هزینه ساخت هر متر خانه در 1401

هزینه ساخت هر متر خانه در 1401 چقدر است؟

هزینه ساخت هر متر خانه در 1401 در کلانشهرها به ازای یک مترمربع زیربنا به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است.

دقت داشته باشید که این قیمت فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری – بیمه – نظام مهندسی و سایر سازمان ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کنید که حداقل به ۶.۵ الی ۷ میلیون تومان خواهد رسید ( البته منطقه به منطقه فرق دارد).
البته این هزینه خیلی جمع جور است برای اینکه بتوان تخمین دقیق تری زد حتما اطلاعات بیشتری باید در اختیار داشت. برای مثال بر اساس تعداد طبقات نیز می توان اینگونه شرح کرد:

هزینه ساخت ساختمان تا ۴ طبقه : ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در هر مترمربع زیربنا (به غیر از هزینه اخذ جواز ساختمان)

هزینه ساخت هر متر ساختمان در 1401 تا 4 طبقه

هزینه ساخت ساختمان ۴ تا ۶ طبقه : ۹ تا ۲۰ میلیون تومان در هر مترمربع زیربنا (به غیر از هزینه اخذ جواز ساختمان)

هزینه ساخت هر متر ساختمان 4 طبقه به بالا

هزینه ساخت ساختمان های فول امکانات : حداقل ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان در هر مترمربع زیربنا (به غیر از هزینه اخذ جواز ساختمان)

هزینه ساخت هر متر ساختمان فول امکانات

اگر به طور کلی به بررسی هزینه ساخت هر متر خانه در 1401 بپردازیم ابتدا باید از جدیدترین قیمت زمین مطلع شویم.

پرهزینه ترین بحث ساخت یک سازه را می توان انتخاب زمین در نظر گرفت.

مورد دوم بحث تهیه جواز ساخت و انتخاب مهندس مشاوره جهت همکاری در پروژه می باشد.

مورد سوم نیز در خصوص ساخت ساختمان می باشد که شامل انتخاب نوع اسکلت بندی ساختمان، سیستم سازه ای و برآورد هزینه های آن می شود.

ساخت ساختمان

همانطور که میدانید معمولا اسکلت های بتنی نسبت به اسکلت های فلزی هزینه کمتری داشته ولی می توان هزینه آن را در چندین مرحله پرداخت نمود ولی در اسکلت های فلزی به دلیل تک مرحله ای بودن ساخت سازه هزینه باید به صورت یکجا پرداخت گردد.

پس از انتخاب اسکلت سازه، بحث نوع و قیمت متریال مصرفی اعم از قیمت پروفیل و میلگرد مطرح می گردد. لازم به ذکر است که تمامی اجناسی که در ساخت در مراحل سفت کاری، تاسیسات و نازک کاری استفاده می شوند جزو متریال های مصرفی می باشند.

با در نظر گرفتن متراژ مفید و غیر مفید و تعداد واحدها و طبقات میزان مصالح مصرفی نیز تعیین می گردد. شاید شما فکر کنید که پروژه های مدرن هزینه ساخت کمتری دارند با این حال ممکن است هزینه این پروژه ها از ساختمان های کلاسیک و نئوکلاسیک مرسوم در بازار نیز بیشتر شود.

تمامی این هزینه ها بسته به نوع متریال مصرفی متفاوت می باشد. با ما همراه باشید تا شما را با هزینه ساخت ساختمان قدم به قدم آشنا نماییم.

دانلود لیست هزینه ساخت منزل در سال 1401 قابل پرینت با فرمت PDF و Excel”

دانلود فایل PDF                        دانلود فایل Excel

معرفی 9 عامل تاثیر گذار در هزینه ساخت هر متر خانه در 1401

1) هزینه خرید زمین از لحاظ موقعیت مکانی و متراژ:

کاملا مشخص است که قیمت زمین در بالای شهر بسیار بیشتر از منطقه های پایین شهر بوده و متراژ زمین نیز در میزان قیمت زمین تاثیرگذار است. هنگام خرید زمین برای ساخت، به نزدیکی زمین به مدارس، ایستگاه تاکسی و مترو و امکانات شهری توجه داشته باشید.

2) هزینه خرید مصالح مورد نیاز در ساخت و ساز:

قیمت مصالح ساختمانی، بخش مهمی از هزینه ساخت تقریبی هر متر خانه در سال ۱۴۰۱ می باشد. هزینه خرید مصالح با توجه به کیفیت و نوع و قیمت روز مصالح ساختمانی خریداری شده متفاوت می باشد. کیفیت مصالح در سه درجه اول تا سوم قرار دارند و مسلما ساخت ساختمان در قسمت‎های بالای شهر، باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشند وهزینه‌های خرید مصالح نیز به دلیل استفاده از مصالح لوکس و درجه اول، بیشتر خواهد شد.

3) نوع اسکلت سازه بتنی یا فلزی:

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت بتنی، هر مترمربع قالب بندی سقف و ستون بتنی بین ۱.۸۰۰ تا ۲.۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود و قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت فلزی نیز، هر مترمربع سقف و ستون فلزی از ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برآورد می شود.

4) قیمت روز آهن آلات:

یک بخش زیادی از هزینه های پروژه های ساختمانی مربوط به تامین آهن آلات دارد. چرا که قیمت آهن به نسبت دیگر موارد مورد نیاز در ساخت، از قیمت های بالاتر و پرنوسان تری برخوردار می باشد.

آهنی که در هر متر مربع مصرف می شود به عوامل زیادی بستگی دارد. هزینه ساخت ساختمان مثلا باید میانگین قیمت میلگرد و سایر آهن آلات مصرفی را حساب کنید.

نکته دیگر دستمزد کار پروژه مورد نظر است. طراحی رستوران در ایران یعنی برای محاسبه قیمت آهن آلات در ابتدا میانگین قیمت میلگرد و آهن آلات دیگر که در هر متر مربع در ساختمان مصرف می شوند را به دست آورده و سپس با دستمزد کار جمع کنید.

5) تعداد واحد و تعداد طبقات ساختمان:

هرچه تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد هزینه طراحی و ساخت بالاتری را شامل خواهد شد.

قیمت ساختمان1401

6) هزینه بیمه و مالیات:

قبل از شروع ساخت و ساز، نسبت به بیمه ساختمان اقدام ‌کنید. هزینه های بیمه تامین اجتماعی هر ساله به میزان ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

7) دستمزد مهندسان ناظر و پیمانکاران و کارگران:

هزینه های دستمزد کارگران در 1401 و مهندسان ناظر از موارد مهم در برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان است. به طور میانگین هزینه دستمزد کارگران، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از مبلغ نهایی هر مترمربع ساختمان را شامل می شود و به همین دلیل در برآورد هزینه ساخت ساختمان، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

8) هزینه سفت کاری:

شامل خاکبرداری و گودبرداری ساختمان، فونداسیون، اسکلت، دیوار چینی و کارهای فلزی در دیوار چینی مانند نعل درگاه پنجره ها و فریم فلزی چهارچوب درها است. اگر اسکلت ساختمان فلزی باشد، هزینه‌های سفت کاری تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند.

9) هزینه نازک کاری ساختمان:

کلیه فعالیتهای معماری بعد از دیوارچینی مد نظر می باشد. نازک کاری دو سوم هزینه‌های ساخت و ساز را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر کیفیت مصالح انتخابی و نوع آن‌ها که عامل تعیین کننده در هزینه ساخت و ساز است، نازک کاری نیز با توجه به نوع مصالح به کار رفته در ساختمان، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که مصالح سنگی برای سنگ کاری ساختمان، نصاب کاشی‌ و سرامیک، مصالح مورد نیاز برای معماری داخلی، کابینت و غیره با کیفیت کمتری اجرا شود، هزینه‌های نهایی هم کمتر خواهد شد.

هزینه ساخت ساختمان با تمام توضیحات و بررسی هایی که در هزینه ساخت تقریبی هر متر خانه در سال ۱۴۰۱ داشتیم، انتظار افزایش قیمت ها در سال ۱۴۰۱ را خواهیم داشت. البته باید گفت به دلیل تغییرات لحظه ای در بازارها و نوسان زیاد قیمت ها، تعیین میزان مشخص این افزایش قیمت غیرقابل ممکن است و برآورد هزینه ساخت هر متر خانه در 1401 کاری دشوار می باشد.

4 دیدگاه‌ها

  • باعرض سلام خدمت دوستان عزیزوتشکربابت تقبل زحمتیکه برای مطلع کردن کسانیکه به این اطلاعات نیازدارند،باتوجه به زحمتیکه کشیده شده اگرجزئیاتش کمی بیشتر بود نتیجه بهتری درپی داشت.موفق باشید،یاحق🙋 🙏

  • قیمت تمام شده ساختمان اسکلت بتنی را می‌توان با توجه به عوامل مختلف تعیین کرد. این عوامل شامل متراژ ساختمان، تعداد طبقات، نوع کیفیت استفاده شده در ساخت و موقعیت جغرافیایی ساختمان می‌شود. قبل از شروع پروژه، مفید است با متخصصان معتبر مشورت کنید تا بهترین قیمت را برای پروژه خود به دست آورید.

  • اینجانب قیمت تمام شده ساختمان اسکلت بتنی را براساس عوامل مختلفی نظیر متراژ، موقعیت جغرافیایی و کیفیت ارزیابی می‌کنم. همچنین برآورد پیشرفت آن بسته به نیازهای خاص شما صورت میگیرد. اگر سوالی دارید یا تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر دارید، با من در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *