شامل گچبری سقف ، گچبری دندان موشی یا دندان خرگوشی ، طرح خط کوفی و گچبری ورساچ ، گچبری هندسی ، آرک ، گلویی ( ساده یا نور مخفی ) ، باکس نور مخفی و هالوژن ، گچبری سرستون ، گچبری رو شومینه ، گچبری قاب آینه ، دور لوستری ، کشویی و تسمه و قاب را نام برد. هنر گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است و بطور کلی تخصص افراد گچ کار وگچبر کاملاً از هم مجزاست. نورپردازی داخلی با باکس نور مخفی و هالوژن یکی از محبوبترین تزئینات گچی در گچبری سقف ساختمان است.

گچبری نورمخفی از چهار قسمت تشکیل شده است :

4- ابزار کشویی

3- گچکاری

2- رابیتس بندی

1- جوشکاری میلگرد به سقف

نورمخفی گچبری - ساختمان کاران

به مجموعه این کارها اصطلاحاً نورمخفی گچبری میگویند. گچبری نور مخفی در بین گچکاران به اتوبوسی معروف است. برای میلگرد گچبری نور مخفی بهتر است از میلگرد نمره 8 آجدار استفاده شود البته از آنجایی که خم و برش میلگرد نمره 8 سخت است بسیاری از گچکاران از میلگرد نمره 6 استفاده میکنند. با توجه به اینکه میلگرد نمره 6 بصورت مفتولی است و شکل پذیری آن کم است و همچنین از آنجاییکه جوش پذیری آن نیز کم است استفاده از آن برای گچبری نورمخفی خیلی توصیه نمیشود.

انواع طرح گچ کاری مدرن و سنتی

امروزه گچبری هم مانند بسیاری از مهارت‌ها با گسترش و توسعه فناوری‌های نوین، تغییرات فراوانی را به خود دیده که منجر به تقسیم شدن این هنر به دو شاخه‌ی مدرن و سنتی شده‌ است.
گچ بری سنتی در واقع همان شاخه‌ی اصلی به وجود آمدن این هنر است. در این نوع، طرح مورد نظر هنرمند روی لایه‌ی گچ بیرونی سقف، ستون‌ها یا دیوارها حک می‌شود. هیچ طرح یا محصول آماده‌ای در این نوع وجود ندارد و متخصصان باید با بهره‌ گیری از ابزارهای ساخت خودشان، نقش و نگار موردنظر را روی دیوار یا سقف حک کنند.
گچبری مدرن با نمونه‌ ی سنتی کاملا متفاوت است؛ در این پروسه از ابزار آلات مدرنی همچون دستگاه برش CNC در ایجاد طرح روی گچ استفاده می‌شود و در نهایت محصول نهایی روی سقف، ستون یا دیوارها نصب می‌شود.
در این روش، هنرمند قادر است طرح‌های خود را بسیار دقیق و با مقدار خطای کم روی صفحه‌های گچی حک کند. گچبری مدرن بیش از یک دهه است که وارد معماری ساختمان‌ها شده و کاری کرده تا شاهد طرح‌های منحصر به فردی در این صنعت باشیم.

گچبری سنتی

گچبری سنتی یکی دیگر از سبک‌های هنر معماری ایرانی اسلامی است. هنر گچبری سنتی ایرانی از گذشته تا به حال مورد توجه دوستداران هنر معماری بوده است. گچبری سنتی به چند دسته: معرق، لایه ای، کلوخی، هشته تقسیم بندی می‌شود.

گچبری سنتی

گچبری سنتی معرق مشابه سبک کاشی کاری معرق در معماری است. برای اجرای این کار در دکوراسیون داخلی ابتدا ملات گچ رنگی را به اشکال متنوع درآورده و قطعات را مانند پازل کنار هم می چیدند. برای محکم کاری پشت کار از ملات گچ سفید استفاده می‌شود.
گچبری سنتی لایه ای در دکوراسیون و معماری بسیار پرکاربرد است. در این روش ابتدا چند لایه گچ در رنگ‌های مختلف رو مخلوط می‌کنند .پس از کشیدن لایه های گچ رنگی ،با ابزار گچبری طرح های مورد نظر را در آورده و اجرا می‌کنند.

گچبری مدرن

شاید در نگاه اول گچبری تنها برای فضاهای لوکس و تاریخی مورد استفاده قرار گیرد اما در واقع امروزه گچبری مدرن جایگاه خاصی در دکوراسیون داخلی باز کرده و یکی از پرطرفدارترین تزئینات برای سقف های فضاهای داخلی محسوب می شود .البته استفاده از این سبک هنر در زمان های گذشته معایبی داشته است که خوشبختانه امروزه تمامی آن ها رفع شده است و هر کسی می تواند برای تزیین دکور و طراحی داخلی خود از این سبک معماری استفاده کند. با گذشت زمان، امروزه با ورود مکانیزم های جدید و مدرن ساخت و ساز آپارتمان ها و ساختمان ها یا شرکت های ساختمانی از گچبری مدرن پیش ساخته یا طراحی آن برای دکور داخلی و معماری آن استفاده می شود.

گچبری مدرن

گچبری مدرن از جمله هنرهای وابسته به معماری می باشد. گچبری در هر دوره ای از زمان شکل و طرح خاص مختلفی داشته است که در طی گذشت سال ها طرح ها و نقش آن تغییر نموده و سبک گچبری مدرن به وجود آمد. برای زیباتر نمودن طرح داخلی منازل خود و معماری آن می توانید از سبک هنر گچبری مدرن برای سقف و دیوار منزل خود استفاده نمایید.
شما می توانید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی که برای پذیرایی خود در نظر دارید از انواع گچبری سقف مدرن و سنتی برای دیزاین سقف پذیرایی تان استفاده نمایید. اضافه کردن لوسترهای مدرن و لامپ های زیبا و جذاب می تواند مدل سقف پذیرایی شما را به طرحی شگفت انگیز و خاص تبدیل کند و حس رویایی و رمانتیکی را برای همه اهل خانه بوجود آورد.
استفاده از گچبری مدرن جلوه خاصی به منزل می دهد. گچبری مدرن در ساختمانها ،ادارات ،هتل ها و…کاربرد فراوانی دارد.که هنرمندان با ذوق به خوبی این اشکال را به اجرا گذاشته و شکل هایی مانند نور مخفی که در سالن های پذیرایی ،لابی ها و…اجرا می کنند شکل های دیگری از قبیل باکس ،باند،ستون،آرک و اپن و انواع ابزارهای گلویی ، قاشقی ،فیتیله،تسمه،لبه نورمخفی،توخالی وجود دارد.
در گچبری مدرن از ابزار آلات مدرنی همچون دستگاه برش CNC در ایجاد طرح روی گچ استفاده می‌شود و در نهایت محصول نهایی روی سقف، ستون یا دیوارها نصب می‌شود. امکان اجرای طرح‌های مورد نظر با دقت زیاد و خطای کم از مزایای روش جدید است.

انواع طرح گچ کاری با رابیتس

رابیتس جزو ساختارهای به کار رفته در معماری ساختمان است و برای ایجاد برش و کشش عرضی در سطوح خارجی دیوار‌ها و سقف استفاده می‌شود. رابیتس در گچ بری هم قابل استفاده است و متخصصان این حوزه برای فرم‌دهی اولیه و بالا بردن استحکام بخش‌هایی مثل سقف، ستون یا دیوار‌ها از رابیتس استفاده می‌کنند.

رابیتس گچ کاری

 در عین حال متخصصان با بهره‌ گیری از متریال‌های مدرنی همچون پلی استایرن، توانسته‌اند کاری کنند تا گچ بری داخلی بدون استفاده از رابیتس هم انجام شود؛ موضوعی که فقط برای طرح‌های ظریف و نازک صدق می‌کند. حذف رابیتس در طرح‌های جدید، باعث به وجود آمدن الگوهای جدیدی مثل تریم‌های هالوژنی و گلویی در حوزه معماری داخلی ساختمان شده است.
متد پلی استایرن در واقع نوعی از گچبری مدرن است که در آن به جای گچ، از فوم‌های فشرده شده‌ی پلی استایرن استفاده می‌شود. در این پروسه هنرمند بر اساس نقشه، نقاط برآمده‌ی طرح مد نظرش را روی یک صفحه‌ی فلزی ایجاد می‌کند.
پس از خشک شدن فوم، قطعات برداشته می‌شوند و به صورت جداگانه روی سقف یا دیوارهای ساختمان‌ نصب می‌شوند. این نوع فقط در تریم داخلی ساختمان‌ها کاربرد دارد و در فضای خارجی استفاده نمی‌شود. دلیل اصلی به وجود آمدن گچبری پلی استایرن در معماری داخلی، سرعت بالا در ساخت و کاهش هزینه‌‌ها بوده است.

گچبری سقف

امروز برای تزیین سقف پذیرایی از سقف های کاذب و سقف کناف استفاده فراوانی می شود اما از تکنیک های سنتی که امروزه با روش های جدید درهم آمیخته شده است گچ بری است. گچبری در معماری داخلی ایرانیان سابقه تاریخی طولانی دارد. از گچبری در تزیین سقف و دیوارهای حتی مساجد نیز استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی ایده های بسیاری برای طراحی گچبری زیبا سقف مطرح شد. از آن جایی که اتاق پذیرایی یکی از مهمترین فضاهای منازل ایرانی محسوب می شود, از این ایده ها بیشتر برای اتاق پذیرایی استفاده می شود. در صورتی که گچ بری سقف پذیرایی همراه با نورپردازی مناسب باشد, اتاق پذیرایی بسیار زیبا و شیک می شود. گچبری ها می توانند ثابت باشند و یا از قبل آماده شده و در سقف نصب شوند. گچبری در اندازه ها و با طرح های متنوعی ساخته می شود و بسته به اندازه سقف پذیرایی انتخاب و اجرا می شود. تصاویر زیر نمونه هایی از ایده های گچبری مدرن سقف پذیرایی را نشان می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *