مقاله خاکبرداری ساختمان

به مجموعه کارهایی که برای آماده‌سازی زمین برای ساخت راه، ساختمان و فعالیت‌های عمرانی انجام می‌شوند و معمولا همراه با خاک‌برداری، جابجایی خاک می‌باشد، گودبرداری یا در اصطلاح عامه خاکبرداری، به برداشتن خاک از سطح و عمق زمین گفته می‌شود.

در بسیاری از کارهای عمرانی و ساختمانی نیاز به خاکبرداری و جابجا کردن خاک از محل اصلی آن وجود دارد. در راهسازی به ویژه مناطق کوهستانی و ناهموار، آبیاری، زهکشی و انتقال آب ، حفر کانال برای عبور لوله های آب،فاضلاب، گاز و کابلهای برق و تلفن و …  عملیات خاکبرداری انجام میشود.

پی کنی برای احداث شالوده های مختلف نیز نوعی خاکبرداری است، که هرچه از گذشته معمول بوده، در زمان حاضر از گستردگی و عمق بیشتری برخوردار شده است. زیرا از یک سو با افزایش ارتفاع و وزن ساختمانها عملیات پی سازی مفصل تر است و از سوی دیگر بسیاری از ساختمانهای شهری به دلایل مختلف در صورت امکان با زیرزمین طراحی می شوند. هردو این موارد باعث افزایش عمق و وسعت خاکبرداری در زیر ساختمانها می شوند.

خاکبرداری سطحی و عمیق

خاكبرداری به دو روش انجام مي شود:

1) خاكبرداری سطحي که جهت حفظ تعادل ساختمانهاي ( بلند ) انجام مي شود
2) خاكبرداري عميق با توجه به خواست كارفرما در احداث زيرزمين براي بنا صورت مي پذيرد .


وقتي عمليات خاكبرداری انجام مي شود محل تماس بل لودر با خاك دست خورده مي شود كه براي تراكم اين خاك ، از غلطك محلي استفاده مي‌شود كه البته بهتر است قبل از آن ، از آب استفاده شود .

خاكبرداری در عمق به دلايل زير انجام مي شود :


1.برای رسيدن به مقاومت بهتر و بيشتر ساختمان ها عمق خاکبرداری را بیشتر مي کنند .
2. سربار باعث افزايش ظرفيت باربري است .
3. طول گيرداري بيشتر ، باعث واژگونی كمتر مي شود .
4. قرار گرفتن پی در عمق باعث مي شود كه در يخبندان تخريب نشود .
5) از فضاي معماري زير رمين هم استفاده مي شود و..
ـ در خاكبرداری عميق بايد مراقب ريزش خاك بود .
اگر خاك بسيار ريزشی باشد و ساختمان همسايه هم وجود داشته باشد ، حدود يك تا 5/1 متري از ديوار همسايه خاكبرداری بايد شود و خاك باقيمانده را بصورت شيارشياري يعني يك در ميان خالي مي كنيم . هر قسمت را كه خالي مي كنيم ، مهار مي زنيم و بعد خاكهای بعدي را بر مي داريم ومهار مي زنيم .
البته يك در ميان يا چند در ميان بودن خاكبرداري : بستگي به نوع خاك و تشخيص مهندس مربوطه دارد .
ـ در خاكبرداری نقطه شروع مهم است . اين نقطه بهتر است از جايي شروع شود كه سرباري وجود نداشته باشد و در موقع خاكبرداري در شروع كار ، جهت بيل نبايد به سمت منزل همسايه باشد .

پی ریزی


پي ريزی انواع مختلفي ازجمله پی ریزی گسترده و پی ریزی نواری دارد .
براي پی هاي گسترده بايد 30 تا40 سانتيمتر از كل خاك را برداشت.

اما در پی هاي نواري 30 تا 40 سانتيمتر از محل پی نواري را فقط كمي مي كنيم و سعي مي كنيم كه ازخاك اطراف به عنوان قالب پی استفاده كنيم . ولی بعضی مواقع به قالب نواري احتياج است .
قالب بندی در پی ريزی بخاطر شكل دادن بتن و عدم اختلاط بتن با مصالح مجاور و جلوگيري از فرار آب بتن پی ( ايزوله كردن پی ) انجام مي شود .
قالب های مورد استفاده عبارتند از :

قالبهای چوبی ، فلزی ، قالب با مصالح بنايی و استفاده از جداره خاكی پيرامون پی كنی

نمونه قراردادهای ساختمانی

نمونه مقالات ساختمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *