سقف کاذب چیست انواع مختلف سقف کاذب

سقف کناف


سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب به ورق های گچی که روی آن با کاغذ مخصوص پوشیده شده کناف میگویند. کناف نام شرکتی است که این محصول را اختراع و تولید کرده است. یکی از مدرن ترین سقف ها که در دسته بندی این سقف ها قرار می گیرند، نوع کناف دار آن می باشد که به آن کناف سقف یا سقف کناف می گویند. کناف سقفی جایگزین خیلی از متریال شده مثل گچ کاری و رابیتس کاری و یا آجر و دیوار کشی.
کناف هم در سقف و هم در دیوار استفاده میشود عمده اصلی استفاده از کناف برای نازک کاری ، پوشش سطح ، جدا کننده استفاده میشود اما میتوان با طراحی ظریف و تلفیق جنسهای دیگر از آن به عنوان دکوراتیو استفاده کرد. بعد از اتمام این کار نیاز به نقاشی است.

سقف کاذب و انواع آن

این سقف ها، از محصولات شرکت کناف است که به علت سبک بودن، انعطاف پذیری بالا، قیمت پایین و…، امروزه در طراحی و معماری داخلی اکثر ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی، به عنوان پوشش (پنهان کردن تاسیسات ساختمانی، امکان اجرای نور مخفی و… ) سقف اصلی، یکی از پرکاربردترین سقف کاذب محسوب می شود.
نصب سقف های کاذب نیز با اتصال به سقف اصلی صورت می گیرد و از پنل های گچی مسطح در این زمینه بهره گرفته می شود.
از آنجایی که تعمیر و نگهداری آن بسیار آسان می باشد، هیچ نیازی به نگرانی وجود دارد و می توانید برای چند سال بهره و استفاده را از آن در زمینه های مختلف به خصوص دکوراتیو ببرید.
از کناف در زمینه ایجاد انواع دیوار کاذب در طرحهای مختلف هم استفاده میشود.

از سقف کاذب در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

کناف کاری سقف به عنوان یک پوشش برای سقف اصلی در نظر گرفته می شود. این پوشش نه تنها زیبایی سقف را چند برابر می کند، بلکه با استفاده از آن می توان تاسیسات و سیم کشی ها را پوشش داد و دغدغه مخفی نگه داشتن آنها را رفع نمود. این سقف ها نوعی سقف ثانویه برای ساختمان محسوب می شود که در پایین سقف اصلی توسط کناف کار نصب می شود و عیوب آن را برطرف می سازد.
استفاده از این سقف ها ، در قسمت های مختلف خانه امکان پذیر می باشد. از جمله ویژگی های منحصر بفرد سقف های کاذب می توان به زیبایی و قیمت مناسب اجرای آن ها اشاره کرد. طراحی اینگونه سقف ها متفاوت بوده و سلیقه های مختلف را پاسخگو می باشد.

تصویری از سقف کاذب

سقف کاذب سالن پذیرایی

این سقف ها یکی از بهترین انتخاب‌ها در دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی می باشد که جلوه‌ ای مدرن و زیبا را برای شما به ارمغان می آورد. سقف کاذب کناف در کنار نورپردازی مناسب می‌ تواند فضا را بزرگ‌ تر نشان دهد و جلوه ای لوکس و زیبا به سالن پذیرایی ببخشد.

نمایی از سقف کاذب

سقف کاذب آشپزخانه

انتخاب سقف های کاذب برای آشپزخانه گزینه بسیار مناسبی می باشد و از میان انواع آن، کناف و مجازی نمونه ای از بهترین آن ها می باشد که می توان مورد استفاده قرار داد.

کناف و سقف کاذب آشپزخانه

سقف کاذب سرویس بهداشتی

از جمله قسمت هایی که می توان از این سقف ها در طراحی آن استفاده کرد، سرویس بهداشتی می باشد. استفاده از این سقف ها در قسمت هایی که رطوبت در آن ها بالای می باشد، گزینه ای بسیار مناسب برای انتخاب می باشد. این گونه سقف ها پایین تر از سقف معمولی قرار گرفته و از این رو می تواند لوله کاری های انجام شده در سقف را بپوشاند.
نمونه ای از بهترین انواع سقف های کاذب که می توان در طراحی حمام مورد استفاده قرارداد، سقف کاذب پی وی سی می باشد. چرا که این سقف کاذب PVC در محیط های مرطوب از مقاومت بالایی برخوردار می باشند و ضد آب هستند. هم چنین اجرای این مدل سقف بسیار مقرون به صرفه می باشد.

تصویر سقف کاذب

سقف کاذب اتاق خواب

استفاده از سقف های کاذب در اتاق خواب می تواند به مدرن شدن این مکان کمک کند و فضایی دلنشین را بوجود بیاورد. بهترین سقف کاذبی که در این قسمت خانه می توانید استفاده کنید، کناف است. استفاده از کناف به همراه چراغ های ال ای دی توکار، فضای اتاق را بسیار زیبا و در عین حال آرامش بخش خواهد کرد.

 

تصویری از سقف کاذب

سقف کاذب در کتابخانه

استفاده از این سقف ها در طراحی کتابخانه می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشد. استفاده از نمونه چوبی این سقف ها در کنار سایر المان های چوبی فضایی رسمی و چشم نواز ایجاد خواهد کرد. این ایده برای طراحی دفتر کار خانگی نیز می تواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد و در جهت طراحی فضایی گرم و راحت به شما کمک کند.

انواع سقف کاذب کتابخانه

سقف کاذب محیط های اداری

در فضاهای ادارای نیز به دلیل وجود تاسیساتی که از سقف عبور کرده اند، بهترین انتخاب، کناف خواهد بود. کناف به دلیل انعطاف‌ پذیری بسیار بالا، سهولت کار و اجرای سریع، می‌تواند فضایی ایده آل را برای کار و فعالیت‌های اجتماعی بوجود بیاورد. از آنجا که افراد زیادی در طول روز وقت خود را در محیط های اداری سپری می کنند، پس انتخاب یک این نوع سقف می تواند فضا را دلبازتر و مناسب تر کند.

کناف و سقف کاذب دفتر کار و محیط اداری

در ادامه مزایا و معایب سقف کاذب را بیان می کنیم:

مزایای سقف کاذب

• بسیار سبک و انعطاف پذیری بالا
• ارزان و کم هزینه
• قابل استفاده برای جذب صدا و آکوستیک کردن فضا
• قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان
• قابل استفاده به عنوان عایق گرما و سرما
• امکان ترمیم و تعویض در کوتاه ترین زمان
• تعمیر آسان
• این سقف لوله ها و سیم کشی های رد شده در سقف اصلی را پوشش می دهد.
• اجرای این سقف ها نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد؛ زیرا از هدر رفت و اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می کند.
• امکان نورپردازی های بسیار زیبا در فضای مورد نظر
• اگر اجرای این سقف ها درست انجام شود، می تواند مصرف سوخت در ساختمان را به حداقل برساند.
• نصب عایق های حرارتی و اجرای این نوع سقف بدون هیچ نوع درز می تواند انتقال حرارت را کاهش دهد.

معایب سقف کاذب

  • ایجاد ترک به مرور زمان
  • این سقف ها ارتفاع اتاق را کمی کاهش میدهد، زیرا در زیر سقف اصلی نصب می شود.
  • عمر این نوع سقف کوتاه است و نیازمند مراقبت بالا می باشد.
  • این سقف بعد از چند سال غبار گرفته و رنگ پریده می شود.
  • استحکام و مقاومت این سقف مانند سقف اصلی نیست و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد.
نمای سقف کاذب برای محیط منزل

ویژگی های سقف کاذب

  • توجه به ابعاد محیط و انتخاب یک طرح مناسب
    • استفاده از سقف‌های کاذب با متریال عالی
    • توجه به رنگبندی محیط و دکوراسیون
    • قابلیت نورپردازی های متنوع و مناسب محل زندگی یا محیط کاری
    عایق حرارتی و برودتی مناسب خصوصا برای سقف های حمام وسرویس های بهداشتی(PVC)
    • قابلیت جایگزینی مطلوب داشتن با گچ سازی بر روی سقف ها
    • سبک بودن، بی خطر بودن و قابلیت حمل آسان آن ها
    • استحکام بالا با توجه به نصب مناسب فریم ها بر روی دیوارهای محیط
    • قیمت مناسب، خدمات و گارانتی پس از فروش و…

برای اطلاع از قیمت سقف کاذب، قیمت کناف، سقف CNC و همچنین قیمت تمامی خدمات ساختمانی اپلیکیشن ساختمان کاران را نصب کنید و درخواست دهید تا متخصصان ما قیمت های بروز خدمات را در اختیار شما قرار دهند.

انواع سقف کاذب

سقف کاذب PVC

تصویر سقف کاذب پی وی سی

یکی از بهترین مواد برای تشکیل سقف کاذب PVC است. پی وی سی نوعی پلاستیک سخت است که پلی وینیل کلراید جزء اصلی ساختار آن بوده و در طی فرآیندی شیمیایی حرارتی تولید می‌شود. این ماده یک فرآورده ی نفتی است و محدودیت های دیگر متریال ساختمانی را ندارد. پی وی سی را می‌توان به هر شکلی درآورد و طرح های متنوع روی آن ایجاد کرد.
سقف‌های کاذب پی وی سی قابلیت نصب بر روی دیوار و نمای ساختمان را نیز دارند. همچنین عایق صدا و حرارت بوده در مقابل آب مقاومت دارند. از همین رو در مناطق مرطوب نیز از این سقف‌ها استفاده می‌شود. این نوع از سقف قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر مصالح مشابه خود دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد.
سقف کاذب پی‌وی‌سی را به دلیل این‌که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است، بهترین گزینه برای سقف دستشویی و حمام می‌دانند.

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس

سقف رابیتس یا راویز سقف یکی از رایج ترین انواع این سقف ها می باشد. رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه است که توسط سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می گردد. رابیتس در دو نوع برجسته و مسطح ساخته می شود که نوع برجسته آن برای دهانه های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
سازه سقف رابیتس متشکل از نبشی، میلگرد و لایه رویه (ورق های مشبک گالوانیزه) است. از مزایای این نوع سقف می توان به دسترسی آسان به مصالح، طرح پذیری متنوع و سرعت اجرای مناسب آن اشاره نمود. این سقف علاوه بر مزایای نام برده شده دارای معایبی نظیر مصرف زیاد گچ، وزن زیاد، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب و هوایی هنگام گچ کاری می باشد.

سقف کاذب کناف

سقف کاذب چیست انواع مختلف سقف کاذب

کناف یا کناوف نام یکی از برندهای آلمانی است که در زمینه‌ی مواد و مصالح ساختمانی فعالیت‌ می‌کنند. کناف نوعی صفحه روکش دار گچی است که توسط شرکت کناف تولید می شود. سقف کاذب این برند یکی از پرکاربردترین این سقف‌ها است که سبکی، ارزانی، انعطاف‌پذیری و نصب ساده از ویژگی‌های اصلی آن‌هاست.

سقف کناف به دو نوع تقسیم میشه که در بخش زیر توضیح داده ایم:

  1. سقف کناف ثابت یا یکپارچه:

سقف کناف در ساخت سقف کناف ثابت از پنل‌های گچی یا سیمانی استفاده میشود. زیرسازی این سقف با استفاده از پروفیل‌های فولادی سبک می باشد. این نوع از سقف‌ها به دو نوع ساده و دکوراتیو( طرحدار) تقسیم‌بندی می‌شوند. سقف‌های کناف ساده به صورت پنل‌های گچی ساده تولید و نصب می‌شوند، اما روی پنل‌های دکوراتیو، امکان اجرای طرح‌های مختلف وجود دارد.

در سقف کناف ساده، طرح شما به شکل ساده و سطحی صاف تشکیل شده است. اما در سقف کناف دکوراتیو، طرح های هندسی خاص مانند انحنا و قوس های متفاوت قابل اجرا هستند.

  1. سقف کناف مشبک یا متحرک

سقف کاذب مشبک، سقف کناف متحرک یا تایل از تایل‌های گچی و پروفیل‌های سپری با جنس گالوانیزه ساخته میشود. در صورتی که تایل کناف متحرک گچی نباشد، از متریال آلومینیومی، معدنی و پوشالی برای تایل استفاده می شود. در این نوع تایل‌ و قاب اتصال ثابت با هم ندارند و هر تایل را می توان به راحتی با دست جدا کرد. مزایای استفاده از این نوع سقف ها این است که، به تأسیسات سقف دسترسی آسان داشته باشند مانند سقف کاذب پارکینگ ها.

سقف کاذب گیریلیوم

سقف کاذب گریلیوم

در اماکن تجاری هم‌چون رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و نمایشگاه‌ها معمولا از سقف کاذب گریلیوم استفاده می‌کنند. این سقف‌ها از جمله سقف‌های دکوراتیو محسوب شده و اغلب به صورت متحرک طراحی می‌شوند. از جمله ویژگی‌های مهم این‌ سقف‌ها قابلیت دسترسی ساده به سقف اصلی و تجهیزات زیر آن است.
سقف‌های گریلیومی اغلب به صورت شبکه‌های مربعی و مستطیلی هستند و به صورت ترکیبی با سایر انواع سقف‌های کاذب اجرا می‌شوند. این نوع از سقف‌ها قابلیت شستشو هستند، به سادگی نصب می‌شوند و در برابر شرایط جوی گوناگون از خود مقاومت نشان می‌دهند. همین مقاومت و دوام باعث می‌شود که یک گزینه خوب برای سقف‌های اماکن تجاری باشند.

سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی

اگر در اجرای این سقف ها عجله دارید، از سقف‌های کاذب آلومینیومی استفاده کنید، چرا که نیازی به بتونه‌کاری و سایر فرایندهای وقت‌گیر ندارند و به سرعت نصب می‌شوند. این نوع از سقف‌ها به راحتی قابل ترمیم هستند و دسترسی به فضای زیرین سقف اصلی به سادگی امکان‌پذیر است.
سقف کاذب آلومینیومی انواع مختلفی دارد ازجمله؛

1. مشبک فلزی
2. تایل آلومینیومی
3.  تایل گچی

سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب گریلیوم

آکوستیک یا اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم صوت‌شناسی یکی از شاخه‌های علم فیزیک است و موضوع اصلی آن بررسی موج‌های مکانیکی در گازها، مایع‌ها و جامدها است. آکوستیک در جنبه‌های گوناگونی از زندگی ما تاثیرگذار است و تولید سقف‌ها و دیوارهای آکوستیک را می‌توان یکی از آن‌ها دانست.
بیشتر تایل‌های آکوستیک از فیبر معدنی ساخته می‌شوند تا سر و صدای محیط را کاهش دهند. این ورقه‌ها صدا و اکوهای درون محیط را به خود جذب می‌کنند. در مکان‌هایی هم‌چون سینما، سالن تئاتر یا تالار نباید هیچ نویزی وجود داشته باشد، تایل‌های آکوستیک بیشترین استفاده را دارند.

سقف کاذب مجازی

سقف کاذب مجازی

نمونه ای از سقف کاذب تصویردار، سقف آسمان مجازی یا سقف کشسان می باشند. در صورتی که ساختمان به گونه ای است که از قبل پروفیل های مخصوص به نصب این نوع سقف ها، در آن بکار رفته باشد، می توان از تایل های مخصوص و یا پلکسی استفاده کرد و نسبت به نصب سقف آسمان مجازی اقدام نمود.
این نوع از سقف‌ ها خود به دو نوع کشسان و آسمان مجازی تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت این دو سقف در ساخت آن‌ها می‌باشد، آسمان مجازی به صورت تکه تکه بوده ولی کشسان به صورت یک تکه است. معمولا این نوع سقف های کشسان زیباتر از آسمان مجازی به نظر می‌رسد. این سقف‌های کاذب برای محیط‌های مرطوب نیز مناسب هستند. البته باید بدانید که این نوع سقف کشسان اگر چه زیباتر از آسمان مجازی به نظر می‌رسد، اما معایبی نیز دارد، از جمله این‌که چون به صورت یک‌تکه طراحی می‌شود، دسترسی کافی به ادوات زیر آن نداریم.

سقف کاذب چوبی

سقف کاذب آشپزخانه چوبی

همان‌طور که از نام‌شان مشخص است، این نوع از سقف‌های کاذب از جنس چوب هستند و معمولا در خانه‌هایی با طراحی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. سقف‌های کاذب چوبی مزایای بسیار زیادی دارند، از جمله این‌که می‌توان طرح‌های زیبایی از آن‌ها ایجاد کرد.
سقف‌های کاذب چوبی انتقال سر و صدا بین طبقات مختلف ساختمان‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهند و یک گزینه‌ مناسب برای نورپردازی‌های خاص هستند.

سقف کاذب آی گلس

سقف کاذب آی گلس

سقف کاذب آی‌گلس نیز یکی از جدیدترین انواع سقف‌های کاذب است. این سقف‌ها از مواد بسیاری خاصی هم‌چون آکریلیک تشکیل می‌شوند و از درون دارای نورپردازی‌های خاصی هستند.

سقف کاذب ترکیبی

سقف کاذب ترکیبی

همان‌طور که از نام این سقف پیداست، ترکیبی از انواع سقف‌ کاذب هستند که در قالب یک طرح مشخص و سازمان‌یافته ساخته شده‌اند. سقف‌های کاذب ترکیبی به خاطر این‌که زیرسازی بیشتری می‌خواهند، در مدت زمان طولانی‌تری نصب می‌شوند و از همین رو، هزینه‌ی بالاتری نیز دارند.

سقف کاذب شیشه ای

سقف کاذب شیشه ای

در سقف های شیشه ای از شیشه های تزیینی برای پوشش سقف استفاده می شود. در اکثر مواقع از شیشه های سکوریت در این مدل بکار می رود. این نوع سقف قابلیت ورود نور را دارا می باشد و تمیز کردن و شستشوی آن به راحتی انجام می گیرد. همچنین از مزیت های این سقف ها این است که در طرح ها و رنگ های مختلف می توان آن را اجرا کرد.
سقف شیشه ای معایبی نیز دارد از جمله این که وزن آن زیاد می باشد و هزینه نصب بالایی دارد. همچنین در شرایطی مانند زمین لرزه، احتمال شکستگی آن هرچند به میزان کم، اما وجود دارد.

انواع کناف براساس ضخامت

  1. ضخامت ۶ mm: جهت اجرای طرح‌های روکار
  2. کناف با ضخامت ۱۰ mm: برای اجرای طرح‌هایی با انحنای زیاد، استفاده می‌شوند و برای استفاده در سقف کاذب زیاد رایج نیستند.
  3. انواع کناف با ضخامت ۱۲ mm: برای دیوار کناف پوششی، ساخت دیوارهای جداکننده و غیر باربر، کناف سقف ساده و طرح دار استفاده می‌کنند.
  4. از انواع کناف با ضخامت ۱۵ الی ۱۸ mm: جهت ساختن بخش‌هایی که به مقاومت بیشتری نیاز دارند، استفاده می‌شود.

انواع کناف براساس ویژگی

کناف‌ها بر اساس ویژگی‌هایشان به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. کناف معمولی (RG)،
  2. کناف ضد رطوبت  (MR): این کناف ها در هسته گچی و روکش سبز رنگ خود دارای مواد افزودنی ضد رطوبت هستند.
  3. کناف ضد حریق (FR) :

کناف های ضد حریق در هسته گچی خود دارای الیاف فایبرگلاس هستند، که باعث مقاومت در برابر آتش می شود.

  1. کناف ضد حریق و ضد رطوبت  (FM):

این کناف ترکیبی از هر دو کناف با ویژگی‌های هر دو می‌باشد.

تصویر سقف کاذب

بازسازی سقف کاذب

بازسازی این سقف ها از دیگر موارد بازسازی ساختمان و تعمیرات آن به شمار می آید. که باعث تغییر دکوراسیون خانه می شود. این بازسازی با متریال های مختلفی از جنس آهن، آلومینیوم، گچ، پارچه، چوب، شیشه، کامپوزیت و غیره انجام می شود. این بازسازی به دو بخش پنل های سبک و شبکه فلزی تقسیم می شود. ابتدا شبکه فلزی روی سقف نصب می شود و سپس پنل ها را روی آن سوار می کنند.

چند مدل پنل وجود دارد:

  1. پنل های وینیل که سبک وزن هستند . نصب آن ها سریع و آسان است. پنل های
  2. پنل های فلزی از جنس برنج،قلع، نقره و مس می باشند.
  3. در بازسازی این نوع سقف های گچی از طرح های گل و بوته و اسلیمی استفاده می شود و بسیار سبک است.
  4. آکوستیک که جنسشان از ورقه فیبر و کامپوزیت است. و عایق صدا هستند.
  5. سقف کاذب چوبی و پی وی سی از انواع دیگر هستند. کار بازسازی سقف باید توسط یک متخصص انجام شود.

هزینه انواع سقف کاذب به همراه نصب( جدول)

قیمت سقف کاذب 1402

قیمت ساخت و اجرای سقف های کاذب با توجه نوع سقف و عوامل دیگر متغیر است. اگر به دنبال متخصص این کار هستید، و همچنین نحوه قیمت‌دهی دستمزد اجرای این سقف ها و کاهش هزینه‌ آن هستید، اپلیکیشن ساختمان کاران را نصب کنید و اطلاعات کاری خود را به عنوان کارفرما یا مجری این کار ثبت کنید. برای اطلاعات بیشتر با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *