نقشه کشی ساختمان

 

 نقشه کشی ساختمان چیست؟

دراین پست از سایت ساختمان کاران درمورد نقشه کشی ساختمان وکاربرد وانواع نقشه کشی اطلاعاتی قرار دادیم نقشه کشی عبارت است از خطوط و اشكالي كه همراه با علامات بصورت قراردادهاي بين المللي است كد براي نمايش يك شئ و يا نقشه ي تصاوير يك جسم با مقياس كوچكتر و يا مقياس دلخواه است.

كروكی چيست:

نوعی نقشه فنی است كه با دست و بدون وسايل رسم وكشيده مي شود و بيانگر يك مقدار ساده است.

كاربرد نقشه های ساختمانی:

1-نقشه های معماری ساختمان:

اين نقشه ها عموماً جهت طراحي بناها شامل آپارتمانها ،خانه هاي مسكوني، ساختمانهاي تجاري ، بهداشتي، فرهنگي، تفريحي، تحقيقاتي، ورزشي، علمي، آموزشي و غيره است. اين نوع نقشه ها بر اساس مطالعات و نتايج بدست آمده طرح و تهيه مي شود.

2-نقشه های محاسباتی: 

شامل اسكلت، ابعاد و پي و ستون و ديوارهاي باربند تيرريزي ها سقف و اتصالات مربوط به ساختمان مي‌باشد كه بر اساس محاسبات مهندسي محاسب طراحي مي شود.

3-نقشه های شهرسازی:

اين نقشه ها بر اساس مطالعات و نيازمندي هاي شهري طراحي مي شوند. در اين نقشه ها نحوه ي شكل گيري شبكه هاي رفت و آمد، پياده و سواره و نحوه ي كاربري عرافي و سيستم دفع آبهاي سطحي و نحوه ي ورودي و توزيع شبكه ي آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و همچنين مرحله بندي اجراي قسمت هاي مختلف طرح شهرسازي را نشان مي‌دهد.

4-نقشه های اجرائی:

كاربرد اين نقشه ها در راه سازي، پل سازي، ساخت تونل، سادسازي، اسكله و باند فرودگاه است.

5-نقشه های تأسيسات مكانيكی:

اين نقشه ها به ترتيب عبارت اند از 1-نقشه هاي لوله كشي آب سرد و گرم و مشخصات لوله ها 2-لوله هاي شوفاژ و يا تهويه مطبوع 3-شبكة فاضلاب و آب و باران و نحوه ي اتصالات آنها 4-مسير و مشخصات كانالهاي تهويه و يا كولر 5-شبكة لوله كشي موتورخانه و نحوه ي اتصال شبكه به ديگ هاي آب و بخار

6-نقشه های تأسيسات برقی و الكتريكی:

اين نقشه ها جهت نشان دادن مسير و مشخصات سيم كشي برق، تلفن، در باز كن هاي برقي، آنتن، سيستم اعلام خطر، آتش‌سوزي، اعلام نصب لامپ با وسايل الكتريكي و سيم كشي و تعيين مشخصات موتورخانه و تابلوهاي برق به كار مي رود..

شابلون:

شابلون وسيله اي است جهت صرفه جوئي در وقت و همچنين زيبائي و تناسب نسبي اجزاي نقشه كه از آن در نقشه كشي استفاده مي شود. شابلون ها به چند دسته تقسيم مي شوند، مانند شابلون حروف و اعداد، شابلون دايره، مربع، بيضي، مستطيل، بيلمان كه در نقشه كشي كاربرد دارد كه البته شابلون هاي ديگري مثل شابلون هاي معماري تأسيساتي، الكتريكي و غيره وجود دارد.

چسب كاغذ:

چسبي است كه در نقشه كشي كاربرد زيادي دارد. اين نوع چسب دارا قدرت چسبندگي خوب است و براحتي كنده مي شوند.چسب را معمولاً تحت زاويه روي كاغذ نقشه كشي نصب مي نمايند.

پيستوله:

در اغلب نقشه هاي ساختماني قوسها و منحني هاي منظم و نامنظمي دارد كه براي ترسيم دقيق اين منحني ها و قوسها از وسيله اي به نام پيستوله استفاده مي‌نمايند. معمولاً پيستوله ها را در اندازه ها و رنگهاي مختلف از پلاستيك مي سازند.

دستگاه درافتينگ:

اين دستگاه از دو خط كش آلومينيومي و يا پلاستيكي تشكيل شده است كه با يكديگر زاويه قائمه مي سازند، اين دستگاه در دو نوع ريلي و كشوئي وجود دارد. نقشه كش را از استفادة خط كش T و گونيا مجاز مي دارد. يكي ديگر از عملكردهاي را خط كش اين است كه به كمك نقاله روي دستگاه خطوط مختلفي تحت زواياي گوناگوني رسم نمود.

 

آکس بندی چیست ؟

 

راپيد، گرافوس، راديس:

در گذشته اي دور براي مركب نمودن نقشه از قلمي به نام راپيد استفاده مي شود، بعداً وسيله اي ساخته شد شبيه خودنويس با فيش هاي متفاوت. گرافوس و در حال حاضر بهترين و مدرن ترين قلم كشي در نقشه كشي دستي رادیس با مركب مخصوص كار مي‌كند. رادیس نيز با نوكهاي گوناگون در بازار موجود است.

1-زبان نوشتار زبان نقشه ها و اطلاعات ساختمانی

1-تصاویر دو بعدی

۲- تصاویر سه بعدی

– زبان نوشتار: اما زبان نوشتار بخش اساسی و مهم سیستم انتقال اطلاعات در نقشه های را بر عهده دارد. زیرا اتر سیمات اجرایی، بدون یادداشت های فنی، و اندازه نویسی، عنوان مشخصات مصالح و علائم اختصاری واقعا بی معنی می شوند.
– زبان ترسیم:ترسیم وسیلهای اساسی برای انتقال اطلاعات ساختمانی است و گاه یک تصویر اندازه صدها کلمه کارایی دارد.

–تصاویر سه بعدی:

تصاویر سه بعدی یا به صورت مرکزی و پرسپکتیو هستند و یا به صورت تصاویر موازی می باشند. این تصاویر مانند عکس ، در یک تصویر، چند وجه جسم یا ساختمان را به نمایش می گذارند.
– تصاویر دو بعدی ارتوگرافیک ‌تصاویر دو بعدی از قبیل ، پلانها و مقاطع یک بدنه های ساختمان را به طور دقیق و در تصاویر جدا از هم معرفی می کنند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *