ساختمان کاران

قالب بتن پلاستیکی چیست؟

قالب بتن پلاستیکی یا پلیمری از جنس مواد پلیمری مقاوم در برابر ضربه و فرسودگی ساخته شده است. قالب های پلاستیکی در ابعاد و اندازه های معین ساخته می شوند. استفاداز این قالب موجب سرعت انجام بیشتر مراحل قالب بندی و اجرا در انواع دیوار، دال، تیر و ستونهای بتنی می شود.
قالب بتن پلاستیکی که بدنه اصلی آن مانند سایر قالب های بتنی از جنس فلز می باشد. اگر چه بدنه و متریال به کار رفته در ساخت این قالب بتنی ، فلزی می باشد، اما علت نام گذاری این قالب، استفاده از روکش های پلاستیکی در تولید قالب پلاستیکی می باشد.
قالب های بتن ریزی پلاستیکی که دارای انواع گوناگونی می باشند که از محبوب ترین و پر کاربرد ترین آن ها در عرصه ساخت و ساز می توان به قالب پلاستیکی دیوار، ستون بتنی و سقف اشاره کرد.

قالب بتن پلاستیکی

برای جفت و جور کردن قالب بتن پلاستیکی بتن، از اهرم های ویژه ای استفاده می شود که بسیار چفت و بست کردن قالب ها را تسهیل کرده است. این اهرم ها از پلیمر بسیار مقاومی با عنوان اختصاری PA66 تولید می شوند که به این پلیمرها در ایران به طور عام «نایلون» می گویند. این اهرم ها، به چکش کاری احتیاجی ندارند و به آسانی با دوران، درون قالب محکم می گردند و در حالت معمول موقع بستن قالب های فلزی بتن صدای زیادی از چکش کاری به گوش می رسد که بسیار هم آزار دهنده است و به همین دلیل عملیات اجرایی مربوط به این قالب ها باید به ساعت های ویژه ای محدود گردد که این مورد برای قالب های پلاستیکی وجود ندارد. مقاومت و پایداری هر سیستم قالب بندی به چفت و بست آن ارتباط دارد، اهرم های قالب پلاستیکی بتن تا 1.2 تن نیروی کششی را می تواند پوشش دهد که بسیار مطلوب است. بر اساس بررسی های میدانی این اهرم ها به خوبی قفل می گردند و هیچ مشکلی به وجود نمی آورند در ایران دو نوع از این اهرم ها دیده شده اهرم با رنگ قرمز کم رنگ و با رنگ قرمز پررنگ که اولی نرم تر از نوع دوم است و هر دو نوع مقاومت بسیار خوبی دارند.

قالب بندی دیوار بتنی با قالب بتن پلاستیکی

قالب بتن پلاستیکی به آسانی در کنارهم جای می گیرند و به وسیله اهرم های قرمز به هم جفت و جور می شوند. قالب های روبرو به هم مثل قالب های فلزی به وسیله مهره خروسکی و بولت به هم چفت و بست می کنیم. در این قالب بتن از بولت استاندارد قالب فلزی استفاده می شود که قطر این بولت ها بین 15 تا 17 میلیمتر است. و برای مهره هم همان مهره هایی که در قالب های فلزی استفاده می شود، مناسب است. در مورد چگونگی قرار گرفتن پانل های بزرگ باید گفت: این پانل ها را تا سه عدد می توان روی هم سوار کرد که ارتفاع آن به 3.60 می رسد. پانل ها را می توان هم عمودی هم افقی و هم به صورت روی هم اجرا کرد.

قالب بتن پلاستیکی یا پلیمری

چگونگی قالب بندی کنج دیوار با قالب بتن پلاستیکی بتن

برای اجرای قالب بندی در قسمت گوشه با همان کنج دیوار از دو پانل کنج خارجی و داخلی بهره می بریم. کنج خاری برای قسمت خارجی و کنج داخلی قسمت داخلی را پوشش می دهد. در حاشیه کنج ها از پانل در اندازه کوچک بهره می بریم تا با قالب روبروی آن متناسب باشد و این امکان باشد که بولت ها را رها نمود. در این جا انواع حالت هایی که امکان دارد قالب بندی دیوار را انجام داد بررسی می کنیم با توجه به پهنای دیوار که از 10 سانتی متر شروع می شود این امکان میسر است که از قالب های متنوعی بهره ببریم. برای قالب کنج دیوار از دو پانل کنج داخلی و خارجی بهره می برند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *