ماشین بتن ریزی دکل هوایی

معرفی ماشین آلات بتن ریزی

هر یک از مراحل بتن ریزی، نیازمند ماشین بتن ریزی مخصوص مانند میکسر، انتقال دهنده (پمپ، شوت، لوله)، ویبراتور و ابزار پرداخت (ماله و شمشه) است. که در ادامه، با هریک آشنا می شوید.

ماشین بتن ریزی میکسر بتن چیست و چه انواعی دارد؟

مخلوط کن بتن یا اصطلاحا میکسر بتن، ماشین بتن ریزی می باشد که به منظور اختلاط (آب، سیمان و سنگدانه ، شن و ماسه) برای ایجاد ملات یا دوغاب سیمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماشین بتن ریزی میکسر بتن، به مخزن و محفظه ای گفته می شود که در آن به حمل بتن اقدام شده و علاوه بر انتقال بتن این امکان وجود دارد تا نسبت به هم زدن و چرخاندن بتن با استفاده از این مخزن اقدام نموده و با توجه به اختلاطی که در بتن به وجود می آورد و همچنین از سمت دیگر مانع گیرش بیش از حد آن می شود مخلوط بسیار مناسبی از بتن را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد که به راحتی این مخلوط را درون قالب بتن و قالب بتن پلاستیکی می ریزند تا شکل بگیرد و قالب بندی شود. در حالت کلی یک میکسر بتن یک مخلوط کن بسیار با کیفیت به حساب می‌آید که از چرخ، پایه و جام تشکیل شده و همچنین یک دسته اهرم نیز بر روی میکسر بتن تعبیه می شود که از آن جهت خالی کردن بتن درون میکسر بتن و همچنین هم زدن و مخلوط کردن بهتر بتن درون میکسر بتن استفاده می گردد.

میکسر بتن را می‌توان بر روی وسایل مختلف سوار کرد. این مخازن را می‌توان بر روی تریلر ، کامیون و سایر وسایلی که قادر به حمل و جابه‌جایی هستند ، نصب کرد. بتونیر می‌تواند به‌صورت کامیون مخلوط‌کن باشد و یا به شکل میکسر سیار طراحی شود. در صورت استفاده از میکسر سیار ، شما می‌توانید تمام مخلوط بتن را در محل پروژه تولید و بتن ریزی را انجام دهید. درواقع این نوع ماشین بتن ریزی امکان انجام تمام عملیات در محل را فراهم می‌کند.

همچنین استفاده از دکل بتن ریزی در بسیاری از پروژه ها بسیار کاربردی و مفید می باشد.

ماشین بتن ریزی میکسر بتن دارای انواع بسیار متعددی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

3- ماشین بتن ریزی درام میکسر: شیب‌دار، بدون شیب، معکوس و تراک میکسر

2- ماشین بتن ریزی بچ میکسر: درام میکسر و پن میکسر

1- ماشین بتن ریزی میکسر پیوسته

میکسر با عناوین دیگری نظیر ملات‌ساز و خلاطه نیز شناخته می‌شود. در ادامه، انواع میکسر را معرفی می‌کنیم.

1- ماشین بتن ریزی میکسر پیوسته

از انواع ماشین بتن ریزی می توان میکسر پیوسته را نام برد که یکی از انواع مخلوط‌کن‌های بتن است که عملیات بارگیری، اختلاط و خروج مخلوط را به طور پیوسته و تا اتمام هر مرحله از بتن ریزی یا به پایان رسیدن کامل آن انجام می‌دهد. میکسر پیوسته در پروژه‌های بسیار بزرگی نظیر سد، پل، برج و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- ماشین بتن ریزی بچ میکسر چیست و چه انواعی دارد؟

مخلوط‌کننده پیمانه ای یا اصطلاحا بچ میکسر، متداول‌ترین نوع میکسر ماشین بتن ریزی مورد استفاده در عملیات بتن ریزی است. این مخلوط‌کن‌ها برخلاف میکسرهای پیوسته، اختلاط و تخلیه ملات را به صورت مرحله‌ای (بچ به بچ) انجام می‌دهند. بچ میکسر شامل محفظه گردان با تیغه‌های داخلی است.
اختلاط بتن در بچ میکسرها توسط ریختن مواد اولیه با نسبت مشخص به درون محفظه میکسر و دوران محفظه با یک سرعت ثابت انجام می‌شود. با اتمام اختلاط، ملات تخلیه و فرآیند مخلوط کردن برای بچ‌های بعدی تکرار خواهد شد. این فرآیند تا زمان رسیدن به حجم بتن مورد نیاز ادامه می‌یابد.

انوع بچ میکسر با توجه به محور دوران عبارت هستند از:

1-2- ماشین بتن ریزی درام میکسر یا میکسر بشکه‌ای: محور افقی یا شیب‌دار
2-2- ماشیم بتن ریزی پن میکسر یا میکسر دیگی: محور عمودی

3- ماشین بتن ریزی درام میکسر چیست و چه انواعی دارد؟

ماشین بتن ریزی درام میکسر ، یک از انواع پرکاربرد بچ میکسر است که محفظه آن شبیه به بشکه و محور آن به صورت افقی یا شیب‌دار است. درام میکسرها به انواع شیب‌دار، بدون شیب و معکوس تقسیم می‌شوند:

3-1- ماشین بتن ریزی درام میکسر شیب‌دار: تخلیه بتن در این میکسرها با چرخاندن محفظه آن به سمت پایین صورت می‌گیرد. درام میکسر شیب‌دار می‌تواند تحت زاویه‌های مختلف تنظیم شود.

3-2- ماشین بتن ریزی درام میکسر بدون شیب: محفظه این میکسر همیشه به صورت افقی است و راستای آن تغییر نمی‌کند. عمل تخلیه بتن درام میکسر بدون شیب توسط یک شوت شیب‌دار صورت می‌گیرد.

3-3- ماشین بتن ریزی درام میکسر معکوس: این نوع میکسر مشابه درام میکسر بدون شیب با دو دهانه در هر طرف خود است. با این تفاوت که یکی از این دهانه‌ها برای ورود مواد اولیه و دهانه دیگر برای خروج بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوران محفظه در هنگام ورود مواد اولیه در یک جهت مشخص است. جهت دوران در هنگام خروج بتن برعکس می‌شود. وجود دو سری تیغه (اختلاط و تخلیه)، امکان این عملکرد را فراهم می‌کند.

ماشین بتن ریزی تراک میکسر چیست؟

کامیون میکسر بتن یا اصطلاحا تراک میکسر، یکی از انواع درام میکسرهای معکوس است. در این میکسرها، محفظه اختلاط بر روی کامیون نصب می‌شود. در اتاق راننده، تجهیزاتی برای تغییر سرعت و جهت دوران محفظه وجود دارد.

ماشین بتن ریزی پن میکسر چیست؟

پن میکسر، یکی دیگر از انواع بچ میکسرها با محور دوران عمودی است. محفظه پن میکسرها با درام میکسرها تفاوت دارد. در این میکسرها معمولا از محفظه‌هایی مشابه با دیگ استفاده می‌شود.
پن میکسر بر اساس حرکت تیغه‌ها و محفظه دارای دو نوع متفاوت است. در نوع اول، تیغه‌ها، در حین دوران محفظه بدون حرکت باقی می‌مانند. در نوع دوم، تنها تیغه‌ها دوران می‌کنند و محفظه ثابت است. پن میکسر بهره‌وری بیشتری نسبت به انواع دیگر میکسرها دارد.

انتقال دهنده بتن چیست و چه انواعی دارد؟”

انتقال دهنده بتن، وسیله‌ای است که بتن تازه را از محل ساخت به محل بتن ریزی انتقال می‌دهد. نحوه انتقال بتن بر روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. بتن تازه باید در یک زمان مشخص و پیش از شروع گیرش اولیه به محل بتن ریزی تحویل داده شود. در صورت طولانی بودن مسیر یا زمان انتقال، احتمال رخ دادن جداشدگی و کاهش اسلامپ وجود دارد.

روش‌ها و تجهیزات مختلفی برای انتقال بتن به محل بتن ریزی وجود دارند. برخی از این روش‌ها عبارت هستند از:

• تشت ملات
• فرغون یا چرخ دستی
• سطل جرثقیل و تله کابین
• شوت یا ناوه شیب‌دار
بالابر
• تراک میکسر
• نوار نقاله
• پمپ بتن و لوله
• ترمی
• بیل مکانیکی و کامیون
• ریل و واگن

برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های انتقال بتن 

کاربرد تشت ملات و چرخ دستی در انتقال بتن چیست؟

تشت ملات و چرخ‌های دستی، تجهیزاتی هستند که برای انتقال بتن در حجم‌ها و فواصل کم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شوت چیست؟

ناوه شیب‌دار یا اصطلاحا شوت، وسیله‌ای است که اغلب برای بتن ریزی در ترازهای پایین‌تر از سطح زمین (درون ترانشه) یا پایین‌تر از محل ساخت بتن (توسط تراک میکسر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصویر زیر، نمونه‌ای از یک شوت را نمایش می‌دهد.
یکی از پارامترهای مهم در استفاده از شوت، شیب نصب تجهیزات است. در صورتی که شیب شوت از نسبت ۱ به 2.5 کمتر (صاف‌تر) باشد، بتن به سمت پایین حرکت نخواهد کرد. توجه داشته باشید که به منظور انتقال راحت‌تر توسط شوت، نباید کارایی بتن را تغییر داد. با وجود کارایی متوسط این روش، شوت‌ها بیشتر برای بتن ریزی صحرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ بتن چیست؟

پمپ بتن، وسیله‌ای است که بتن تازه را از طریق لوله به محل بتن ریزی منتقل می‌کند. روش پمپاژ، یکی از قابل اعتمادترین و پرکاربردترین روش‌های انتقال بتن است. این روش با حرکت مکشی بتن در درون لوله انجام می‌شود. به این منظور، در فواصل مشخصی از خط لوله، پیستون‌هایی را جهت نصب پمپ و ایجاد مکش تعبیه می‌کنند.
نکته مهم در روش پمپاژ بتن، استفاده از لوله‌هایی با قطر و ضخامت دیواره مناسب است. روش پمپاژ بیشتر برای انتقال حجم‌های زیاد بتن و محل‌هایی با مسیر پیچیده استفاده می‌شود.

کاربرد تراک میکسر در انتقال بتن چیست؟

در بخش‌های ماشین بتن ریزی ، به معرفی تراک میکسرها به عنوان یکی از تجهیزات اختلاط بتن پرداختیم. یکی دیگر از کاربردهای تراک میکسر، انتقال بتن تازه از محل ساخت به محل بتن ریزی است. این تجهیزات معمولا برای انتقال بتن در مسافت‌های طولانی بین کارخانه (بتن آماده) تا محل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترمی چیست و چه کاربردی در انتقال بتن دارد؟

ترمی، یک لوله نفوذناپذیر است که به طور گسترده برای بتن ریزی در زیر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار لوله‌های ترمی به گونه‌ای است که براحتی می‌توان طول آن‌ها را افزایش داد. ترمی‌ها دارای یک بخش قیفی شکل نیز هستند که بر روی لوله بالایی نصب می‌شود. بتن ریزی از روی این بخش قیفی صورت می‌گیرد. ترمی، علاوه بر بتن ریزی زیر آب، به منظور بتن ریزی در شرایط دیگر نیز استفاده می‌شود.

ماشین بتن ریزی ویبراتور بتن چیست و چه انواعی دارد؟

ماشین بتن ریزی ویبراتور بتن، به منظور تراکم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای اندازه و شکل‌های مختلفی است. نحوه به کارگیری ویبراتورهای مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد. انواع ویبراتور بتن بر اساس عملکرد به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

• ویبراتور داخلی یا سوزنی
• ویبراتور خارجی یا ویبراتور قالب
• ویبراتور سطحی
• دستگاه میز لرزان
• لرزاننده میلگرد

قیمت ماشین آلات بتن ریزی

جهت اطلاع از قیمت ماشین بتن ریزی و نیز کرایه ماشین بتن ریزی و شرایط خرید و نیز اطلاع از اجاره دادن ماشین آلات با نصب اپلیکیشن ساختمان کاران و یا سایت داربست فلزی می توانید درخواست قیمت بدهید تا از قیمتهای بروز باخبر شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *