نمای سیمان سفید

نمای سیمان سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

نمای سیمان سفید نوعی از نمای سیمانی است که در آن ظاهر ساختمان را با ترکیب سیمان سفید و آب می‌پوشانند و به ساختمان ظاهری کاملا سفید و یک دست می‌دهند.
این نوع نما در ۱۰ سال ابتدایی ساخت نما بسیار زیبا و بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد اما اگر متریال به کار رفته در نما، از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، در گذر زمان، نما سیاه می‌شود و ظاهری زننده به ساختمان و محیط اطرافش می‌دهد. این در حالی است که با استفاده از بهترین کیفیت در نمای سیمانی، سیمان آلودگی محیط را کمتر به خود جذب می‌کند و می تواند، درخشش و زیبایی روز اولش را حفظ می‌کند.
نمای سیمانی این امکان را به کارفرمایان و طراحان می‌دهد تا بتوانند نمای یکنواخت در تنوع رنگی زیاد را با قیمتی ارزان اجرایی کنند، نمای سیمانی از جمله نماهای ساختمانی به حساب می‌آید که در سبک‌های همچون مدرن، نمای سیمان رومی، روستیک، کلاسیک و … قابل اجراست.

ویژگی های نمای سیمان سفید

در مرحله تولید، برای سفید نمودن رنگ سیمان ، به مواد دیگری غیر از آهک نیاز است. در حالت کلی سیمان از آهک و رس ساخته می‌شود. رنگ تیره سیمان به دلیل وجود سولفات آهن و سولفات منیزیم در سیمان است، همچنین دوده ناشی از سوخت نیز باعث تیره رنگ شدن سیمان می‌شود. برای تولید سیمان سفید باید سولفات آهن و منیزیم به میزان کمتر از ۸ درصد تقلیل یافته و از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده شود.

نمای سیمان سفید3

سنگ‌های کائولن، وست، فلدسپات و … از عناصری هستند که می توان از آنها در تولید سیمان سفید ، به جای خاک رس استفاده نمود. در آسیاب نمودن و خرد کردن کلینکر برای سفیدتر شدن رنگ سیمان و کمک به استحکام، به آن مقداری پودر سنگ گچ می افزایند. به همین علت است که این نوع سیمان قیمت بالاتری نسبت به سیمان عادی یا سیمان خاکستری دارد و عموما در نمای ساختمان یا داخل ساختمان ها به کار گرفته می شود.
این نوع نمای ساختمان به علت ریزدانه بودن و ترکیبات آن، مقاومت بیشتری نسبت به سیمان خاکستری دارد. نمای سیمان سفید فرم پذیری بالایی نسبت به سیمان معمولی دارد و به شکل ها و فرم های متنوع و مطابق با سفارش مشتری طراحی و اجرا می شود. مواد و مصالح مورد استفاده در این نوع نمای ساختمان ، آب و سیمان سفید و پودر سنگ است. این نما از نمای سنگ ، خطر کمتری دارد. اجرای نما سفید ساختمان در مناطق با آب و هوای معتدل و خشک مناسب است. همچنین به دلیل مقاومت بالا بهتر است در مناطق زلزله خیز از سیمان در طراحی نمای ساختمان استفاده شود.

مزایای نمای سیمان سفید

• ارزان بودن: یکی از ویژگی های قابل توجه نماهای سیمانی ، قیمت مناسب آن است. قیمت این نما با هر نوع بودجه ای سازگاری دارد و اگر به دنبال اجرای یک نمای ساده و در عین حال زیبا و متنوع هستید، نمای سیمان سفید بهترین گزینه است.

• هزینه پایین نگهداری: این نوع نمای سیمانی ساده ماندگاری بالایی دارد. به این صورت که به مرور زمان زیبایی ظاهری اش را از دست نداده و نیاز به مراقبت های خاص و ترمیم نیز ندارد. حتی در صورت آسیب دیدگی های جزئی نما سفید ساختمان می توانید با کمک متخصصان و نماکاران تنها همان بخش را ترمیم کرده و ظاهر نمای خانه با نمای سیمان سفید را به روز اولش برگردانید.

• قابل رنگ کردن در زمان بهره برداری: یکی از مزایای قابل توجه نمای سیمان سفید ساختمان این است که بعد از اجرا نیز می توان روی آن ها را به رنگ دلخواه رنگ نمود. نما سفید ساختمان چشم را زده نمی کند و ترکیب آن با متریال های گوناگون ظاهر جذابی به وجود می آورد. اما در صورت یکنواختی و ایجاد تنوع می توان از انواع رنگ ها برای رنگ آمیزی نمای سیمان سفید ساده استفاده کرده و آن را تغییر داد.

• ظاهری یک دست: ظاهر یکدست و زیبا از دیگر ویژگی های این نما است. امروزه طراحی های ساده و یکدست بسیار رایج شده و طرفداران خود را دارد. استفاده از رنگ های یکدست و غیر متنوع به بهتر شدن نمای شهر و محله نیز کمک کرده و همخوانی زیبایی با محیط ایجاد می کند.

• ثبات رنگ در برابر نورخورشید: نمای خانه با نمای سیمان سفید در برابر تابش نور خورشید بسیار مقاوم است. رنگ های مختلف ممکن است بر اثر تابش آفتاب ماهیت خود را از دست داده یا تیره و روشن شوند، اما نما با سیمان سفید رنگ مقاومی داشته و طی سالیان ثبات رنگ خود را حفظ می کند.

• بدون خطر فرو ریزی در زمان بهره برداری: متریال سیمان به طور مستقیم به روی نما اجرا شده و خطر ریزش ندارد. نماهایی مانند نماهای سنگی، آجری، شیشه ای و … اگر به طور صحیح اجرا نشوند، امکان ریزش آن ها بعد از اتمام کار وجود دارد.

نمای سیمان سفید

معایب نمای سیمان سفید

• وزن بالا به دلیل استفاده از سیمان: سیمان متریال متراکمی است و در صورت استفاده در مقادیر بالا، وزن زیادی پیدا می کند. بالا رفتن بار مرده نما یکی از معایب این نوع نمای ساختمان است.

• جذب آلودگی محیط و هوا و تغییر رنگ: اگر نمای سیمان سفید در شهر های شلوغ و پر تراکم اجرا شود که آلودگی های محیطی زیادی هم دارد، ممکن است به مرور و طی سال ها این آلودگی ها را جذب کرده و تیره تر شود. البته با یک نماشویی ساده می توان نمای ساختمان آن را مانند روز اولش کرد.

• نامناسب برای مناطق شرجی و مرطوب: اگر رطوبت به طور مداوم با نمای سیمان سفید مدرن برخورد داشته باشد، ممکن است از سطح کیفیت نمای ساختمان کاسته شود. بنابراین اجرای نمای سیمان سفید ساختمان در شهر های شرجی و با رطوبت بالا توصیه نمی شود.

• عایق ضعیف در برابر رطوبت و گرما: از دیگر معایب نمای سیمان سفید این است که گرما و رطوبت را از خود عبور می دهد.

• مقاومت فشاری کم: مقاومت کم نما با سیمان سفید از دیگر معایب نمای سیمان سفید است.

• دشواری تهیه متریال نما: یکی از نکاتی که در مورد اجرای این نوع نمای ساختمان باید توجه داشت، سختی تهیه ملات نما است. ترکیبات ملات سیمان سفید نما از اهمیت بالایی برخوردار است و باید افراد متخصص و مجرب آن را تهیه و آماده مصرف کنند.

• ترک خوردگی: در صورت استفاده از مواد اولیه نامرغوب و ترکیبات اشتباه ملات، ممکن است سطح نمای سیمان سفید به مرور ترک بخورد و زیبایی خود را از دست بدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *