کاشی کاری

کاشی کاری ساختمان

کاشی کاری ساختمان جزء پر کاربردترین صنایع در ساختمان سازی محسوب می‌شوند. کاشی و سرامیک به علت مقاومت بالا در برابر رطوبت و فرسایش، عدم تغییر رنگ در طول سال‌های طولانی، تنوع رنگ و جنس، عایق حرارتی مناسب بودن و.‌‌.. بسیار مورد توجه افراد هستند. از طرفی کاشی کاری ساختمان باعث افزایش زییایی‌ ظاهری و معماری ساختمان‌ می‌شوند‌.
از انواع مدل کاشی کاری ساختمان برای کاشی کاری دیوار راه پله، کاشی کاری کف ساختمان ، کاشی کاری نمای ساختمان استفاده می‌شود که در ادامه ی این مقاله به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

کاشی کاری دیوار راه پله

نصب کاشی و سرامیک روی راه پله به خصوص دیوار راه پله بسیار حائز اهمیت است. کاشی کاری و سرامیک کاری این فضا به دلیل اریب بودن لازم به مهارت زیادی دارد. راه پله ها یکی از مهم ترین بخش های کاشی کاری ساختمان هستند و شما می توانید از متریال های مختلف نظیر کاشی، سنگ، چوب، سرامیک و … برای پوشاندن سطح پله ها استفاده کنید که مدل کاشی راه پله یکی از رایج ترین متریال های مورد استفاده برای پوشاندن سطح پله ها به شمار می روند.

کاشی کاری دیوار راه پله

کاشی کاری ساختمان انتخابی مناسب برای خانه های امروزی است و شما می توانید از این روش تزیینی در قسمت های مختلف منزل برای پوشاندن کف و دیوار راه پله و نمای ساختمان استفاده نمایید و به فضای منزل تان نمایی زیبا و بی نظیر ببخشید.
کاشی کاری ساختمان در انواع مدل های ساده و طرح دار موجود هستند همچنین دارای رنگ های روشن و تیره هستند که انتخاب طرح و رنگ آن ها سلیقه ای است. معمولا ابعاد کاشی راه پله مستطیل و به سایزهای 30*90 یا 60*120 استفاده می شود.
کاشی کاری دیوار راه پله در انواع جنس های مختلف نظیر کاشی سرامیک سنگی و کاشی سرامیک لعاب دار و … موجود می باشد که بهتر است شما برای پله ها جنس با کیفیت که مقاومت بالایی دارد، انتخاب نمایید.

کاشی کاری نمای ساختمان

اوایل کار نمای ساختمان از سنگ برای نما استفاده می کرند اما با گذشت زمان و گران شدن قیمت سنگ، نمای کاشی یا سرامیک به علت تنوع بالا و قیمت مناسب تر جایگزین نمای سنگ شده است.
اجرای نمای کاشی کاری ساختمان دارای تنوع طرحی و رنگی متفاوتی است که این باعث می شود توجه هر مخاطبی با هر سلیقه ای را به خود جلب کند. طرح کاشی برای اجرای نمای کاشی کاری ساختمان شامل طرح های مدرن و کلاسیک می باشد.باید بگوییم، برای بهره مند شدن از مزایای نمای کاشی کاری ساختمان، به چگونگی نصب آن در نما هم بستگی دارد. یعنی هرچه در اجرای نمای کاشی کاری ساختمان مجری نما به ریزه کاری ها و اصول اولیه و تخصص آن توجه داشته باشد، هم نمای زیباتری برای ساختمان خواهیم داشت هم طول عمر کاشی که در اجرای نما بکار برده شده است بیشتر می شود. به طور کلی می توان گفت به جهت قابل کنترل بودن این مدل متریال نما، طراحی و نصب نمای کاشی کاری ساختمان بسیار پرطرفدار هستند. البته کاشی که در دکوراسیون داخلی منازل مثل سرامیک کف آشپزخانه و پذیرایی و… با سرامیکی که برای نمای ساختمان به کار می رود، متفاوت است. کاشی هایی که برای نمای ساختمان استفاده می شوند باید با ابعاد مستطیلی بزرگ از جمله 120*180 یا 100*100 که قابلیت ضداسید و براق بودن و همچنین مقاومت بالا در برابر رطوبت داشته باشند.
بخاطر داشته باشید برای اجرای نمای خارجی یا بیرونی ساختمان ها مخصوصا در مناطق سردسیر بهتر است از کاشی استفاده شود. چرا که سرامیک باعث می شود که آب کمتری جذب ساختمان گردد. همچنین این متریال به عنوان عایق رطوبتی در مناطقی مثل شمال یا جنوب رطوبت خیز بسیار مورد استفاده است.

کاشی کاری نمای ساختمان

طرح کاشی نما سنگ علاوه بر دارا بودن زیبایی سنگ از خیلی جهات فیزیکی و فنی از نمای سنگ بهتر می باشد. یکی دیگر از المان هایی که در طرح سرامیک موثر می باشد نوع سلیقه زیست بومی منطقه ای است که سازه در حال ساخت است. نوع بنا نیز در انتخاب طرح سرامیک نما تاثیرگذار است. بدین شکل که طرح سرامیک نما در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری متفاوت می باشد.در واقع در طراحی نما با پیشرفت تکنولوژی دست معماران و مهندسین باز تر شده است. با پیدایش و تولید سرامیک های مخصوص نما به خاطر قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردشان بسیاری دوست دارند که از این متریال در نمای بیرونی ساختمانشان استفاده کنند.

3روش اجرای نمای کاشی کاری ساختمان

اجرای نمای کاشی کاری ساختمان به سه روش ممکن است که دو روش آن به روش خشک و روش دیگر به روش ملات دار معروف می باشد.در ادامه به بیان کامل نحوه اجرای نمای کاشی کاری ساختمان می پردازیم.

نمای کاشی کاری ساختمان با ملات

کاشی کاری با ملات

اجرای نمای کاشی کاری ساختمان با ملات با استفاده از ملات قدیمی ترین روش است. برای نصب با این روش باید کاشی قابلیت جذب آب را داشته باشد تا شما بتوانید از ملات های قدیمی مانند دوغاب سیمان استفاده نمایید. به طور کل استفاده از این روش برای ساختمان های مرتفع دردسر ساز است و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد علاوه بر آنکه کاشی ها از مقاومت کمتری برخوردارند. در روش سنتی که یک روش وقت گیر است بایستی دقت کرد تا اتصال بین ملات و کاشی محکم باشد در غیر این صورت با وارد شدن ضربه کوچکی به ساختمان و یا شوک حرارتی، کاشی از نما جدا می شود.

نمای کاشی کاری ساختمان با چسب

کاشی کاری نما با چسب

یکی از روش های رواج یافته امروزی برای نصب کاشی نما استفاده از چسب کاشی یا سرامیک است که امروزه جای دوغاب را برای نصابان و مجریان نما ساختمان پر کرده است. به علت مقاومت بالا و مزایای بسیاری همچون خاصیت ضد آببودنش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش با استفاده از ملات چسب کاشی را می چسبانند. این نوع چسب برای چسباندن کاشی و سرامیک ها و پرسلان هایی که در برابر کاملا نفوذناپذیر هستند مناسب می باشند.

اجرای نمای خشک کاشی کاری ساختمان

کاشی کاری نما خشک

جدیدترین روش اجرای نمای کاشی به روش خشک است که در آن برای نصب کاشی نمای ساختمان ،ملات وجود ندارد و از پیچ و قلاب یا در اصطلاح رولپلاگ برای نصب کاشی استفاده می شود. در این روش یا ابتدا گیره های آهنی بر روی ساختمان نصب می شود و بعد کاشی بر روی نما، به گیره ها متصل می شود یا با استفاده از درل سوراخ هایی در دیوار و کاشی ایجاد می کنند و آن را به ساختمان پیچ می کنند. در این روش کاشی ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر ( چند میلیمتر) نصب می شوند تا در صورت انقباض و انبساط از شکسته شدن آن ها جلوگیری شود. در پشت کاشی ها نیز توری فلزی و یا پلاستیکی قرار داده می شود تا از در صورت جدا شدن آن ها از ساختمان، از سقوط و شکسته شدنشان جلوگیری شود.

اصول نمای کاشی کاری ساختمان

کاشی کاری نمای ساختمان

در اصول کاشی کاری نما یکی از موارد بسیار مهمی که مجری نما باید به آن توجه کند، نحوه بندکشی می باشد که باید با ظرافت تمام انجام شود. کاشی کار باید در این زمینه حرفه ای باشد و با توجه به گستردگی این علم باید بتوانند مناسب با نوع ساختمان و نوع کاربری آن بهترین شیوه کاشی کاری را در ساختمان به کار ببرد.

• به مجری نماهای ساختمان توصیه می شود در هنگام پیاده سازی و اجرای نمای کاشی کاری ساختمان از روش خشک استفاده کنید، روش خشک نسبت به روش ملات دار بسیار بهتر است و مزایای بیشتری هم دارد. زیرا زمان زیادی نیاز ندارد و نصب سرامیک و کاشی راحت و آسان انجام می شود بدون اینکه نخاله ای از آن باقی بماند.

• بر روی سطوحی که با گچ یا آجر و یا کاشی که قبلا پوشش داده شده می توان با چسب کاشی ها را چسباند.

• بنا یا کاشی کار می بایستی بتواند از عهده این کار به خوبی برآید و مهارت های لازم با این نوع چسب ها را قبلا کسب کرده باشد . به دلیل اینکه این چسب ها به علت داشتن خصوصیات و کیفیت خوب در صنعت ساختمان کاربردهای وسیعی دارند .

• رعایت اصول ایمنی و حفاظت به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی در ترکیب این چسب ها که ماده اصلی آنها از پلیمرها یا سیمان الزامی است. این چسب ها در برابر رطوبت مقاوم بوده و از آن در کاشی کاری ساختمان از جمله: حمام، دستشویی، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود زیرا در این مکان ها نسبت به سایر قسمت های ساختمان درصد رطوبت تا ۷۰ درصد بیشتر است.

• رعایت اصول ایمنی موقع نصب که در موقع خودگیری چسب از خود آمونیاک آزاد می نماید، نیز الزامی است. در بعضی از چسب ها که به صورت بتونه استفاده می شود که این چسب ها نیز از چندین نوع مواد شیمیایی بخصوص ترکیب شده اند، بنابراین در نصب کاشی ها با انواع چسب ها بایستی اصول ایمنی و حفاظتی رعایت شود.

کاشی کاری کف ساختمان

وقتی که سطح بستر کار محکم، بدون تخلخل و ناهمواری باشد و همچنین مصالح و ابزار لازم جهت اجرای کاشی مهیا باشد، فرایند نصب کاشی کف اغاز میشود. امروزه تنوع بسیار بالایی از سایز کاشی و سرامیک ها در بازار موجود است. از مربع شکلهای ۲٫۵*۲٫۵ گرفته تا ۱۲۰*۱۲۰ و همچنین مستطیلی های ۱۵*۴۵ تا ۱۲۰*۶۰ و یا حتی اسلب های بزرگتر تا سایز ۱۵۰*۳۰۰ همه تنوع سایز موجود در بازار داخلی هستند. البته نمی توان کاشی های شش ضلعی که یادآور الگوهای قدیمی اند را فراموش کرد.
علاوه بر طراحی و ظاهر ساده، کاشی های سایز بزرگ در نگاه اول بسیار چشم گیر هستند. بند و اتصالات آن ها در مقایسه با کاشی سرامیک های سایز کوچک کمتر و سبک تر بوده و فضا را بزرگ تر و بازتر جلوه می دهند. خصوصا اگر از بند های باریک تر ۲ یا ۳ میلیمتری استفاده شود، این ویژگی بارزتر جلوه می کند.

کاشی کاری کف ساختمان

عموما برای کاشی سرامیک های سایز بزرگ رنگ های سنگین تر و ساده تر استفاده می شود. رنگهای خاکستری ، ذغالی ، بژ یا مشکی از این دسته اند. استفاده از این دسته از کاشی سرامیک ها به لطف سایز بزرگشان باعث می شود که علاوه بر نمایش ساختار و الگو در بهترین حالت گاهی جلوه و افکت های بسیار زیبایی را ایجاد کنند. کاشی کاری ساختمان با طرح های سیمانی یا سمنت در سایز های ۸۰*۸۰ یا ۱۲۰*۶۰ و یا طرحهای چوب و سنگ در سایز های مختلف می تواند بهترین انتخاب برای هر نوع فضای داخلی یا خارجی باشد.

نصب کاشی و سرامیک کف ساختمان

1- مرحله زیرسازی
1-1- اطمینان از مقاوم بودن بستر کار

قبل از اقدام به نصب کاشی کاری ساختمان لازم است نسبت به مقاومت بستر کار اطمینان حاصل کنید. چرا که اگر بستر مورد نظر از مقاومت و استقامت بالایی برخوردار نباشد، در طولانی مدت باعث ایجاد صدا در زیر پا می شود و هم چنین می تواند باعث ایجاد شکستگی در کاشی ها شود.
اگر این کار به درستی انجام نشود، کاشی بر اثر فشار آسیب می بیند. ایجاد بستر مناسب تا اندازه ای به نوع کاشی کاری ساختمان و محلی که قصد استفاده از کاشی در آن قسمت را دارید نیز بستگی دارد.

1-2- استفاده از سیمان در زیرسازی

قبل از اقدام به نصب کاشی کاری ساختمان و به عنوان زیرسازی لازم است که از سیمان و یا متریال مشابه استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار از تخته سه لا استفاده نکنید. استفاده از لایه سیمانی از نفوذ آب جلوگیری کرده و به عبارتی خاصیت ضد آب دارد. هم چنین استفاده از سیمان باعث می شود احتمال ایجاد انحراف در فضای زیرسازی به حداقل برسد.

1-3- اطمینان از یکنواختی سطح

در این مرحله باید از یکنواخت بودن سطح سیمانی اطمینان حاصل نمایید. این کار باید در تمامی مراحل نصب کاشی کاری ساختمان انجام شود.
در قدم بعدی با استفاده از نوار فیبر محل اتصالات را بر روی ملات خشک مشخص نمایید و سپس به استفاده از لایه دیگری از ملات اقدام نمایید. زمانی که از ایجاد سطحی صاف اطمیان حاصل کردید، بستر کار حاضر برای نصب کاشی کاری ساختمان می باشد.

1-4- ایجاد خطوط راهنما

معمولا ساخت دیوارها همیشه کاملا صاف نبوده و شکل دقیق مربعی ندارند. از این رو ایجاد خطوط راهنما برای نصب صحیح کاشی ها نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به این منظور از گچ های مخصوص و نوارهای اندازه گیری برای ایجاد خطوط صاف در جهت نصب کاشی کاری ساختمان استفاده می شود.
در ابتدا نقطه میانی هر دیوار را پیدا کرده و نقطه ها را به یکدیگر متصل کنید. اگر خطوط متصل صاف نبود، باید نسبت به پیداکردن تقارن مناسب اقدام نمایید. این کار به شما کمک می کند که کاشی ها را از نقطه صحیح نصب نمایید.

1-5- قراردادن کاشی ها بر روی سطح مورد نظر

زمانی که به یک الگوی مناسب از محلی که قصد نصب کاشی ها بر اساس آن را دارید، دست پیدا کردید، می توانید برای اطمینان از صحیح بودن آن، کاشی ها را بر روی سطح مورد نظر قرار دهید. این کار به شما کمک می کند که نمایی کلی از کاشی ها پیدا کرده و اندازه مناسب کاشی را به دست آورید.
هم چنین انجام این کار به شما کمک کند که نقطه مناسب برای نصب کاشی را مشخص نمایید. در این صورت کاشی ها در گوشه نیز به خوبی قرار می گیرند. به یاد داشته باشید که در بعضی مواقع، کاشی هایی که در گوشه قرار می گیرند نیاز به برش دارند.

1-6- حاضرسازی ملات

حاضرسازی ملات با توجه به دستورالعمل ملاتی که خریداری کردید، انجام می شود. به طور کلی ملات به شکل پودر می باشد و برای حاضرسازی آن باید با آب مخلوط شود. بافت ملات حاضرشده باید به شکل بافت کره بادام زمینی باشد.
توجه داشته باشید که آب را یک جا به پودر ملات اضافه نکنید. بهتر است بعد از اضافه کردن آب، 10 تا 15 دقیقه صبر کرده و اگر نیاز به آب بیش تری داشت دوباره به آن اضافه نمایید.

2- نصب کاشی
2-1- ملات ریزی

بعد از انجام اقدامات اولیه، نوبت به نصب کاشی می رسد. برای انجام این کار در ابتدا ملات را کم کم بر روی سطح مورد نظر می ریزیم. به یاد داشته باشید که این کار را از قسمتی که قصد شروع کار دارید، انجام دهید. برای مثال بهتر است هر بار در فضایی 2*3 نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. ملات را در میان خط هایی که با گچ کشیده بودید، پخش کنید.

2-2- قراردادن کاشی یا سرامیک بر روی ملات

در مرحله بعد کاشی ها را بر روی ملات پهن شده روی سطح قرار دهید. انجام این کار را از گوشه شروع کنید و از خطوط راهنمایی که ایجاد کرده بودید، استفاده نمایید. بهتر است در زمان نصب کاشی، فاصله 1.8 اینچی از لبه کاشی و دیوار ایجاد کنید. این فاصله بعد از اتمام کار به وسیله دوغاب پر می شود.

2-3- ایجاد فاصله بین کاشی ها

به یاد داشته باشید که در زمان نصب کاشی ها فاصله ای در بین آن ها ایجاد نمایید. این کار می تواند به صورت چشمی انجام شود. هم چنین می توانید از وسیله ای که مخصوص این کار می باشد، نیز استفاده نمایید. این وسیله در گوشه کاشی قرارگرفته و بین هر چهار کاشی فاصله مناسب را ایجاد می نماید.

2-4- اطمینان از یکنواخت بودن سطح

پس از نصب هر کاشی از مسطح و یکنواخت بودن سطح آن نسبت به کاشی های دیگر اطمینان حاصل کنید.

2-5- اجرای دوغاب

در مرحله بعد نوبت به استفاده از دوغاب می رسد. برای انجام این کار در ابتدا فاصله دهنده ها را از بین کاشی ها برداشته و سپس نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.
انتخاب دوغاب مناسب نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. انتخاب دوغاب به فاصله ای که در بین کاشی ها وجود دارد، بستگی دارد. استفاده از دوغاب شن و ماسه ای برای فاصله های بیش تر از 3 میلی متر مناسب می باشد.

طرز تهیه دوغاب باید بر اساس دستورالعملی که بر روی بسته آن نوشته شده است، انجام پذیرد. استفاده از برخی از افزودنی ها می تواند مقاومت آن در برابر آب را بالابرده یا رنگ مناسبی برای آن ایجاد نماید.

2-6- ریختن دوغاب و پاک کردن آن

در مرحله بعد نسبت به ریختن دوغاب بر روی سطح کاشی ها اقدام نمایید. بهتر است که انجام این کار نیز کم کم صورت پذیرد. توجه داشته باشید که دوغاب تمام سطح کاشی ها و حتی زاویه ها را نیز به خوبی پر کند. اجازه دهید دوغاب به مدت 20 دقیقه بر روی سطح باقی بماند.
و با استفاده از یک اسفنج مرطوب، دوغاب را از روی کاشی ها پاک کنید. بهتر است این کار را یکسره انجام نداده و برای هر کاشی جداگانه انجام دهید.

2-7- اجرای مجدد دوغاب

بعد از انجام این کار 3 ساعت صبر کرده و دوباره دوغاب را بر روی سطح کاشی ها بریزید و بعد از 20 دقیقه به وسیله اسفنج مرطوب پاک کنید.

2-8- درزگیری

در مرحله آخر نسبت به درزگیری بین کاشی ها اقدام نمایید. بتونه هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، عموما با یکدیگر تفاوت دارند. توجه داشته باشید که انجام این کار باید هر 6 ماه یک بار صورت پذیرد.

در صورتی که به کاشی کاری ساختمان علاقه مند هستید می تونید این مقاله را مطالعه کنید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *