آرماتور بندی چیست کاربرد آرماتور

آرماتور بندی چیست؟

افرادی که با ساخت و ساز سر و کار دارند، با دو کلمه رایج آرماتور و میلگرد زیاد مواجه می‌شوند. گاهی اوقات حتی افراد این دو مفهوم را به جای هم استفاده می‌کنند. اما در در واقعیت تفاوتی های بین این دو وجود دارد. آیا فرآیند تولید آن‌ها یکسان است؟ در ادامه مقاله، به بررسی دقیق دو عبارت میلگرد و آرماتور پرداخته و فرآیند آرماتوربندی را توضیح می دهیم.

آرماتور چیست؟

آرماتورها یا reinforcement rebar  میلگرد هایی هستند که شکل آن توسط عملیات حرارتی خاص تغییر پیدا می کند. همچنین به صورت شبکه‌ای به هم اتصال پیدا کرده اند و در بتن مسلح و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. در صورتی که میلگرد یا rebars ،  پروفیلی فولادی هستند که به شکل دایره توپر و دارای آج می باشند. میلگردها برای افزایش استحکام مصالح و مقاومت مصالح ساختمانی و بتن در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و نیز در سایزهای مختلف تولید می شود. جهت مشاهده لیست انواع مختلف میلگرد کلیک کنید. 

نام دیگر آرماتور، میلگرد مسلح می باشد. در واقع یعنی تمام مراحل و تغییراتی که روی میلگرد انجام می شود.

 

تفاوت آرماتور و میلگرد -میلگرد مسلح-طراحی سازه

تفاوت میلگرد و آرماتور

میلگرد و آرماتور هر دو مصالح مورد نیاز در ساخت‌وساز می باشد و جهت افزایش مقاومت و تثبیت سازه‌های بتنی استفاده می شوند. اما تفاوتی بین این دو وجود دارد:

      1. میلگرد همانند تیرآهن در واقع قسمتی از مصالح اولیه و ضروری در ساخت و ساز به شمار می‌آید، در صورتی که آرماتورها از اتصال میلگردها به دست می‌آیند. 
      2. آرماتور ها نیاز به برش و خمش میلگرد دارد که از طریق اتصال آنها به یکدیگر،طرح از پیش تعیین شده را به وجود می آوردند. 
      3. میلگرد یک نوع استوانه فولادی می باشد که در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.
      4. میلگرد اغلب به صورت بسته‌هایی از میلگردهای مستقیم (یعنی بدون شبکه) عرضه می‌شوند.
      5. میلگرد در سازه‌ها به صورت عمودی و افقی قرار می‌گیرند و با استفاده از اتصالات و پیچ‌ و مهره به هم و به سازه متصل می‌شوند.
      6. میلگرد یک عنصر جهت تقویت سازه‌های بتنی است. در حالی که آرماتور مفهوم گسترده‌تر آن را شامل می شود و شامل هرگونه عنصر تقویت‌کننده، از جمله میلگرد و شبکه آرماتوری می‌شود.

 

شبکه آرماتوری در سازه‌های بزرگتر و سنگین تر مانند پل‌، تونل و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. این شبکه به دلیل توزیع یکنواخت تنش‌ها و پوشش مساحت بیشتر، از مقاومت بالاتری برخوردار است.

 

تصویری در هنگام آرماتور بندی

آرماتور بندی چیست؟

به فرایندی گفته می شود که در آن میلگردها و دیگر عنصرهای فولادی با طرح از پیش تعیین شده توسط روش هایی مانند جوشکاری سرد یا بست های فلزی به یکدیگر متصل شوند.

مزایای آرماتوربندی

در طراحی سازه باید فرآیند آرماتور بندی و بتن که دو موضوع مهم و بهم مرتبط است را در نظر گرفت. بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی دانست که از ترکیب سیمان، شن و ماسه (سنگ دانه‌های ریز و درشت) تشکیل شده است.

      1. استفاده از آرماتور در کنار بتن، قدرت و پایداری بالایی را نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارد. 
      2. آرماتور به آسانی، بتن را به اشکال های مورد نظر و مختلف در می آورد.
      3. ترکیب بتن و آرماتور باعث بالا رفتن مقاومت سازه در برابر آب و آتش می‌شود.
      4. با توجه به انتخاب نوع آرماتور بندی ساختمان، بتن آرمه ممکن است افزایش بسیار زیادی در استحکام و نیروی کششی تجربه نماید.
      5. صورت به‌کارگیری درست آرماتوربندی، هزینه نگهداری و تعمیرات ساختمان به میزان زیادی کاهش می یابد.
      6. آرماتور بندی موجب جلوگیری از انحراف در سازه نسبت به حالت اولیه می شود.
      7. اجرای سازه‌های بتنی در مقایسه با سازه فلزی، نیاز به مهارت کمتری دارند.
      8. برخورداری از قدرت فشرده‌سازی و تراکم سازی بالا
      9. قیمت پایین آرماتور بندی 

 

معایب آرماتوربندی

از جمله معایب آرماتور بندی شامل موارد زیر است:

      1. دشوار بودن عملیات اجرایی
      2. بالا بودن هزینه نصب و اجرای اصول آرماتور بندی و شکل‌دهی بتن
      3. بالا رفتن وزن سازه با اجرای آن
      4. پیچیدگی تعمیر و نگهداری آرماتور
      5. نیاز به طراحی آرماتور بندی صحیح و دقیق برای بهره‌برداری کامل و بهینه از آرماتورها
      6. حساسیت به خوردگی
میلگرد-شبکه آرماتوری-تیرآهن

آرماتوربند کیست؟ 

آرماتوربند شخصی است که آرماتورها را در موقعیت خود به درستی نصب کرده و از آن‌ها محافظت می‌نماید. به آرماتوربند، آهنگر و یا میلگرد کار هم گفته می شود. وظایف آنها شامل: بارگیری، باراندازی آرماتورها، خواندن نقشه‌های اجرایی اسکلت‌ آرماتوری، اندازه‌گیری و برش، جوشکاری و خمش میلگرد ها، قلاب کردن آن ها، برآورد طولی و وزنی آرماتورها، تهیه تجهیزات لازم، تشخیص محل و مونتاژ صفحات اتصال و اجرای آن‌ها طبق نقشه آرماتور بندی سقف‌های بتن آرمه در سازه‌های مختلف می‌باشد.

شغل آرماتور بندی قبل از اینکه به اجرای آن فکر کنید باید بدانید که خواندن نقشه مهم ترین مرحله آرماتور بندی است. از ویژگی‌های مهم یک آرماتوربند، داشتن صبر و حوصله و دقت می‌باشد. تمامی مراحل آرماتور بندی قبل از قالب‌بندی بتن انجام می شود. فاصله‌ها میان قالب‌ بتن، چوبی و… با آرماتورها، در نقشه‌ ساختمانی ذکر می شود.

همچنین دستگاه‌هایی ساخته شده است که بنام دستگاه آرماتور بند که می توانند برخی از وظایف آرماتوربند را انجام دهند ، مانند:آرماتور زن اتوماتیک که سیم مفتول را به دور میلگرد بسته و آن را گره می زند. این دستگاه موجب افزایش سرعت کار می شود.

شبکه آرماتوری-مهندسی سازه-استحکام مصالح

بیشتر بدانید:

تعرفه آرماتور بندی سال 1402

قیمت آرماتور بندی در تهران و دیگر استان ها مانند تعرفه آرماتوربندی در اصفهان را می توان از طریق سایت داربست بابایی مشاهده و دانلود کرد.

مراحل آرماتوربندی

در صنعت ساخت‌وساز و در قسمت‌های مختلف سازه انواع مختلفی دارد از جمله آرماتور بندی سقف، شناژ، ستون، آرماتور بندی فونداسیون و غیره اشاره کرد. عموماً شامل مراحل زیر است:

مطالعه و تحلیل طراحی

در این مرحله، طراحی سازه و همچنین تحلیل سازه توسط مهندس معماری و مهندس عمران با توجه ‌به نوع و کاربرد سازه انجام می‌شود. مهندسی سازه با توجه به کار مورد نظر و محیط، نقشه را طراحی می کند.

تعیین نوع و اندازه آرماتور

بر اساس طراحی و نوع سازه، نوع و اندازه آرماتورها انتخاب می‌شود. آرماتورها معمولاً از جنس فولاد باکیفیت بالا ساخته می‌شوند و ممکن است شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

طراحی آرماتور و اتصالات آن توسط نرم افزار

در این مرحله بر اساس نقشه و انتخاب آرماتورها و محل قرارگیری آن، موقعیت، شکل و اندازه آرماتورها و اتصالات آن ها به‌صورت دقیق با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی تعیین می‌شود. 

اجرای آرماتور بندی

پس از تایید طرح ، مرحله اجرا و پیچیدن آرماتور بندی آغاز می گردد. در این مرحله، آرماتورها به ترتیب و باتوجه‌به قالب‌های بتنی در محل‌های مشخص شده قرار می‎‌گیرند و ثابت شدن آرماتور ها توسط استفاده از سیم های مهار عمودی و افقی، پیم، نبشی، کنج، تسمه‌، مهره‌ انجام می گیرد.

ساخت‌وساز سازه‌های بتنی و فلزی نیازمند تجربه و دانش فنی است. انجام صحیح این عملیات موجب استحکام و مقاومت سازه می شود. بنابراین، در هر پروژه ساختمان سازی، رعایت استانداردها و مقررات مربوط به آرماتور بندی بسیار مهم است.

سیم مفتول-میلگرد-آرماتوربندی-اصفهان

انواع روش های تقویت بتن

بتن به‌تنهایی استحکام فشاری بسیار بالایی دارد، ولی در برابر تنش‌های کششی و برشی ضعیف است و از هم پاشیده می شود. این ضعف بتن را با روش های زیر تقویت می کنیم:

      1. بتن مسلح یا بتن آرمه
      2. بتن پیش تنیده شده
      3. بتن الیافی

بتن مسلح یا بتن آرمه

بتن آرمه یا بتن مسلح از پرکاربردترین نوع بتن تقویت شده می‌توان دانست. برای تولید بتن آرمه، ابتدا باید آرماتور بندی انجام شود. همانطور که گفته شد این کار توسط کارفرما به وسیله ی میلگرد و فرآیندهایی در محل پروژه انجام می شود. امکان ساخت سازه‌های از پیش ساخته نیز در این روش وجود دارد. آرماتور بندی را می توان در شکل های مختلفی انجام داد ب همین دلیل تنوع بالایی دارد.

جهت انجام آرماتور بندی ساختمان در اکثر مواقع از میلگرد آجدار استفاده می‌شود. زیرا به دلیل داشتن آج بر سطح خود درگیری بیشتری با بتن دارد که موجب افزایش مقاومت بتن مسلح می شود. میلگردهای آجدار به دو روش خم می شود:

      1. با استفاده از دستگاه‌های خم زن در پروژه‌های بزرگ‌
      2. توسط اهرم‌های دستی خم در پروژه‌های کوچک
بتن پیش تنیده-فونداسیون-بتن ریزی-شبکه آرماتوری

بتن پیش تنیده شده

بتن پیش تنیده معمولاً به کمک کابل‌های قدرتمند فولادی تولید می‌شود. بتن پیش تنیده به نحوی طراحی می‌شود که این کابل تنشی، در جهت عکس تنش غالب، به بتن وارد می‌کند. به این ترتیب قطعه بتنی زمانی که تحت بار در محل کار خود قرار می‌گیرد، مقاومت بیشتری خواهد داشت. در واقع میزان بارگذاری بتن به این روش بیشتر می‌شود. این بتن برای ساختن سازه‌های بدون ترک خوردگی و مقابله با اثرات انقباض و دما بسیار مفید است.

 بتن پیش تنیده با دوام ترین و قوی‌ترین بتنی است که به طور گسترده برای سازه های حساس، ساختمان‌های بزرگ و پل‌ها استفاده می‌شود. بتن پیش تنیده نیاز به نظارت گسترده و تجهیزات پیچیده ای دارد پس تنیدن و استفاده از کابل‌های فولادی، گران‌قیمت است.

بتن الیافی

بتن الیافی نوعی دیگر از بتن تقویت شده است که این نوع بتن الهام گرفته از کاهگل سنتی است. جهت تولید بتن الیافی از الیاف آزبست یا الیاف شیشه‌ای استفاده می‌شود. در نوع پیشرفته آن از الیاف فولاد کربن و سایر مواد پیشرفته نیز استفاده می‌شود. این نوع بتن معمولاً برای ساخت قطعات پیش ساخته و پانل‌های بتنی به کار می‌رود.

الیاف قرار گرفته در داخل این محصول، باعث جلوگیری از ترک خوردگی و در نهایت فروپاشی بتن می‌شود.

بتن آرمه-قالب بندی-آرماتوربندی-میلگرد

در ادامه به بررسی جزئیات آرماتوربندی خواهیم پرداخت.

 قیمت آرماتور به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. نوع آرماتور:

آرماتور می‌تواند به صورت شبکه آرماتوری  یا میلگرد باشد. که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

  1. کیفیت آرماتور

معمولاً میلگردها با استانداردهای مشخصی تولید می‌شوند و کیفیت بالاتر آن‌ها ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد.

  1. ابعاد و اندازه آرماتور: 

قطر میلگردها و اندازه سلول‌ در شبکه آرماتوری تأثیر زیادی بر قیمت دارد. آرماتورهای بزرگ و با ضخامت بیشتر معمولاً قیمت بیشتری دارند.

  1. بازار و منطقه جغرافیایی: 

بازار ساخت و ساز و منطقه جغرافیایی و عوامل محلی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

  1. میزان سفارش: 

مقدار آرماتوری که سفارش می‌دهید نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد با توجه به حجم سفارش آرماتورها امکان تخفیف وجود دارد. 

  1. مقیاس پروژه

اندازه پروژه ساختمانی، بسیار تاثیرگذار است. پروژه‌های بزرگ‌تر معمولاً نیاز حجم آرماتور بیشتر و همچنین کارهای نصب و اتصال موجب افزایش هزینه می شود.

  1. پیچیدگی آرماتور

پیچیدگی طرح باعث صرف زمان، طراحی و نصب پیچیده تر و بیشتر شود که می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد.

تصویر بتن الیافی

در آرماتوربندی دیوار برشی ابتدا محل آرماتور عمودی، در نقشه ساختمان‌ و در فونداسیون مشخص می گردد. به طور معمول، دیوار برشی امکان اجرای آرماتور عمودی را ایجاد می کند.

بتن توانمند یا توانمندی باربری در‌آرماتور بندی در ساخت سازه هایی همچون پل، برج، تونل، سد و اسکله ها کاربرد دارد. دوام و پایداری بتن توانمند بالا است و استفاده از این روش در مکان هایی که تراکم میلگرد بالا باشد، بتن ریزی به راحتی انجام میشود. همچنین با محیط زیست سازگاری دارد. از جمله معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  هزینه بالا
  •  اختلاط این بتن نیاز به کنترل دقیقی دارد
  •  استفاده از آن به قالب بندی آب بندی نیاز دارد

بیشتر بدانید:

قیمت آرماتور بندی مشهد در سال 1402

قیمت آرماتوربندی شیراز در سال 1402

همان‌طور که در بالا ذکر شد، تفاوت میلگرد و آرماتور در فرآیندهایی است که بر روی میلگرد انجام می‌شود که دو فرآیند اصلی آن خمکاری و برشکاری می‌باشند. برشکاری به دو روش سرد و گرم انجام می شود که از قیچی و سنگ فرز استفاده می شود.

 میلگرد در قطرهای معمول به راحتی با قیچی بریده شده اما برای میلگردهایی که قطور هستند، نمی توان از قیچی استفاده کرد. بنابراین برای برش آن ها از سنگ فرز استفاده می کنیم. همچنین خمش میلگرد جهت درآوردن به شکل های مختلف مناسب آرماتور بندی به کمک اهرم دستی و دستگاه خم زن استفاده می‌شود. این فرآیندها در دمای معمولی روی میلگرد انجام می شود و طبق مقررات نمی توان برای برش از اعمال هوا برش استفاده کرد. همچنین فرایندهای برشکاری و خمکاری میلگرد د را نباید در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد انجام داد.

      1. آرماتور بندی چیست؟
      2. تفاوت میلگرد و آرماتور در چیست؟
      3. قیمت روز آرماتوربندی؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *