نصاب کاشی

دستمزد نصاب کاشی و سرامیک در سال 1401 چقدر است؟

برای نصب کاشی و سرامیک در هر ساختمان به نصاب کاشی یا نصاب سرامیک نیاز می باشد. جهت کاشی کاری ساختمان هرچه نصاب کاشی حرفه ای تر باشد نتیجه کار مطلوب تر خواهد بود. نصاب کاشی با کمک ابزار کاشی کاری، کار خود را به بهترین نحو انجام می دهد. با توجه به قیمت کاشی کاری در سال 1401 و نیز قیمت انواع کاشی و سرامیک ، به همراه هزینه استادکار و شاگردان او دستمزد نهایی کاشی کار مشخص می شود.

دستمزد نصاب کاشی و سرامیک حدودا از 450 هزار تومان شروع شده تا یک میلیون تومان بستگی به مشخصات کار، استاد کار و همچنین استان مربوطه دارد.

دستمزد شاگرد نصاب کاشی و سرامیک حدودا از 220 هزار تومان تا 450 هزار تومان بستگی به کار دارد.

عوامل مؤثر بر قیمت دستمزد نصاب کاشی و سرامیک

محاسبه هزینه نصب کاشی و سرامیک مانند بسیاری از خدمات ساختمانی پیچیدگی‌های خاصی دارد و عوامل متعددی در آن دخیل است.
نصاب کاشی و سرامیک معمولاً پیش از اعلام قیمت، برای برآورد میزان سختی کار و زمان مورد نیاز، مساحت و موقعیت فضا، وضعیت و میزان نیاز به آماده‌سازی سطوح و اندازه کاشی و سرامیک را بررسی کرده و براساس آن، درباره شیوه انجام کار و قیمت نهایی تصمیم می‌گیرند.
قیمت نهایی کار، علاوه بر قیمت کاشی و سرامیک به عوامل متعدد دیگری وابسته است. تأثیرگذاری این عوامل باعث شده که ارائه نرخ دقیق برای نصب انواع کاشی و سرامیک و فضاها منطقی نباشد. بنابراین بهتر است به اینکه چه عواملی به افزایش یا کاهش هزینه نصب کاشی و سرامیک منجر می‌شود، توجه کنیم.

معرفی 4 نوع کاشی

1. کاشی لعاب دار

تفاوتی که کاشی و سرامیک باهم دارند، در لعاب آن هاست. برخی از سرامیک ها دارای لعاب هستند و برخی دیگر خیر! اما یک کاشی باید لعاب داشته باشد. برای پخت کاشی لعاب دار، در ابتدا یک بار مواد اولیه ی کاشی را در کوره های پخت قرار می دهند و سپس بعد از پختن و سخت شدن کاشی، آن را بیرون می آورند و لعاب را روی آن می کشند. سپس در نهایت، بار دیگر کاشی لعاب خورده را داخل کوره می گذارند تا بپزد. در واقع پخت کاشی لعابدار، دو مرحله ای است.

2. کاشی موزاییکی

یکی دیگر از انواع کاشی ها، کاشی موزاییکی است که سایز خیلی کوچکی دارند ( نهایتا 5 سانتی متر). می توان این کاشی را هم با لعاب و هم بدون لعاب تولید کرد. جنس کاشی های لعاب دار موزاییکی غالب مواقع از پرسلان است. به این ترتیب میزان جذب آن خیلی کم می شود و برای محیط هایی مثل استخر و حمام خیلی مناسب خواهد بود.

3. کاشی سفالی

یکی دیگر از بهترین انواع کاشی، کاشی های سفالی است که اتفاقا لعاب هم ندارند و از خاک رس معمولی ساخته می شوند و غالبا رنگ قرمزی هم دارند. اصلی ترین ویژگی این کاشی ها، این است که در دمای خیلی زیاد پخته می شوند تا فرج و خلل آن ها گرفته شود و مقاوم تر شوند. کاشی سفالی یا همان کاشی معدنی در ابعاد 15 الی 30 سانتی متر و با ضخامتی برابر با 5.1 سانتی متر تولید می گردند.

4. کاشی سنگ فرش

یکی دیگر از کاشی های معدنی که از خاک رس قرمز ساخته شده است، کاشی سنگ فرش می باشد. این نوع کاشی نیز در دمای خیلی زیاد پخت می شود و مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی مختلف دارد. البته لازم به ذکر است که ضخامت آن نیز بالاست.

مزایای کاشی و سرامیک

این دو محصول به خاطر شباهت های زیادی که دارند، عموما به شکل یک جا نام برده می شوند. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان مزایای کاشی و سرامیک عنوان کرد:

1- مقاومت

یکی از اصلی ترین مزایای کاشی و سرامیک در هر نوعی، این است که مقاومت خیلی خوبی در برابر ضربه و خط و خش دارد. به همین دلیل است که معمولا برای کف استفاده می شود. به خصوص در جاهایی که رفت و آمد بسیاری جریان دارد.
هم چنین می توان چنین گفت که مزیت بزرگ کاشی و سرامیک این است که در برابر جذب رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و در جاهایی که مرطوب است می توان آن ها را به کار برد.

2- رنگ ثابت

رنگ کاشی ها و سرامیک ها به خاطر لعابی که دارند، ثابت و ماندگار است. در واقع اگر کف پوش شما از جنس چوب باشد، ممکن است اشعه های مضر آفتاب باعث رنگ پریدگی آن شوند و به تدریج رنگ اصلی آن ها از بین برود. اما کاشی های لعابی چنین مشکلی ندارند و رنگشان ثابت باقی می ماند.

3- بهداشتی بودن

یکی از بهترین مزایای کاشی و سرامیک این است که بهداشتی هستند. به همین دلیل است که در سرویس های بهداشتی به کار می روند. تمیز کردن کف هایی که از جنس سرامیک و کاشی هستند خیلی ساده تر از شست موکت؛ چوب یا هر متریال دیگری است.

آشنایی با 3 درجه بندی کاشی ها

کاشی ها را از نظر مرغوبیت و نداشتن عیب و نقص به 3 درجه تقسیم می کنند:

1. کاشی درجه یک:

کاشی هایی هستند که کاملا سالم باشند و هیچ گونه نقصی در سطح لعابدار و کناره آنها وجود نداشته باشد.

2. کاشی درجه دو:

کاشی هایی هستند که از نظر دید ظاهری یکی از معایب زیر را داشته باشند:

• کاشی هایی که در فاصله دو سانتی متری تمامی کناره های سطح لعابدار آنها بیش از یک یا دو خال، به قطر حداکثر نیم میلیمتر وجود نداشته باشد.

• کاشی هایی که در تمامی کناره های سطح لعاب دار شدن فقط یک لکه لعاب نگرفتگی، حداکثر به ابعاد 3*2 میلیمتر وجود داشته باشد.

3. کاشی درجه سه:

کاشی هایی هستند که از نظر دید ظاهری یکی از معایب زیر را داشته باشند:

• کاشی هایی که در سطح لعاب دار شدن فقط یک خال، به قطر حداکثر 3 میلیمتر وجود داشته باشد.

• کاشی هایی که در سطح لعاب دار شدن فقط 2 یا 3 خال به قطر حداکثر نیم میلیمتر داشته باشد.

• کاشی هایی که در یکی از لبه شان تنها یک لعاب نگرفتگی، حداکثر به ابعاد 10*3 میلیمتر داشته باشند.

• کاشی هایی که در کناره سطح لعاب دار شدن فقط دو لعاب نگرفتگی، حداکثر به ابعاد 5*2 میلیمتر داشته باشند .

• کاشی هایی که در یکی از چهار گوشه شان تنها یک لب پریدگی ، حداکثر به ابعاد 5*3 میلیمتر داشته باشند.

• کاشی هایی که در یکی از گوشه هایشان تنها یک لب پریدگی، حداکثر به ابعاد 2*2 و در سطح لعابشان یک خال، حداکثر به قطر نیم میلیمتر داشته باشند.

نصب سرامیک کف

ابتدا محل نصب کاشی ها را صاف کنید و برآمدگی های آن را از بین ببرید.تراز بندی را با استفاده از شاقول،نخ،خط کش و تراز انجام دهید.سپس محل نخ کشی شده را ملات بریزید ،سرامیک ها را روی ملات قرار دهید و با استفاده از اسپیسر سرامیک های دیگر را نیز روی سطح قرار دهید و با چسب درز بین آن ها را پر کنید.

نصب کاشی و سرامیک دیوار

ابتدا برجستگی های اضافی را برداشته و سطح کار را کاملا صاف کنید.ملات را در قسمت نخ کشی شده بریزید .کاشی ها را با استفاده از مقوا و یا پونز های مخصوص با فاصله از هم قرار دهید و درزها را با چسب یا ملات پر کنید.
این نوع نصب ساده ترین نوع نصب کاشی است که شما می توانید با توجه به سلیقه ی خودتان مدل های مختلف کاشی و سرامیک را نصب کنید. برای مثال به صورت مورب،آجری،ساده،حصیری و ….
کاشی و سرامیک مصالح تکمیل کننده و با دوام کار هستند که بیشترین استفاده ی آن ها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه و راهرو ها است .
معمولا در گویش عامیانه به کاشی هایی که روی دیوار کار میشود «کاشی» و به کاشیهایی که در کف ساختمان کار میشود «سرامیک» یا «کاشی سرامیکی» میگویند.
نصب کاشی

مصالح مورد نیاز:

1-کاشی
2-متر
3-تراز
4-نخ تراز
5-ماله شانه ای
6-دوغاب
7-چکش پلاستیکی
8-گاز انبر
9-فرز یا دستگاه برش کاشی
10-پیچگوشتی و انبر دست
11-شیمی ساختمان
12-چسب کاشی خمیری یا پودری (چسب پودری باید با اب ترکیب بشود)
13-گیره پلاستیکی

همچنین جهت مشاهده نمونه قرارداد اجری کاشی کاری و سرامیک کلیک کنید.

مراحل نصب کاشی توسط نصاب کاشی

1- اماده سازی دیوار :

مطمئن شوید که دیوار شما محکم و بدون ترک است .اگر دیوار شما مسطح است آن را با چکش زخمی کنید و میخ های موجود روی دیوار مورد نظر را خارج کنید.

۲- با استفاده از وسایل اندازه گیری محدوده کاشی کاری خود را مشخص کنید.

شما نیاز دارید مرکز محور افقی و محور عمودی محدوده مورد نظر را پیدا کنید و با استفاده از آن تقسیم بندی کنید تا بتوانید کاشی ها را در جای مناسب قرار دهید. با استفاده از نخ تراز نقطه ای را مبنا قرار می دهید و نخ را به نقطه مقابل می رسانید و با استفاده از تراز از صاف بودن(تراز بودن) آن مطمئن بشوید.

۳- در ابتدا محل مورد نظر را اندازه گیری کنید.

با توجه به ابعاد هر کاشی تعداد کاشی مورد نیاز خود را برای یک ردیف تهیه کنید. ممکن است که پس از قرار گیری کاشی در ردیف مقداری فضا اضافه بیابید که مناسب اندازه یک کاشی نباشد آنگاه با توجه به ابعاد فضای خالی ، یک کاشی را با استفاده از دستگاه برش دهید تا در محل خالی قرار گیرد.

۴- چسب کاشی را آماده کنید.

سپس با ماله چسب را روی محل بزنید دقت کنید که چسب را طوری بزنید که به طور صاف و بدون برجستگی و یا تو رفتگی باشد سپس با همین دقت این کار را پشت کاشی نیز انجام دهید و کاشی را در محل چسب زده قرار دهید و از تراز بودن آن مطمئن شوید.

باتوجه به موج کاشی، بقیه کاشی ها را به صورت ردیفی با روش بالا قرار دهید. بین کاشی ها گیره پلاستیکی قرار دهید تا با نصب کردن هر کاشی ،محل قرار گرفتن کاشی قبلی ثابت بماند. پس از اتمام نصب ،۲۴ ساعت زمان لازم است تا چسب ها کاملا خشک شود .

۵- پس از ۲۴ ساعت دوغاب را آماده کنید.

گیره های پلاستیکی را از بین کاشی ها بردارید و دوغاب را با ماله بین کاشی ها بکشید . مراقب باشید که دوغاب هایی که روی کاشی ها مالیده شده حداکثر تا سه ساعت باید پاک شود در غیر این صورت روی کاشی لک می شود .

انواع چیدمان کاشی و سرامیک
چیدمان حصیری

که باعث ایجاد و تجسم یک موج در کاشی و سرامیک میشود.

چیدمان ۷ شکل

که معمولا از کاشی های مستطیل شکل برای چیدمان ۷ شکل استفاده می کنند و گزینه ی مناسبی برای راهرو ها و ورودی ها می باشد.

چیدمان ترکیبی

که قاعد خاصی ندارند و می توان از ترکیب چند رنگ کاشی و سرامیک استفاده کرد.

چیدمان مورب

که با این سبک می توان با استفاده از کاشی ها و ایجاد زاویه ۴۵ درجه سانتی گراد بین آن ها فضا را بزرگ تر نشان داد.

 

1 دیدگاه

  • باتوجه به تورم شاهد افزایش همه قیمتها هستیم اما همیشه دستمزدها آخرین افزایش را دارند مثلا زمانی قیمت سرامیک درجه ۲ واجرت نصب۲۰۰۰تومان بود اما اکنون قیمت سرامیک درجه ۲بطور متوسط ۱۸۰هزار تومان واجرت نصب حدود۹۰هزار تومان یعنی نصف ان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *