تصویری از کاشی کاری

کاشی کاری حمام

در ابتدای این مقاله توضیحی در مورد چگونگی و شرایط ساخت کاشی بیان می کنیم. در ادامه آن درباره کاشی کاری حمام و موارد مهم مربوط به آن صحبت کرده ایم. کاشى فرآورده های سرامیکی است، که با پخته شدن در درجه ى حرارت معین ١، به حالت نیمه شیشه ای با خاصیت جذب آب بسیار کم و محکم در برابر فشار و ضربه مکانیکی تبدیل می شود.

روش ساخت کاشی در گذشته (روش دستى)

این روش به این صورت بوده که گل نرم را در قالب چوبي قرار مى دادند و اضافه ى آن را با سیمی مى بریدند، بعد آن را با یک ضربه از قالب بیرون می آوردند. پس از این که کاشی به اندازه ى کافى سفت و سخت شد، این سری آن را در قالب آهنی در دار فلزی قرار می دهند و با پتک چندین ضربه متوالی به در قالب آهنی وارد میکنند. علت این کار این است که کاشی کاملا فشرده شود و شکل خاص و منظم قالب را به خود بگیرد. و بعد از خشک شدن آن مراحل بعدی آن یعنی پخت و لعاب دادن انجام می گرفت.

 
روش های ساخت و تولید کاشی و سرامیک

مواد اولیه ى کاشى:

کاشى از دو قسمت، بدنه و لعاب کاشى تشکیل شده است. بدنه ى کاشى از خمیر شامل : کائولین، بنتونیت، دولومیت و تالک تشکیل شده است و لعاب آن انواع مختلفى دارد، که معمولاً با اکسید سرب، فلدسپات ،سیلیس و کائولین تولید می شود. جهت ساخت لعاب های رنگی از کانی های رنگی استفاده می شود.

مواد اولیه کاشی، خاک رس می باشد اما در سرامیک و کاشی های کف از موادی که زودتر ذوب میشوند بهتر است، استفاده شود تا در زمان پخت بین ذرات آن چسبندگی بیشتری ایجاد شود. در نتیجه آب کمتری جذب می کنند.

مراحل ساخت و تولید کاشی

1. مخلوط آماده کردن مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کاشی و سرامیک
2. آماده سازی پودر
3. شکل دهی یا پرس کردن پودر
4. خشک کردن سرامیک و کاشی
5. انجام لعاب کاری و اصلاحات ظاهری
6. پخت سرامیک و کاشی مورد استفاده
7. پولیش کاری

تصویری از یک حمام

انواع سرامیک از نظر ساخت

سرامیک ها به طور کلی به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:

1. فرآورده های سرامیکی ویژه و تکنیکی (مانند کاشی های ضد اسید)
2. فرآورده های سرامیکی ظریف
3. سرامیک های دیرگداز
4. فرآورده های سرامیکی زمخت

فراورده های سرامیکی که بین 4 دسته، بیشترین استفاده را دارند، خود در دسته بندی های زیر تقسیم می شوند.

1. ظروف خانگی سرامیکی
2. کاشی های عایق های الکتریکی و مقره ها
3. سرامیک های بهداشتی ساختمانی

دستگاه های مورد استفاده برای تولید سرامیک و کاشی

در کارخانه های کاشی و سرامیک برای تولید محصولات از ابزارآلات پیشرفته مربوط به هر مرحله استفاده می کنند؛ این دستگاه ها به ترتیب مراحل ساخت سرامیک عبارت اند از:
“سنگ شکن، باکسفیدر، بالمیل دوغاب و لعاب، اسپری درایر، دستگاه پرس، کوره های رولری و تونلی، خط لعاب و دکور زنی، دستگاه های مربوط به بسته بندی و درجه بندی

رنگ آمیزی کاشی و سرامیک حمام

رنگ آمیزی حمام

اکثر افراد بعد از گذشت مدتی، دوست دارند دکوراسیون خانه خود را تغییر دهند، حتما به تغییر دکوراسیون کاشی حمام و دستشویی نیز فکر کرده‌اید. می توان به جای انتخاب روش های زمان بر و پرهزینه مانند حذف کاشی های قدیمی و نصب کاشی های جدید و یا چسباندن کاشی جدید روی کاشی های قبل و یا ترکیب کاشی با سنگ، استفاده از کاشی پوششی، روش های ساده و کم هزینه را برای تغییر و زیباسازی حمام انتخاب کنید. شما می‌توانید با رنگ آمیزی دلخواه کاشی حمام و دستشویی، با رنگ مورد علاقه خود، تغییر مورد نیاز را ایجاد کنید. در ادامه به بررسی مراحل و نکات رنگ آمیزی کاشی می‌پردازیم.

آموزش رنگ آمیزی کاشی حمام و دستشویی

رنگ‌آمیزی کاشی حمام و سرویس بهداشتی، در مراحل زیر قابل اجرا است:
1. مرحله اول زیرسازی را انجام دهید و سپس اقدام به رنگ‌آمیزی کنید. یعنی تمیز کردن کاشی با آب و مواد شوینده مخصوص خود، از هر نوع آلودگی و گرد و خاک.
2. خشک کردن کاشی و سرامیک
3. تعمیر کاشی‌های شکسته یا جدا شده.
4. پوشاندن قسمت‌هایی را که نیاز به رنگ آمیزی ندارند.
5. مرحله بعدی زدن پرایمر به تمام سطوح سرامیک کف و کاشی دیوار
6. استراحت تا خشک شدن پرایمر
7. مرحله آخر رنگ آمیزی

انواع رنگ های رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کاشی سرامیک حمام و دستشویی

به‌طور کلی برای رنگ آمیزی انواع کاشی سرامیک انواع رنگ اپوکسی، اکریلیک، لاتکس و رنگ روغن وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

رنگ اپوکسی

این رنگ ها به دو صورت یک جزئی و یا رنگ اپوکسی دو جزئی قابل استفاده هستند. چسبندگی بالا این رنگ مناسب برای رنگ آمیزی کاشی حمام است.

رنگ اکریلیک

این رنگ در دو نوع محلول در روغن و محلول در آب قابل استفاده است. در صنایع ساختمانی از نوع محلول در آب استفاده می شود. و همچنین داشتن ماندگاری و دوام بالا، مقاوم در برابر ساییدگی از مزایای آن است.

لاتکس

مزایای آن عبارت اند از:

خشک شدن سریع رنگ، داشتن مقاومت بالا در برابر پاک شدن و رطوبت

رنگ روغن

رنگ روغن از قدیمی ترین و پرکاربردترین رنگ‌های ساختمانی است. مهم‌ترین مزایای استفاده از رنگ روغن عبارت است از: ضدآب بودن، قابلیت شستشوی و پوشش دهی بالا

نکته : برای رنگ کردن مکان‌های مرطوب باید از رنگ‌های ضد آب استفاده کرد. همچنین انتخاب رنگ متناسب با سرویس بهداشتی، کار دشواری است. ما در این مقاله به شما جهت انتخاب بهتر کمک می کنیم.

رنگ‌های مناسب برای سرویس بهداشتی عبارتند از:
1. رنگ صورتی و همچنین ترکیب با سفید
2. رنگ سبز و ترکیب با طلایی
3. رنگ سورمه‌ای و ترکیب با رنگ های گرم
4. رنگ قهوه‌ای
5. رنگ آبی
6. مشکی
7. طیف رنگی بنفش
8. رنگ طوسی
9. و …

تصویری از کاشی حمام

کاشی کف حمام

کاشی ضد لغزش یا آنتی اسلیپ چیست؟

در زمان ساخت یک محیط مسکونی، باید توجه شود که تمامی تجهیزات به صورتی انتخاب شوند که ایمنی بالا و کم‌ترین خطر را برای سلامتی افراد داشته باشد و یا در صورت وجود خطر از موارد مورد نیاز جهت محافظت و احتیاط استفاده ‌شود. در زمان خرید باید طبق این موارد طراحی کاشی، الگوهای کاشی، پوشش کاشی و همچنین لایه بندی کاشی مورد توجه قرار بگیرد.
تجربه ناخوشایند و بسیار خطرناک سر خوردن روی کاشی و سرامیک را حتما تاکنون تجربه کرده اید و یا شنیده اید. کاشی ضد لغزش گزینه ی مناسب برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی است که کاربرد جداگانه‌ای از انواع کاشی و سرامیک دیگر ندارد اما به دلیل داشتن قابلیت اصطکاک بالا، از لغزندگی و سر خوردن نسبت به کاشی های معمولی جلوگیری می کند. کاشی کاری حمام با استفاده از این کاشی ها مانع از این خطرات می شود.

معرفی کاشی ضد لغزش انتی اسلیپ

کاربرد کاشی کاری حمام با کاشی ضد لغزش

برخی از مکان هایی که بهتر است از کاشی ضد لغزش استفاده کنند، به شرح زیر است:

  • کف مکان‌های ورزشی
  • کف پارکینگ ها
  • کف مکان‌های مرطوب مانند
  • کاشی کف حمام و یا استخر
  • کف مکان‌های پرتردد و شلوغ
  • مزایا و معایب کاشی ضد لغزندگی

کاشی ضد لغزش در سطح خود دارای ترکیباتی است که موجب اصطکاک بیشتر می شود و از سرخوردگی روی آن جلوگیری شود. مزایا و معایب آن به شرح زیر است:

مزایا کاشی ضد لغزش

1. دارای سطح اتکای خوبی است
2. برای زیر فرش مناسب است و مانع از سرخوردن فرش می شود
3. برای حرکت اجسام چرخدار مناسب‌تر است
تنها عیب انواع کاشی ضد لغزش، شستشوی سخت‌ این کاشی‌ها نسبت به کاشی‌های معمولی است.

کاشی دیوار حمام

دیوارهای حمام از دیگر دیوارهای خانه متفاوت تر هستند. در پذیرایی،اتاق خواب، آشپزخانه و قسمت های دیگر می توان از هر دیواری استفاده کرده زیرا خشک است. حتی در آشپزخانه به علت خشک بودن آن، می توان از هر وسیله ای استفاده کرد. اما در حمام آب و رطوبت هوا از هر طرف به کاشی دیوار دوش و حمام آسیب می زنند.. تهویه حمام موثر است اما حتی دریچه های حمام هم درگیر این رطوبت می شوند.

انواع طراحی دیوار حمام

انواع سطوح دیوار حمام

1. کاشی
کاشی اگر درست نصب شود 100% ضدآب است. اما عیب آن فضا را بیش از حد سرد نشان می دهد. انواع مختلفی کاشی برای دیوار حمام استفاده می شود که بر روی قیمت کاشی کاری حمام در 1402 تاثیرگذار است. مراقبت و نگهداری کاشی نیز در طول عمر آن تاثیر زیادی دارد.
2. دیوار وینیل
نصب آسان زیرا به سرعت جدا شده و بیش از یک بار قابل استفاده است. اما عیب آن، مناسب برای رطوبت بالا نیستند.
3. رنگ داخلی یا نیمه گلاسه
رنگ های داخل دیوار خاصیتی دارد که موجب جلوگیری از رشد قارچ و کپک می شود. اما عیب آن برای استفاده در حمام هزینه است که 2 برابر می شود.
4. تخته کاشی
این تخته ها قابل استفاده برای دیوار حمام و آشپزخانه است. اما عیب آن، تخته ام دی اف با لایه ملامین به اندازه سرامیک واقعی کاربرد ندارند.
5. ورقه های دیواری
این ورقه ها در مقابل رطوبت دوش و وان از دیوار مراقبت می کنند. اما عیب آن، مناسب برای همه سبک ها نیست زیرا ظاهری سنتی دارد.

انواع و اقسام سقف کاذب حمام و دستشویی

سقف حمام

چند نمونه از انواع کاشی سقف حمام را نام میبریم:

  • کاشی های چینی
  • کاشی های چاپ دیجیتالی
  • کاشی سنگریزه
  • کاشی های سیاه قلم شده با الماس

چند نمونه از انواع سقف های کاذب مورد استفاده در حمام و دستشویی را نام میبریم:
1. سقف کاذب پلکسی گلاس سرویس بهداشتی
2. سقف کاذب حمام لوکس
3. سقف کاذب PVC سرویس بهداشتی
4. سقف کاذب تایل سرویس بهداشتی
5. سقف کاذب کناف سرویس بهداشتی
6. سقف کاذب چوبی سرویس بهداشتی
7. سقف کاذب سرویس بهداشتی مدرن

کاشی موزاییک در حمام

حمام با کاشی موزاییکی می‌تواند سه نوع متفاوت داشته باشد:
1. استفاده فقط در ناحیه دوش یا در قسمت مجاور وان حمام.
2. استفاده در هر چهار گوشه و دیوار
3. استفاده فقط روی یک دیوار

هزینه نصب و دستمزد کاشی کاری حمام در 1402

نرخ دستمزد کاشی‌کاری ۱۴۰۲ برای سرویس بهداشتی بین 3 تا 5 میلیون تومان اعلام شده است و قیمت آن کنتراتی محاسبه می شود و به عوامل زیادی مانند استفاده از کاشی های بزرگ، کوچک، استفاده از طرح های خاص و …بستگی دارد.. جهت اطلاع دقیق تر از هزینه کاشی کاری حمام و نرخ هر متر کاشی کاری حمام و دیگر موارد مقاله ی قیمت کاشی کاری و سرامیک در 1402 رو مطالعه کنید.

طرح های کاشی کاری حمام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *