عایق کاری فونداسیون ساختمان

عایق کاری فونداسیون با ایزوگام یا قیرگونی


کاربرد و انواع عایق کاری فونداسیون ساختمان

عایق کاری فونداسیون در ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به درون سطوح ، عایق کاری فونداسیون ساختمان را انجام می دهیم. عایق بندی رطوبتی با قیر وگونی یکی از رایج ترین روش های عایق بندی به شمار می آید. در طول زمان و توسعه تکنولوژی عایق بندی های فونداسیونش ساخته که امروزه ایزوگام نام گرفته وارد بازار شدند که کار را برای مردم راحت تر کرده است.
مزیت ایزوگام ها نسبت به روش های قدیمی عایق بندی در زمان کم و بدن مزاحمت ایجاد می شود.

نصب عایق روی فونداسیون (پی) ساختمان

قبل از هرچیزی باید این را بدانید که حتما عایق کاری فونداسیون را به فرد ماهر بسپارید؛ عایق کاری فونداسیون ساختمان بسیار حساس است. تا هیچ گونه نمی، از آن عبور نکند.
اگر در اجرا دقت نکنید و حتی کمی رطوبت به ساختمان منتقل گردد تمام کارهای که انجام داده اید بی اثر خواهد شد. پس قدم اول، فونداسیوندا کردن نصاب ماهر است.

آکس بندی چیست ؟

2 روش عایق کاری فونداسیون ساختمان

1. عایق فونداسیون با قیرگونی

در این روش سطح فونداسیون را با قیر می پوشانند. یک لایه گونی روی آن قرار می دهند، و روی گونی قیر می ریزند. در این روش گونی نقش مسطح کردن قیر لایه اول را دارد. قیرگونی فونداسیون را هم به صورت یک لایه و هم به صورت دو لایه می توان اجرا کرد.

مزایای قیرگونی کردن فونداسیون ساختمان
  • قیرگونی قابل اجرا در هر فضایی است. حتی اگر مکان مورد نظر دارای متراژ کمتری باشد نیز می توان از قیر و گونی برای عدم نفوذ آب استفاده کرد.
  • مواد اولیه قیرگونی شامل قیر+ گونی نخی است. هر دو این مواد و مصالح در دسترس قرار دارند و سهل الوصول هستند.
  • از دیگر مزایای قیرگونی می توان به اجرای راحت و ساده آن اشاره کرد. این روش یک کار معمولی در صنعت ساخت و ساز است و نیاز به تخصص فنی ندارد.
  • از همه مهم تر اینکه اجرای قیرگونی بسیار مقرون به صرفه تر ایزوگام است. دلیل صرفه اقتصادی قیرگونی، مواد اولیه ارزان قیمت تر است.
  • امکان تعمیر نقطه ای قیرگونی وجود دارد. بنابراین برای ترمیم نیازی به تعویض کامل عایق نیست و تنها در محل آسیب دیده، تعمیرات انجام می شود.
معایب قیرگونی کردن فونداسیون ساختمان
  •  قیر گونی با گذشت زمان دچار پوسیدگی می گردد، و از کارایی آن کاسته میشود.
  • اجرای قیرگونی بخاطر اینکه باید قیر را به حالت مذاب در بیاورید، باید با احتیاط انجام شود، زیرا نسبت به ایزوگام ایمنی کمتری دارد.
  • قیر با محیط زیست سازگار نیست و زمانی که آن را مذاب می کنید باعث آلودگی هوا می شود.

ساختمان کاران

2. عایق فونداسیون با ایزوگام

به طور کلی عایق رطوبتی ایران به دو دسته تقسیم بندی می شود:
عایق های رطوبتی فونداسیونش ساخته، این عایق ها مخصوص فونداسیون ساختمان است؛ که تحت عنوان ایزوگام فونداسیون هم شناخته میشود.
دسته دوم عایق های فونداسیونش ساخته که مخصوص سطوح خارجی مثل بدنه ها و پشت بام است.

مزایای عایق کاری فونداسیون ساختمان با ایزوگام

• وزن کم و قابلیت انعطاف بالای آن ها
• در عایق عای رطوبتی شکنندگی و پوسدگی اتفاق نمی افتد.
• مقاومت بالا در مقابل فشارهای احتمالی و انقباض و انبساط های ساختمان
• مقاومت آن ها در گرمای مثبت ۱۳۰ درجه و سرمای منفی ۴۰ درجه

معایب عایق کاری رطوبتی با ایزوگام
  • اگر ایزوگام بعد از ۶ ماه از ساخته شدن مورد استفاده قرار نگیرد ، به احتمال زیاد این عایق ها فاسد می شوند .و اگر نگهداری ها و مراقبت های لازم صورت نگیرد سبب خرابی ایزوگام می شود.
  • این عایق ها طول عمر مفید کم چیزی در حدود ۱۰ سال دارند. چون هزینه هایی زیادی صرف عایق بندی رطوبتی برای تعمیر و بازسازی آن می شود استفاده کردن از آن فونداسیون پیشنهاد نمی شود.
  • از معایب دیگر عایق بندی رطوبتی با ایزوگام عدم چسبندگی خوب به سطوح و تجزیه شدن بر اثر اشعه ماورای بنفش می باشد.

عایق کاری با ایزوگام

عایق کاری رطوبتی به روش نوین نانو

عایق کاری رطوبتی به روش نوین نانو پوششی انعطاف پذیر می باشد که در برابر رطوبت و آب عایق خوبی بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای روش های معمول عایق کاری رطوبتی چون ایزوگام ، آسفالت ، قیرگونی و سایر عایق کاری های ساختمانی نمود .طول عمر مفید این عایق ها چیزی حدود ۱۵ الی ۲۰ سال بوده و به راحتی می توان آن ها را نصب و رنگ عایق را تغییر داد .
از جمله ویژگی مهم این نوع عایق های رطوبتی می توان به آسیب نرساندن به محیط زیست اشاره کرد زیرا هیچ گونه آلودگی زیست – محیطی ایجاد نمیکند و در برابر عوامل شیمیایی عایق مناسبی می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *