الکترود و سیم جوش

الکترود و سیم جوش چیست؟

الکترود جوشکاری که به آن سیم جوش هم می گویند، مفتولی از نوع فلز و یا گرافیت است که توسط پوشش خاصی به اسم فلاکس، پوشانده شده است و جریان برق را از خود عبور می دهد و موجب ذوب شدن آن می شود که در نهایت اتصال دادن دو قطعه را انجام می دهد. به طور کلی الکترود یا سیم جوش در جوشکاری، ماده ای رسانا است که از یک طرف به قسمت فلزی و از قسمت دیگر به قسمت غیر فلزی متصل می گردد و کار اصلی آن برقراری ارتباط بین دو شی رسانا و نارسانا است. که هدف ما در این مقاله معرفی انواع الکترود جوشکاری است.

انواع سیم جوش و الکترود

سیم جوش و الکترود جوشکاری هر چند برای اتصال قطعات به کار برده می شوند ولی در انواع مختلفی وجود دارند، انواع مختلفی بر اساس موارد مختلفی از جمله جنس، شکل ظاهری، نوع پوشش تقسیم بندی می شود که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

الکترود

برای اطلاع از قیمت سیم جوش در اپلیکیشن ساختمان کاران درخواست بدهید تا از قیمت های بروز باخبر شوید.

انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس جنس

براساس نوع جنس و متریالی که در ساخت هسته سیم جوش به کار گرفته شده است، به دو نوع تقسیم بندی می شود

گروه غیر آهنی

مانند سیم جوش آلومینیوم، مس و نیکل

گروه آهنی

مانند آهن

دانلود مقاله

جوشکاری مس

الکترود یا سیم جوش آلومینیوم

انواع الکترود و سیم جوش از نظر پوشش ظاهری

انواع سیم جوش و الکترود در جوشکاری با توجه به شکل ظاهری خود به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

الکترود بدون پوشش

الکترود پوشش دار

الکترود بدون روکش

از انواع سیم جوش ، الکترود بدون روکش از گذشته مورد استفاده بوده است و از اولین الکترودهای مورد استفاده در جوشکار محسوب می شود اما این نوع سیم جوش بدون روکش با گذشت زمان و تولید الکترود های جدید مورد استفاده قرار نگرفتند، مهم ترین مشکل آنها این بود که زمانی که برای جوشکاری از آن ها استفاده می شد قطعات متصل شده از طریق آن از ظاهر بسیار نامناسبی برخوردار بودند و علاوه بر آن یکی دیگر از مهم ترین مشکلات الکترودهای جوشکاری بدون روکش این بود که استحکام زیادی در برابر مواردی از جمله ضربه و یا تحمل اشیا سنگین نداشت.
از الکترود های پوشش دار برای مصرف در جوش برق مورد استفاده قرار می گیرند و الکترودهایی که فاقد پوشش هستند در جوشکاری های دیگر از جمله جوشکاری آرگون و جوش کربن دی اکسید، مورد استفاده هستند.

دانلود مقاله

جوشکاری تیگ

انواع سیم جوش جوشکاری از نظر پوشش

• الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی:

این دسته از الکترود ها دارای پوشش قلیایی بوده و در جهت قطبیت DC+ مورد استفاده قرار می گیرد و با این هدف طراحی شده است. استفاده از این نوع سیم جوش ها در تمامی موارد جوشکاری مشاهده می شود و کاربرد آن زیاد است در مقایسه با انواع دیگر سرباره سبک تری دارد.

• الکترود رتیلی:

پایه ی این پوشش از نوع رتیلی بوده و برای هر دو نوع قطبیت DC و AC مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که نوع جوشکاری به صورت سر بالا، مستقیم و حتی مایل است از این دسته سیم جوش استفاده می شود از این رو کاربرد متنوع و زیادی در جوشکاری دارد. یکی از خواص مهم این دسته توانایی تحمل ترک گرم بالا بوده و با استفاده از این الکترود می توان قوسی پایدار ایجاد نمود.

• الکترود با پوشش رتیلی پودر آهن:

یکی دیگر از انواع سیم جوش است با توجه به نوع پوشش آن است که به عنوان سیم جوش اکسید سیلیس نیز شناخته می شود و از آن نیز در صنعت استفاده فراوانی می گردد.

• الکترود جوشکاری با پوشش سلولزی:

دلیل نامگذاری این دسته از الکترود ها پوشش سلولزی می باشد که بر روی آن ها کشیده شده است. سطح این دسته به دلیل پوشش آن اصولا خشن بوده و از آن جایی که آن ها نمگیر هستند امکان فاسد شدن ماده سلولز به کار رفته در ترکیب زیاد است. از این رو این سیم جوش ها را معمولا در جعبه هایی که رطوبت به درون آن ها نفوذ نمی کند به فروش می رسانند. یکی دیگر از ویژگی های این دسته عدم خشک کردن آن ها به دلیل پوشش سلولزی روی آن هاست. اما لازم به ذکر است که در کنار این معایب خواص مکانیکی و نفوذ پذیری عالی داشته و برای جوشکاری های سرازیر استفاده می شود.

• الکترود جوشکاری با پوشش اسیدی: در این نوع از روکش های سیم جوش، منگنز و سیلیکات آهن مهم ترین موادی هستند که در روکش این الکترود ها به کار رفته اند. با توجه به سرباره ضخیمی که دارند برای جوشکاری استفاده ی زیادی داشته و دارای سطحی مناسب هستند. علاوه بر این برای رفع عیب های موجود در ریخته گری می توان از این دسته الکترود ها استفاده نمود.

دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش بدون الکترود

انواع دستگاه جوش موجود در بازار از نوع با الکترود هستند. دستگاه های دیگری هم هستند که بدون الکترود کار می کنند و در این دستگاه ها با حذف کردن سیم جوش باعث شده اند که هزینه ها کاهش پیدا کند. این دستگاه ها علاوه بر این که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند از کیفیت و کارایی خوبی نیز برخوردار هستند.

از دیگر ویژگی های آن ها این است سرعت کار با آن ها بیشتر است و وزن سبک تری نسبت به دیگر دستگاه های جوش دارند و این موضوع باعث شده است که جابجایی آن ها بسیار راحت تر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *