برق کشی ساختمان

لیست تعرفه و قیمت برق کشی ساختمان

برق ‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل از مراحل ساخت ساختمان هست. نحوه برق‌کشی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سیم‌کشی اشتباه برق در ساختمان مشکلات بسیاری را به همراه آورده که بسیاری از آنها خطرناک بوده و ممکن است خسارات جانی و مالی بسیاری را به همراه بیاورد، بنابراین برای پیشگیری از خسارت‌های فوق برق‌کار ساختمان می‌بایست از مهارت لازم و کافی برخوردار باشد.

امکان پرینت ، دانلود به صورت اکسل و همچنین دریافت خروجی به راحتی هرچه تمام.

 

لیست اتحادیه برق کاری ساختمان در سال 1401

مشاهده مقاله

کابل کشی و سیم کشی ساختمان در سال 1400

2 روش اصلی برق ‌کشی ساختمان

 

یکی از مهم‌ترین موضوعات در برق کشی ساختمان انتخاب روش برق‌کشی هست. به طور کلی برق‌کشی در ساختمان به دو روش برق ‌کشی ساختمان به روش روکار و برق‌ کشی به روش تو کار وجود دارد.

در برق ‌کشی ساختمان به روش روکار کلیه سیم‌های برق ساختمان از روی دیوار رد شده و قابل‌ مشاهده هست. برای پوشیده‌شدن سیم‌های برق در این روش از داکت استفاده می‌شود.

در برق‌کشی به روش توکار برخلاف روش روکار کلیه سیم‌های برق از داخل دیوار ساختمان و از زیر گچ و سیمان‌ها رد می‌شود. در این روش  برق کشی ساختمان  هیچ‌ یک از سیم‌های برق دیده نمی‌شود و نسبت به روش روکار متداول‌تر است.

 

تعرفه برقکاری1400

سیم کشی به روش روکار

 

همانطور که از اسم آن مشخص است در روش سیم کشی روکار، پروسه سیم کشی از روی دیوارها انجام می شود. در این روش پس از اتمام مرحله گچکاری، سیم هایی که جهت انتقال جریان برق به پریزها و کلیدها وصل می شوند به جای اینکه از داخل دیوار عبور کنند، از روی دیوار رد می شوند.
بعد از انجام پروسه برق کشی به این دلیل که سیم های برق عبور داده شده از روی دیوار روی زیبایی و نمای بیرونی تاثیر منفی نگذارند، روی این سیم ها را به وسیله داکت ها می پوشانند تا در معرض دید نباشند و به زیبایی و دکوراسیون واحدها لطمه ای وارد نکنند.

3 مزیت مهم سیم کشی روکار

یکی از واضح ترین تفاوت های این سیستم ها روش نصب آنها است. به کارگیری هر یک از این روش ها به دوعامل موثر نوع پروژه و کاربرد ساختمان بستگی دارد. در این قسمت به مزایای سیم کشی روکار می پردازیم.

1. عیب یابی آسان

یکی از مهم ترین مزیت های سیم کشی روکار این است که در صورتی که مشکلی در سیستم سیم کشی ساختمان پیش بیاید، به علت مدل نصب سیم ها که از روی دیوار عبور داده شده اند، دسترسی به آنها راحت بوده و فرآیند عیب یابی و رفع مشکل پیش آمده نسبت به سیم کشی توکار، بسیارآسان ترمی باشد.

2. استفاده از داکت ها

علیرغم اینکه در سیستم سیم کشی توکار سیم ها از روی دیوار رد می شوند اما با وجود استفاده از داکت ها هرگز در معرض دید عموم قرار نمی گیرند و باعث جلب توجه نمی شوند. مزیت دیگری که استفاده از داکت ها دارد این است که باعث می شود انواع سیم برق که جهت انتقال جریان الکتریسیته به کار رفته اند، در مقابل مواردی مانند ضربه، حرارت و رطوبت مقاوم شوند.

3. کاهش خطر برق گرفتگی

از دیگر ویژگی های مثبت سیم کشی توکار باید به ذکر این نکته پرداخت که به دلیل استفاده از داکت ها درصد احتمال برق گرفتگی در آنها بسیار پایین است، زیرا داکت ها به طور کاملی سیم ها را پوشانده و کاور می کنند؛ در نتیجه هنگام برخورد ناگهانی با این قسمت به دلیل وجود داکت ها دیگر خطر برق گرفتگی وجود ندارد یا درصد رخ دادن آن خیلی پایین است.

معایب سیم کشی روکار

سیم کشی به روش روکار عللاوه بر داشتن مزایای گفته شده در بخش قبلی دارای معایبی هم می باشد. یکی از مهم ترین عیب های این نوع سیستم ها اشغال کردن قسمتی از فضا می باشد. به دلیل نوع نصب سیم ها روی دیوار باید قسمتی از دیوارها را برای قرار گرفتن سیم ها و نصب داکت ها در نظر گرفت که سبب اشغال شدن بخشی از دیوار می شود.

برقکاری

سیم کشی به روش توکار

 

در سیم کشی ساختمان به شکل توکار، جریان برق را توسط سیم ها از داخل لوله ها یا داکت هایی که طی عملیات ساخت وساز در داخل دیوارها یا درون کف تعبیه شده اند، رد می کنند. سیم کشی توکار به سه روش مختلف انجام می شود که شامل موارد زیر می شود:
• سیم کشی توکار با استفاده از جعبه تقسیم
• سیم کشی توکار با جعبه کلید و پریز
• سیم کشی به روش توکار توسط جعبه تقسیم

2 مزیت مهم سیم کشی توکار

1. ایمنی و محافظت بالا

در سیستم های سیم کشی توکار به دلیل اینکه سیم ها با محیط بیرون هیچ گونه تماسی ندارند و در داخل داکت ها و محفظه هایی که در داخل دیوارها تعبیه شده اند، نصب می شوند میزان ایمنی در مقایسه با سیم کشی به روش روکاربالاتر است.

2. حفظ زیبایی و نمای ظاهری

به دلیل اینکه سیم های حاصل از سیم کشی توکار در داخل دیوار قرار می گیرند و در معرض دید نیستند، در حفظ زیبایی و نمای ظاهری ساختمان تاثیر بالایی دارند و آسیبی به نمای داخل واحدها وارد نمی کنند.

معایب سیم کشی توکار

1. دسترسی سخت

به دلیل اینکه در سیم کشی توکار سیم ها و تجهیزات برق کشی در داخل دیوارها نصب می شوند، در صورتی که کوچک ترین مشکلی در سیستم برق رسانی ساختمان پیش آید باید برای دسترسی به سیم ها و عیب یابی بخش زیادی از دیوارها را خراب و پس از رفع مشکل مجددا آنها را گچکاری کرد.

2. هزینه بالا

هزینه برق کشی به روش توکار در مقایسه با نوع دیگر بسیار بالاتر است و حتی در شرایطی که مشکلی در این سیستم ها وجود داشته باشد، هزینه تعمیر و سرویس آنها گران تر است زیرا در آن صورت باید بخشی از دیوار را خراب کرد و دوباره آن را ترمیم نمود.

 

برای مشاهده  تعرفه آرماتور بندی سال 1400 روی دکمه زیر کلیک کنید

 

کلیک کنید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *