نمای رومی سیمانی

نمای رومی سیمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در نمای رومی سیمانی ، همان طور که از نام آن پیداست به جای سنگ از سیمان سفید استفاده می شود. امروزه اجرای نمای کلاسیک در بسیاری از ساختمان ها مخصوصا ساختمان های مسکونی رونق گرفته است. به دلیل گران بودن سنگ و احتمال سقوط سنگ از نمای رومی سنگی ، اجرای طرح رومی با سیمان سفید جایگزین شده است.
نمای رومی یکی از نماهای پر شکوه در معماری به حساب می آید که عمدتا از متریال سنگ در آن استفاده می‌شود، اما همانطور که می‌دانید مصالح سنگی جز مصالح گران قیمت در صنعت ساختمانی به حساب می‌آید.
از دیگر متریال‌های مورد استفاده در نمای رومی که از قیمت خیلی کمتری نسبت به سیمانکاری طرح سنگ برخوردار است.
در نمای رومی سیمانی از نمای سیمانی سفید استفاده می‌شود و در مراحل پایانی از المان‌های نمای رومی استفاده می‌شود، المان‌های استفاده شده در این نوع نما عموما از جنس سنگ‌های مصنوعی است.
نمای ساختمان همواره در معرض شرایط جوی از جمله باد و باران قرار می گیرد و استفاده از مصالح نامرغوب، عمر مفید نما را کاهش می دهد. به همین منظور در هنگام محاسبه هزینه اجرای نما باید هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری نما را نیز در نظر گرفت. هرچند که در اجرای نمای رومی سیمانی به دلیل استفاده از سیمان سفید ، مقاومت در برابر آسیب ها بالا می باشد، اما به دلیل نوع بافت نهایی و رنگ سفید ، معمولا هر چند سال یکبار نیاز به رنگ آمیزی و یا تعمیر خواهد داشت. ضمنا مسئله تخریب و نیاز به احیای نما فقط مربوط به نمای رومی سیمانی نمی باشد و در تمام نماها اتفاق می افتد. با تمام این موارد نماهای رومی کیفیت و ماندگاری نمای رومی سنگی را نخواهد داشت.

نمای رومی سیمانی

ویژگی ‌های نمای رومی سیمانی

در تولید سیمان سفید از سولفات آهن و منیزیم به میزان کمتر از ۸ درصد و از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده می شود. سنگ ‌های کائولن، وست، فلدسپات و… از عناصری هستند که در سیمان سفید به جای خاک رس به کار برده می شود. در مرحله آسیاب و خرد کردن کلینکر برای سفیدتر شدن رنگ سیمان و کمک به استحکام، به آن مقداری پودر سنگ گچ افزوده می شود. به همین دلیل این نوع سیمان قیمت بالاتری نسبت به سیمان عادی یا سیمان خاکستری دارد و عموما در نمای ساختمان یا داخل ساختمان ها به کار گرفته می شود.
سیمان سفید به دلیل ریزدانه بودن و ترکیبات آن، مقاومت بالاتری از سیمان خاکستری دارد که مناسب شرایط آب و هوایی متفاوت و دشوار می باشد. سیمان سفید نما ، فرم پذیری بالایی نسبت به سیمان معمولی دارد که باعث شده در نمای رومی سیمانی و تولید حجم ها و تندیس های نمای رومی کاربرد داشته باشد.
در نمای رومی سیمانی ، از آب، سیمان سفید و پودر سنگ استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، در نمای سنگی رومی احتمال سقوط قطعات سنگی وجود دارد ولی در نمای رومی سیمانی این خطر وجود ندارد. از این رو استفاده از نمای سیمان رومی در مناطق لرزه خیز مناسب است. نمای رومی سیمانی برای نما کاری در مناطق معتدل و خشک پیشنهاد می شود.
به دلیل ضعف سیمان در برابر رطوبت، در اجرای نمای رومی سیمانی مانند سایر نماهای سیمانی اندودی، باید نزدیک سطح زمین از سنگ ازاره استفاده کرد. سنگ ازاره به سنگی گفته می شود که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آسیب دیوار، تا ارتفاع معینی از سطح زمین، در دیوار به کار برده می شود. این ارتفاع ، بستگی به شرایط اقلیمی منطقه دارد.
برای جلوگیری از جذب آب و تغییر رنگ نمای سیمانی ، از مواد نانو آبگریز یا نانو ضد آب، استفاده می شود. به این منظور، مواد مورد نظر را بر روی سطح می پاشند و یا با قلم مو بر روی سطح اعمال می کنند. نمای رومی سیمانی نیز مانند دیگر نماها مزایا و معایب خاص خود را دارد که به آنها اشاره می شود.

مزایای نمای رومی سیمانی

• ارزان در مقایسه با نمای سنگی رومی
• مقاوم در برابر گرما و سرما
• ظاهری منظم و یکپارچه
• ثبات رنگ در برابر نور خورشید
• فرم پذیری بالای سیمان

معایب نمای رومی سیمانی

• وزن بالا به دلیل استفاده از حجم زیادی از سیمان، مخصوصا در قسمت های حجمی و سرستون ها
• جذب آلودگی محیط و تغییر رنگ
• نامناسب برای مناطق مرطوب
• عایق ضعیف در برابر گرما
• ایجاد ترک در سطح نما به مرور زمان

نمای رومی

دلایل رواج یافتن نمای رومی سیمانی

مصالح در دسترس

 

مرفه و تجملاتی بودن

 

شاخص سازی ساختمان

 

مشکلات به کارگیری نمای رومی

این سبک از طراحی نما در عین اینکه به مناظر شهر زیبایی می‌بخشد، مشکلاتی را نیز به دنبال دارد:

• نمای خارجی هر ساختمان باید نمایانگر هویت آن باشد. به عنوان مثال نمای یک ساختمان اداری باید به گونه‌ای طراحی گردد که کاربرد آن را مشخص سازد. یکی از ایراداتی که نمای رومی سیمانی برای فضاهای مسکونی وارد است، القای احساس خشونت در جامعه می‌باشد؛ چرا که این سبک از دوران سلطنتی روم باستان الهام گرفته شده و باطنی خشن و جدی را در خود گنجانده است؛ به همین دلیل بیشتر مناسب استفاده در ساختمان‌هایی با کاربرد قضایی یا حکومتی است. در صورتیکه یک ساختمان مسکونی، باید احساس آرامش و صمیمیت را در جامعه القا نماید.

• به کار بردن حجم زیادی از مصالح در نمای ساختمان، احتمال سقوط آنها را در پی دارد که با توجه به هزینه بالای مصالح و همچنین سنگینی این عناصر، خطر تلفات مالی و جانی را به به وجود می‌آورد؛ به همین دلیل به کارگیری این سبک از طراحی نما در مناطق زلزله خیز رایج نمی‌باشد.

• برای تاکید بر شکوه و عظمت این قبیل ساختمان‌ها، گاها شاهد نورپردازی‌های چشمگیر هستیم. این نورپردازی‌ها اگر به صورتی نامناسب طراحی گردند، می‌توانند موجب مزاحمت برای ساکنین سایر ساختمان‌ها شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *