قالب بندی فلزی

قالب بندی فلزی چیست؟

قالب بندی فلزی بتن که در حقيقت ظروف موقتی با شکل و فرم خاص هستند که بعد از انجام کار با آن، بتن از سازه جدا خواهد شد، به دلیل اینکه بتن از مقاومت بالایی در برابر فشار برخوردار است از این رو تنها نقطه ضعف آن عدم انعطاف پذیری می باشد، استفاده از بتن در ساخت و ساز جهت استحکام فوق العاده بالای آن در سازه ها می باشد که عدم انعطاف پذیری بتن باعث می شود.
قالب بندی فلزی برای نگهداری بتن، مقاومت و استحکام لازم را دارند و با وجود فشاری که با ریختن بتن درون قالب بندی فلزی، وارد می شود، باز هم مقاوم هستند و شکل خود را از دست نمی دهند.
وهمچنین برای نگهداری میل گردها (آرماتور) و بتن خيس تازه به کار میروند. قالب بندی بتن قسمت عمده‌ای از مخارج ساخت و اجرای اسکلت‌های بتنی و اجزای بتنی ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد.

در مبحث قالب بندی علاوه بر قالب بندی فلزی، میتوان به قالب بندی چوبی، قالب بندی پلاستیکی و … اشاره کرد.

ساختمان کاران

درخواست استعلام

درخواست استعلام قیمت بروز قالب بندی فلزی

 

معایب قالب بندی فلزی

قالب های فلزی قیمت بالایی دارند.

سنگینتر از بقیه قالب ها میباشند و به همین دلایل ممکن است به سراغ انواع دیگر قالب بندی بروند.

 

مزایای قالب بندی فلزی

آب و رطوبت آن را از بین نمیبرد و فرم آن بهم نمیریزد.

دارای مقاومت بالایی هستند.

از این نوع قالب میتوان چندین بار استفاده کرد.

 

همه چیز درباره قالب بندی فلزی، اجزا و نکات اجرایی آن

تمام فعالیت های مربوط به بتن ریزی نیازمند قالب بندی و آرماتورگذاری است. باید در نظر داشت که قالب بندی و آرماتورگذاری حدود 30 تا 70 درصد از مجموع هزینه ی اجرا و پیاده سازی بتن را در بر می گیرد. در بتن ریزی محدود معمولا از قالب هایی استفاده می شود که چوبی و توجیه پذیر است؛ زیرا پس از عملیات این قالب ها کاربردی نخواهند داشت. کارگاه های بزرگ بتنی اغلب باید قالب های مشابه را به دفعات زیاد به کار ببرند بنابراین به دلایل گوناگون از جمله مقاومت کم چوب، استفاده از آن صرفه اقتصادی نداشته و پیشنهاد می شود قالب های مدولار فلزی به کار برده شوند.

هدف های پیش ساختگی

قطعات و اتصالات بایستی در هر نوع پیش ساختگی به دقت طراحی و پیاده سازی شوند. امروزه صنعت ساخت به استفاده از المان های پیش ساخته رو آورده است و دلیل آن هم استاندارد بهتر آن قطعات می باشد. (پیش ساختگی به این معنا است که المان قبل از ورود به محیط کارگاه با رعایت استانداردها ساخته شده است. مثلا یک تیر بتنی اگر در کارخانه تولید و با بخار عمل آوری شده و با رعایت آزمایشات ساخته شده باشد، خیلی بهتر از تیر بتنی است که در کارگاه توسط کارگر ریخته شده و معلوم نیست ویبره و عمل آوری چگونه باشد و کیفیت آن چطور از آب دربیاید.

 

انواع قالب بندی فلزی

 

1. قالب ثابت       2. قالب رونده         3. قالب لغزان

قالب فلز بتنی

قالب بندی فلزی بتن در ساخت و ساز سازه و ساختمان کاربرد دارد، قالب بندی فلزی بتن به عنوان رایج ترین و کاربردیترین متریال مصنوعی محسوب میشود. کاربرد قالب بندی فلزی بتن در ساخت و اتصالات از زمان های قدیم تا به حال ادامه دارد. جهت ساخت يك سازه بتن مسلح، حتما بتن تازه باید در قالب بندی فلزی بتن یا نوع دیگر قالب بتن انتقال یابد، در واقع قسمت اعظم ساخت و ساز یک سازه ، قالب بندی بتن می باشد، به این صورت که تمام حجم قالب ها پر از بتن خواهد شد و بعد از گیرش بتن زمانیکه بتن به شكل لازم درآمد آنگاه قابل استفاده خواهد بود. نحوه قالب بتن یکی از مراحل مهم ساخت سازه‌های بتنی می باشد.
قالب بندی فلزی بتن آنقدر حائز اهمیت است که بهتر است مجری سازه‌های بتنی به تمامی امور مربوط به قالب‌ بندي، از تجهیزات قالب بتن تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهاي اجرا را مسلط باشد و در جریان تمامی مسائل مذکور باشد، همانطور که می دانید قالب بندی بتن در مدلهای مختلف اعم از قالب بندی فلزی بتن ، قالب بندی چوبی بتن و… در پروژه های عمرانی بسیار کاربرد دارد.

 

6 نکته مهم و اساسی

تمیزی و یکنواخت و صاف بودن سطح قالب بندی فلزی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم صافی و یکدست بودن در حین بتن ریزی ممکن است ایجاد حفره های ریز و درشت در سطح سازه گردد و باعث عدم صاف و یکنواختی سازه شود لذا باید توجه نمود که سطح قالب صاف باشد و اغلب برای حل این مشکل سطح قالب با روغن چرب می شود .

قالب فلزی بتن عموما جهت پروژه های با عمق پی زیاد، قالب بندی فونداسیون ، ستون های بتن ، دیوارها و حتی اتوبان سازی استفاده می شود زیرا دارای استحکام و مقاومت بالایی است .قالب فلزی بتن استحکامی باید داشته باشد تا در پروژه، حین ریختن بتن و فشار آمدن به قالب مقاومت لازم را داشته باشد و دفرمه نشود.انواع قالب فلزی بتن به شرح زیر است:

  1. قالب فلزی ستون (دو تکه و چهارتکه)
  2. قالب فلزی لبه 6
  3. قالب جدول
  4. قالب تیرچه
  5. قالب گرد
  6. قالب فلزی لبه 5

قالب بندی فلزی

قالب بندی فلزی بتن ، قالب های فلزی هستند که با شکل هندسی خاص خود جهت نگهداری آرماتور و بتن خیس تا زمان شکل دادن و خشک شدن بتن مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر مزایای قالب بندی فلزی بتن می توان به سرعت بالا در اجرای سازه اشاره کرد که دلیل استقبال فعالان این عرصه از این نوع قالب بتن می باشد، در پروژه هایی که از قالب بندی فلزی بتن استفاده می شود باید نهایت دقت در رابطه با پرکردن درز های قالب صورت گیرد تا شیره بتن از آن بیرون نزند . هرچند عدم چسبندگی از دیگر مزیت قالب بندی فلزی بتن می باشد.
قالب بندی فلزی بتن به عنوان یک سازه موقت کاربرد دارد پس از استفاده قالب فلزی بتن این قالب باید از سازه جدا گردد .همانطور که میدانید قالب بتن در انواع مختلف چوب ، آجر و یا فلز موجود است ، که انتخاب نوع قالب مورد نظر بستگی به نوع پروژه ، هزینه برآورد شده و زمان در دسترس جهت اتمام پروژه دارد .
قالب بندی فلزی بتن برای بتن ریزی سازه های بتنی به کار میرود. قالب بندی فلزی بتن از سایزهای مختلفی تشکیل شده است. برای تولید قالب فلزی بتن ابتدا ورق ها به اندازه مورد نظر برش داده می شود ، سپس تسمه های جانبی به آن جوش داده می شوند و در مدل خم نیز ورق ها خم میشود . تسمه ها در فاصله ۵ سنت از هم سوراخ تسمه می خورند تا اتصالات در آن جای بگیرند.
قالب فلزی در مدل ها و سایزهای مختلفی تولید می شود. بتن به موادی مانند آهک، سیمان و … گفته می شود که با اضافه شدن به سیمان مایع با گذشت زمان سفتی و سخت تر خواهد شد و در ساخت و سازه قابل استفاده می باشد.

قالب بندی فلزی

گفتیم قالب بتن به قالب های ثابت و یا موقت که با هدف ساخت يك سازه ی بتن مسلح ، که بتن تازه در آن ریخته شود قالب بتن می گویند . تا بعد از پر كردن تمام حجم قالب ها با بتن و گیرش بتن به شكل لازم در می آید. از مهمترين مراحل در ساخت سازه‌ بتني، نحوه قالب ‌بندي است. به همين خاطر بايد مجري سازه‌ بتني كاملاً در جريان امور مربوط به قالب‌ بندي، از تجهیزات قالب بتن فلزی تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهاي اجرا قرار داشته باشد. قالب ها از نظر جنس از قدیم شامل مدل مختلف اعم از: چوبی ، فلزی و اخیرا از جنس پلاستیک ، فایبر گلاس و رزین که به اندازه چوبی ها و فلزی ها دوام ندارند .
جهت پروژه با عمق پی زیاد ، قالب بندی فونداسیون، ستون بتن ، دیوارها و حتی اتوبان سازی و معمولا از قالب بندی فلزی بتن استفاده می شود به دلیل اینکه دارای استحکام و مقاومت بالایی میباشد .قالب بندی فلزی بتن با توجه به نوع پروژه باید دارای چنان استحکامی باشد که در حین ریختن بتن در صورت فشار آمدن به قالب توانایی مقاومت لازم را داشته باشد و مانع از دفرمه شدن شود .
به طور کلی می توان گفت قالب فلزی بتن مانند ظروفی هستند که با شکل و شمایل خاص خود جهت نگهداری آرماتور و بتن خیس تا زمان شکل گرفتن و خشک شدن بتن کاربرد دارد.
برای اطلاع از قیمت به روز قالب بندی فلزی و همچنین دیگر کارهای ساختمانی، اپلیکیشن ساختمان کاران را از سایت یا بازار، دیوار دانلود کرده و نصب نمایید سپس کارتان را سفارش بدهید تا متخصصان قیمت بدهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *