نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته چیست و چه کاربردی دارد؟

نمای سیمان شسته، نمای سیمانی است که از ترکیب سیمان سفید، سنگ دانه‌های رنگی و رنگ‌های معدنی اندود شده تشکیل شده است.
نمای سیمان شسته زیبایی و ظاهری عالی دارد و مقاومت آن نیز در مقایسه با سایر نماهای سیمانی همچون نمای رومی سیمانی بیشتر است. به همین دلیل نمای سیمانی شسته، بسیار پرکاربرد است و علاوه بر طراحی نمای بیرونی ساختمان، از آن می توان در طراحی راه‌ پله‌ها و دیوارهای باغ هم استفاده کرد.
کافیست برای طراحی و اجرای نمای سیمان شسته خود از تیمی کاربلد کمک بگیرید تا بتوانند نمایی زیبا به شما تحویل دهند. در ساخت نمای سیمان شسته، از قالب های مستطیلی، مربعی و لوزی استفاده می شود و در رنگ بندی های متنوع کاربرد دارد. در ترکیب نمای سیمان شسته ، از سنگدانه با رنگ های مختلف قرمز، مشکی، خاکستری، سبز، سفید و پودر سنگ و سیمان سفید یا سیاه استفاده می شود. با توجه به اینکه رنگ نهایی بنا تیره یا روشن باشد، انتخاب می کنیم که از کدام نوع سیمان استفاده کنیم. سطح نما در پایان کار با آب شسته می شود و به همین دلیل، این نما به نمای شسته معروف شده است.

مطالبی مهم درمورد نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته از نما های اندودی است. قبل از اینکه اندود کاری را آغاز کنید ، لازم است که تمام مصالح و موادی که باعث می شود ملات به زیر کار نچسبد را پاک کنیم. با توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی سطح زیر کار ، مشخص می شود که جنس اندود و ضخامت آن چقدر باشد. دقت به این نکات بسیار مهم است. زیرا در صورت بی توجهی در نتیجه کار حتماً نقایصی را مشاهده خواهید کرد.

 

میزان جذب آب سطح زیر کار بستگی به تخلخل و ساختار میکروسکوپی سطح دارد. قبل از این که اندود کاری را آغاز کنید، باید روی سطح کار مقداری آب بپاشید. اما این میزان آب نباید طوری باشد که دیوار خیس شود. به طور کلی ، خشک بودن سطح زیر کار باعث می شود آب اندود شده توسط دیوار جذب شود و خیس بودن سطح هم باعث می شود مخلوط اندود به دیوار نچسبد. علاوه بر این ، اگر دیوار خیس باشد آب موجود در اندود زیاد شده و باعث می شود پس از خشک شدن مقاومت و دوام دیوار کاهش پیدا کرده و به راحتی ترک بخورد.

 

نمای شسته در عین مقاومت خوبی که در برابر سرما و گرما از خود نشان می دهد، یک نمای زیباست. این نما در زبان انگلیسی با نام واش بتن شناخته می شود. بنابراین، می توانید نمونه های خارجی نمای شسته را با این اسم جستجو کنید.نمای سیمان شسته، یکی از محکم ترین و مقاوم ترین نماهای موجود است که با توجه به مصالح مورد استفاده در ترکیبش، در طرح ها و رنگ های مختلفی اجرا می شود. جهت اجرای نمای سیمان شسته باید لوازمی برای کروم بندی و ژوئن گذاری در اختیار داشت. نمای سیمان شسته، حاصل ترکیب درصد مشخصی از سیمان سفید یا سیاه که با توجه به رنگ نهایی نما انتخاب می گردد و پودرهای رنگی طبیعی یا پودر سنگ رنگی و سنگ های دارای نمره بندی با آب است.

نمای سیمان شسته

ملات حاصل را به کمک ماله و دیگر ابزارهای سیمان کاری روی سطح مورد نظر اجرا می کنند. کیفیت نمای نهایی به ظرافت کار و دقت و مهارت استاد کار وابسته است. لازم به ذکر است که انواع سنگ ها و پودرهای رنگی، مثل سنگ کریستال، پودر کریستال، سنگ جوشقان، پودر جوشقان و دیگر سنگ های رنگی، مثل سنگ جگری، سنگ قرمز، سنگ لیمویی، سنگ مرمر، سنگ سبز، سنگ سیاه و دیگر مصالح برای این نماسازی کاربرد دارند.

 

جنس و مواد مورد استفاده در مصالح منتخب برای اجرای نمای سیمان شسته می تواند سبب جذب یا دفع نور خورشید شود و در نقش گرمایش و سرمایش برای ساختمان عمل کند. با توجه به قرار گرفتن نما در برابر عوامل جوی، باید در انتخاب مصالح مورد استفاده برای نماسازی، توجه و دقت بیش تری اعمال کرد. جهت زیاد کردن عمر ساختمان، بایستی از مصالح و نماهای دارای دوام و ماندگاری استفاده نمود تا در مقابل شرایط نا مساعد جوی، مانند زلزله، سیل، طوفان، باران و دیگر موارد، از استحکام کافی برخوردار باشد.

 

نمای سیمان شسته از نماهایی به شمار می رود که به خاطر صرف هزینه و مدت زمان کم تر برای اجرا و استحکام مناسب تری که نسبت به بسیاری از نماها دارد، انتخاب مناسبی می باشد. این نما را می توان با توجه به طرح ارائه شده برای نماسازی، به صورت تک رنگ یا تلفیقی از رنگ های مختلف اجرا نمود. معمولا در اجرای نمای برج ها بیش تر از رنگ سفید بهره گرفته می شود و سنگ های رنگی تیره، عموما به شکل نواری جهت تکمیل یک طرح برای نماسازی ساختمان به کار می روند.

سیمان شسته

مزایای نمای سیمان شسته

1. از جمله مزایای نمای سیمان شسته، در شرایطی که به خوبی اجرا گردد، می توان به استحکام و ماندگاری خوب آن اشاره نمود.

2. با کمک سیمان شسته می توان طرح های گوناگونی مثل نمای سنگ را با هزینه ای بسیار کم تر اجرا کرد.

3. تنوع رنگی این نما خیلی زیاد است.

4. برخی از رنگ های مورد استفاده، آلودگی نما را نشان نمی دهند. البته اگر در کار نهایی از درز استفاده شود، ممکن است درون آنها خاک جمع شده و باعث کثیف به نظر رسیدن نما شود.

معایب نمای سیمان شسته

1. سرعت اجرای نمای سیمان شسته کم است وشاید بتوان در هر روز، حدود 10 متر مربع از آن را اجرا نمود.

2. نمای سیمان شسته، عایق رطوبتی خوبی نیست، اما می توان روی کار از مواد عایق بدون رنگ بهره گرفت.

3. یکی دیگر از معایب این نما می توان به جذب گرد و غبار به خود با مرور زمان اشاره کرد. این مساله در نهایت منجر به تغییر رنگ نما خواهد شد که ظاهر نه چندان خوشایندی را به آن می بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *