کاشی و سرامیک

نرخ دستمزد کاشی کاری 1400 (تعرفه) و دستمزد موزاییک کاری | دانلود PDF+Excel

قیمت اجرایی نصب کاشی و سرامیک درسایت ساختمان کاران برای شما قراردادیم با توجه به حجم کار و موقعیت پروژه حدود 10٪ متغیراست معمولا وقتی حجم کار بالا باشد (متراژ بیش ازهزارمتر) دستمزد نصب کاهش خواهد یافت. دقت شود ابعاد کاشی و سرامیک  نیز روی قیمت نصب تاثیر گذار است هرچه ابعاد کاشی کوچکترباشد سرعت نصب پایین امـا سختی کار کمتر است و برعکس هرچه ابعاد کاشی بزرگتر باشد سرعت نصب بیشتر است اما شیب و تراز دشوارتر خواهد بود.

 

3 روش انجام کاشی کاری

 

قبل از اجرای کاشی کاری باید مرحله ی زیرسازی صورت بگیرد. کاشی کاری به سه روش زیر انجام می شود.

1. کاشی کاری دوغابی

با توجه به اینکه رج اول، مبنای کل کاشی کاری دیوار است. دقت در اجرای این از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته ی مهم که باید در اجرای رج اول کاشی کاری رعایت گردد، ایجاد خط تراز با استفاده از شلنگ تراز است. پس از ایجاد خط تراز، محل شروع رج اول را مشخص نموده و با فاصله ی مناسب از این خط زیر کار را با ماسه نرم ریخته و میکوبند . با استفاده از شمشه و تراز آن را کاملا مسطح می کنند.
سپس با رعایت فاصله به میزان ۳ سانتی متر از دیوار به شرح زیر عمل می شود.
۱-با آب و خاک رس، خمیر گل رس تهیه می شود.در این روش کاشی کاری، نصاب کاشی از خمیر گل رس برای ثابت نگه داشتن کاشی در جای خود استفاده می شود.
۲-پس از نصب کاشی های رج اول و کنترل شاقولی، هم راستایی و رعایت ۲ تا ۳ میلی متر بند قائم بین آنها، به اندازه ی یک سوم ارتفاع کاشی دوغاب ریزی می شود.
۳-پس از خودگیری دوغاب مرحله اول، مراحل بعدی دوغاب ریزی انجام میشود تا پشت کاشی کاملاً از دوغاب پر شود.
۴-در انتها این مرحله هم راستایی کاشی ها، شاقولی بودن آنها و گونیا بودن نبش ها و کنج ها کنترل می گردد.
۵- پس از اجرای رج اول و کنترل آن، خمیر گل رس از لبه های کاشی برداشته شده و کاشی های رج دوم نصب می گردد.

2. کاشی کاری ملاتی

در این روش کاشی کاری، نصاب کاشی و سرامیک ملات خمیری ماسه و سیمان را در پشت کاشی بکار می برد. از این روش بیشتر برای رج های آخر و نیز زیر سقف ها که امکان دوغاب ریزی وجود ندارد استفاده می شود. برای کاشی کاری زیر سقف ها با این روش، ابتدا باید سطح زیر کار با اندود ماسه و سیمان هموار نموده و پس از خشک شدن اندود به نصب کاشی اقدام گردد.

3. کاشی کاری چسبی

روش کاشی کاری چسبی بیشتر در سطوحی که قبلاً کاشی کاری شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارند استفاده می شود. در این روش، نصاب کاشی سطح زیر کار با تیشه زبر نموده و آن را شستشو داده از گردو غبار و چربی های موجود پاک شود. سپس سطح را چسب مخصوص کاشی به وسیله ی ماله ی مضرس اندود نموده و کاشی را به سطح می چسبانند. در کارهای دست اول ابتدا باید سطح زیرکار با ملات ماسه و سیمان بصورت کاملاً هموار اندود نمود و سپس به چسباندن کاشی ها اقدام کرد.

 

نصب کاشی چگونه است؟

برای نصب کاشی می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به یکی از بهترین روش های موجود اشاره کرده ایم:

نصب با چسب کاشی

شاید ساده ترین روش نصب کاشی استفاده از چسب کاشی باشد. چرا که دیگر خبری از دردسرهای ملات هایی مثل سیمان و ماسه نیست. این نوع چسب ها، از جنس سیمان پرتلند معمولی هستند و ترکیبات آن، از ماسه های ریزتر و مواد افزودنی مختلف استفاده شده است.حتی می توان با این چسب ها، کاشی های جدید را روی کاشی های قدیمی تر نصب کرد.

کاشی سرامیک

مشاهده مقاله

نرخ دستمزد کاشیکاری در سال 1401

تعرفه کاشی و سرامیک در سال 1400

نمونه قرارداد حفر چاه

 

مشاهده مقاله

 

سرامیک چیست و چگونه ساخته میشود؟

سرامیک در واقع نوعی کاشی است که به عنوان پوشش کف و یا دیوار در بعضی فضاها مورد استفاده قرار میگیرد. ریشه واژه سرامیک گرفته شده است که در فارسی به معنای سفال‌گری است.
برای ساخت سرامیک‌ها معمولا مواد خام مثل: خاک رس، کائولینیت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، کاربید تنگستن و موارد خالص دیگر را با آب مخلوط کرده و خمیر بدست آمده رو در قالب‌‌ می‌ریزند، سپس در دستگاه خشک‌کن‌ می‌گذارند تا مواد خشک بشوند ، در نهایت آنها را در کوره‌‌های کاشی پزی حرارت‌ می‌دهند.
همچنین اغلب سرامیک‌ها یک لایه روکش لعابی‌ دارند که این لعاب‌ها‌ می‌توانند ضد آب، تزئینی، براق، رنگی و … باشند.

سرامیک

معرفی 4 روش اجرای سرامیک

 

برای اجرای سرامیک کف، زیرسازی اهمیت زیادی دارد. تراز کردن، شیب بندی و چسبندگی ملات نقش مهمی در سرامیک کاری دارند. نصب سرامیک کف به چهار روش زیر انجام میشود که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

۱- روش ملاتی برای نصب سرامیک

این روش از قدیمی ترین روش های سرامیک کاری است. در این روش ماسه و سیمان و آب رو ترکیب میکنن تا ملاتی خمیری به دست بیاید. همزمان با پهن کردن ملات، سرامیک هم اجرا میشود. البته قبل از شروع کار، کروم‌بندی انجام میشود تا شیب به درستی اجرا شود.

۲ – روش ملاتی و دوغابی (ترکیبی)

در این روش ابتدا سطح با ملات ماسه سیمان به ضخامت ۳ سانتیمتر پر میشود. سپس با شمشه و تراز، سطح صاف و یا در صورت وجود کفشور، شیبدار اجرا میشود. با گذشت زمان و سفت شدن ملات، دوغاب روانی از سیمان سفید روی سطح ریخته و سرامیک نصب میشود.

۳- روش چسبی برای نصب سرامیک

این روش مثل اجرای ملات و دوغاب است با این تفاوت که به جای دوغاب از چسب استفاده میشود. در روش سرامیک کاری با چسب، در بیشتر مواقع ابتدا سطح موزاییک چسب کاری شده و سپس سرامیک با چسب اجرا میشود.

۴- روش خشکه (شاسی کشی) برای نصب سرامیک

به دلیل اینکه روش ملات و دوغاب در نما قابل استفاده نیست از روش اجرای خشک (شاسی کشی) استفاده میشود. سرامیک ها در نمای خشک به وسیله گیره هایی به صورت پنهان یا نمایان به شاسی متصل میشوند. این روش ایمن است و در مقابل زلزله و شرایط جوی مقاوم می باشد. سرامیک کاری دیوار مشابه کاشی کاری انجام میشود.

کاشی سرامیک

مزایای سرامیک چیست؟

برای پوشش کف و دیوار مصالح مختلفی وجود دارن مثل کاشی، سرامیک، پارکت، موزاییک، کاغذ دیواری و … اما در بین این موارد سرامیک به دلایلی انتخاب مناسبتری است. در ادامه شما رو با این دلایل آشنا می کنیم.
• طول عمر بالایی داره. سرامیک در مقایسه با سایر کفپوش ها عمر بیشتری میکنه.
• مقاوم است. به همین دلیله که از سرامیک برای کف پاساژها که تردد زیادی داره استفاده میشه. البته که بهتره از نوع یک لعاب سایشی کار بشه تا خطر سُر خوردن کم بشه.
• رنگ سرامیک تغییر نمیکنه. بسیاری از کفپوش ها در برابر عوامل مختلف مثل نور خورشید، مواد شیمیایی و … مقاوم نبوده و دچار تغییر رنگ میشن. به همین دلیله که میشه از سرامیک برای محیط‌های باز استفاده کرد. در سرامیک کاری دیوار حیاط میشه از سرامیک با این خاصیت استفاده کرد.
• به لحاظ بهداشتی مناسبتره. آلودگی و کثیفی به راحتی از روی سرامیک پاک میشه.
• در مقابل حرارت مقاومه. به دلیل اینکه سرامیک مثل کاشی تحت حرارت بالا تولید میشه در برابر آتش سوزی مقاوم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *