تصویر تعمیرکار در حال تعمیر لوله

قیمت لوله کشی ساختمان 1402

برای تعیین قیمت لوله کشی ساختمان 1402، عوامل زیادی دخیل هستند از جمله نوع لوله کشی، متراژ، تعداد واحد، خرید لوله  و اتصالات مورد نیاز و حتی میزان مهارت استادکار و تعداد شاگرد و … . لوله کشی ساختمان جهت دسترسی آسان و آسایش ساکنین می باشد. امکاناتی همچون وجود آب آشامیدنی، شستشو و خروج به سمت فاضلاب و راه اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی می باشد. لوله کشی به طور خلاصه شامل لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی , لوله کشی شوفاژ و تاسیسات گرمایشی , لوله کشی سرمایشی یا برودتی ( شامل لوله کشی کولر گازی , داکت اسپلیت , چیلر ) لوله کشی برق , لوله کشی فاضلاب , لوله کشی هواکش میشود . در این مقاله توضیحاتی راجع به انواع و روشهای لوله کشی و همچنین قیمت لوله کشی ساختمان 1402 جهت دانلود، داده شده است.

مساله مهم دیگر در تعیین قیمت لوله کشی ساختمان 1402, موقعیت جغرافیایی و محل اجرای کار لوله کشی است، که وجود مشکلات و نرخ بیکاری نیز در تعیین اجرت لوله کشی اثرگذار است. مثلا قیمت لوله کشی آب و فاضلاب اصفهان با قیمت لوله کشی ساختمان 1402 شیراز یا تهران تفاوتی در حدود 10 درصد دارد.

قیمت لوله کشی ساختمان و منزل در سال جدید

نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان 1402

نرخ اتحادیه لوله کشی هر ساله توسط اتحادیه شهرهای مختلف به طور کلی و جداگانه تهیه و منتشر میشود. به دلیل نوسانات و کلی بودن نرخ اتحادیه، از آن به عنوان یک معیار قیمت گذاری بین کارفرما و مجری لوله کشی استفاده می شود. نرخ اتحادیه و قیمت لوله کشی ساختمان 1402، با افزایش جزیی بر اساس نرخ اتحادیه لوله کشی سال 1401 محاسبه و توافق می شود.

دو روش برای محاسبه دستمزد و قیمت لوله کشی ساختمان 1402 وجود دارد:

روش اول: مجری براساس قیمت متری یا چکی و کنتراتی و با ذکر جزییات مانند نصب لوازم و شیرآلات با کارفرما توافق میکند. همچنین خرید کلیه لوازم به عهده مجری می باشد.

روش دوم: هزینه لوله کشی با کلیه لوازم لوله اتصالات لازم بین طرفین توافق میشود . این روش در لوله کشی گاز ساختمانهای نوساز رایج بوده است. به دلیل اینکه برخی کارفرمایان عدم آشنایی با لوله و لوازم آن و همچنین مشغله کاری, تهیه لوازم لوله کشی و تاسیسات را نیز به مجری لوله کشی و تاسیسات کار واگذار میکنند. امروزه به خاطر نوسانات قیمت اجناس و مشخص نبودن تعداد و نوع اتصالات مصرفی, نمیتوان قیمت دقیقی برای این نوع لوله کشی در نظر گرفت اما قبل از خرید باید قیمتی حدودی به کارفرما اعلام کرد.

قراردادهای لوله کشی با دو شیوه متری و چکی یا کنترات بر مبنای اجرت و دستمزد لوله کشی محاسبه میشود. قیمت لوله کشی ساختمان 1402 نیز بخاطر تورم و افزایش سالانه دستمزدها هرساله دستخوش تغییرات است.

تصویر استاد کار در حال لوله کشی

قیمت لوله کشی ساختمان 1402(جدول)

قیمت لوله کشی ساختمان 1402

در حال بارگذاری...
تومان

انواع لوله های مورد استفاده در ساختمان

1. لوله کشی آب: لوله اتصالات رایج برای لوله کشی آب ساختمان شامل: لوله تک لایه پلی پروپیلن، لوله پنج لایه، لوله سه لایه فویل دار، لوله پکس، لوله پلی اتیلن پیچی و لوله گالوانیزه می باشد. که دو مورد اول در کشور ما رایج تر هستند. لوله های پلی اتیلن نیز معمولا برای لوله کشی چاه، آبرسانی و همچنین سیستم آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار میگیرند.

2. لوله کشی شوفاژ : لوله تک لایه PP سفید ( لوله سبز آب را با نام های لوله سفید یا لوله پلی پروپیلن و یا لوله تک لایه و یا لوله PP نیز می نامند.)، لوله پنج لایه، لوله تک لایه پکس، لوله سه لایه و لوله های فولادی سیاه از متریال مورد استفاده در سیستم گرمایشی رادیاتوری و پکیج هستند که دو مورد اول رایج تر بوده است. در گذشته لوله های فولادی سیاه به دلیل اجرا و تعمیرات ارزانتر لوله های پلیمری طرفداران بیشتری داشت.

3. لوله کشی فاضلاب : لوله اتصالات PVC یا لوله پلیکا , لوله پوش فیت , لوله پلی اتیلن فاضلابی جوشی , لوله چدنی از لوله های مورد استفاده در فاضلاب کشی ساختمان میباشند که در این نوع لوله کشی دو مورد اول کاربردی تر و تعبین کننده قیمت لوله کشی ساختمان 1402 هستند.

4. لوله کشی گرمایش از کف : لوله اتصالات پنج لایه و تک لایه پکس برای اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمان کاربرد دارند.

تصور لوله کش در حال کار

5. لوله کشی کولر گازی و اسپلیت : در لوله کشی سرمایش اسپلیت از لوله های مسی استفاده می شود.

6. لوله کشی گاز: لوله کشی گاز به دو بخش روکار و توکار تقسیم می شود. که در لوله کشی گاز روکار از لوله اتصالات بدون درز یا درزدار استاندارد فلزی سیاه می توان استفاده کرد. و در لوله کشی گاز توکار ساختمان باید از لوله های فولادی مانیسمان و API , و اتصالات مانیسمان استفاده کنیم.

7. لوله کشی هواکش :هدایت گازهای موجود در پخت و پز، سرویس بهداشتی و لوازم گازسوز را به سمت بیرون انجام می دهد. و اغلب با لوله های پلیکا هواکشی یا لوله های حلبی گالوانیزه به صورت عمودی و رایزری اجرا میشود که خروجی هر قسمت به آن متصل می گردد.

8. لوله کشی موتورخانه : لوله کشی موتورخانه ساختمان به دلیل داشتن حرارت بالا حداقل تا کلکتور بایستی حتما لوله های فولادی ضخیم استفاده شود و بعد از آن از لوله های تک لایه و پنج لایه استفاده کرد، با کاهش درجه حرارت سیال.

هزینه لوله کشی پکیج

نوسانات قیمت اجناس لوله اتصالات نیز در هزینه نهایی و قیمت لوله کشی ساختمان 1402،  تا حدود زیادی باعث افزایش یا کاهش مخارج نهایی لوله کشی پکیج شوفاژ دیواری می شود. طول لوله کشی و مسیر لوله کشی و همچنین کنده کاری و تخریب و دستمزد نصب آن، در قیمت لوله کشی پکیج شوفاٰژو در نهایت قیمت لوله کشی ساختمان 1402 تاثیرگذار است. به طور کلی حدود 4 تا 6 میلیون دستمزد قیمت لوله کشی پکیج شوفاژ ساختمان میباشد.

پکیج، رادیاتور و لوله کشی پکیج از لوازمی هستند که برای نصب یک پکیج نیاز داریم. قیمت لوله کشی ساختمان 1402 و برند این پکیج ها متغیر می باشد. همچنین تفاوت قیمت لوله کشی پکیج روکار و توکار، تخریب و بازسازی است که به مبلغ اصلی اضافه میشود.

تصویر لوله کشی کف

اجرت لوله کشی آب

امروزه دستمزد لوله کشی آب و دستمزد لوله کشی فاضلاب با هم توافق می شوند، اما به طور جداگانه دستمزد لوله کشی آب نسبت به فاضلاب کمتر بوده و تقریبا قیمتی برابر لوله کشی پکیج دارد.. لوله کشی تک لایه به عنوان محور اصلی قیمت گذاری است. و لوله کشی آهنی قیمت چندبرابر لوله کشی پلیمری را دارند. قیمت و اجرت لوله کشی آب را 90 تا 100 هزار تومان در نظر گرفت و برای متراژ بالا 7 تا 80 هزار تومان می باشد. پس هر چه متراژ کار بالاتر برود، قیمت لوله کشی ساختمان 1402 کاهش می یابد.

قیمت لوله آب سرد و گرم

از شاخصه های اصلی در تعیین قیمت لوله کشی ساختمان 1402 است. لوله اتصالات تک لایه پلیمری, لوله های پنج لایه و به ندرت لوله گالوانیزه از جمله گزینه های انتخابی برای اجرای لوله کشی ساختمان محسوب می شوند.

قیمت لوله آب سرد و گرم پلاستیکی هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هم از نظر اجرا مناسب ترین نوع لوله های موجود در بازار هستند. کیفیت بالا و سرعت کار لوله های پلاستیکی سفید بسیار بالاست و موجب جلب رضایت مشتریان زیادی شده است.

همچنین لوله های پنج لایه جدیدترین و گران ترین لوله های مورد استفاده بوده در لوله آب سرد و گرم پلیمری می باشد. لوله های گالوانیزه در گذشته پرکاربردترین لوله های آب بودند اما به دلیل طول عمر نسبتا کم، قیمت بالا و سختی های مربوط به اجرا، امروزه کمتر استفاده می شود مگر در ساختمان های بسیار بلند.

نمایی از لوله کشی کف

قیمت دستمزد لوله کشی پنج لایه

قیمت دستمزد لوله کشی پنج لایه بسته به حجم کار حدود متری 60  تا 80 هزار تومان متغیر است. کاربرد لوله کشی 5 لایه در آپارتمان های مشابه و تعداد بالا می باشد. طور کلی قیمت دستمزد لوله کشی پنج لایه بین 10 تا 20 درصد از لوله کشی پلاستیکی گران تر است.

سایر خدمات تاثیرگذار در قیمت لوله کشی ساختمان 1402

نصب , تعمیر و راه اندازی موتورخانه مرکزی، پکیج شوفاژ دیوار، سرویس شوفاژ، منبع ذخیره آب، پمپ آب،  تعمیر و سرویس کولر آبی و گازی،تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی و بازسازی آن،  نصب و تعمیرات شیرالات بهداشتی و … که هر کدام قیمت جداگانه ای دارند.

هزینه گرمایش از کف

هزینه گرمایش از کف به صورت متراژ زیربنا محاسبه میشود . گرمایش از کف را در مناطق مختلف آپارتمان می توان اجرا کرد. متریال مورد استفاده مانند لوله و شیرآلات، کلکتورها، فوم و مش و غیره در اجرای این کار تاثیر زیادی  بر قیمت لوله کشی ساختمان 1402 دارد. اما به طور متوسط به غیر از زیرسازی و لوازم مورد نیاز برای برای این کار , دستمزد اجرای گرمایش از کف حدود 80 تا 100 هزار تومان می باشد. و اما برآورد کلی از گرمایش کف با کلیه مصالح نیز با لوله اتصالات سوپرپایپ، نیوپایپ و پکس مترمربعی بین 340 تا 390 هزار تومان می باشد.

قیمت لوله پلی اتیلن و هزینه لوله کشی پلی اتیلن
نرخ دستمزد لوله کشی پلی اتیلن

دستمزد لوله کشی پلی اتیلن با توجه به نوع کاربرد آن، بسیار متغیر است. دستمزد لوله کشی پلی اتیلن فاضلاب از نوع جوشی حدود 20 درصد  قیمت بیشتری نسبت به لوله کشی پلیکا چسبی و پوش فیت دارد، زیرا استادکاران کمی در این رشته هستند.

دستمزد لوله کشی پلی اتیلن آبرسانی و کشاورزی نیز به صورت پروژه ای بوده و متری محاسبه نمیشود، اما در متراژهای بسیار زیاد تا سایزهای 2 اینچ بین 25 تا 40 هزار تومان برای دستمزد لوله کشی پلی اتیلن تعیین کرد.

عوامل تعیین کننده قیمت لوله کشی ساختمان 1402

دستمزد و هزینه لوله کشی ساختمان یا امکان به عوامل گوناگونی وابسته است. هریک از خدمات لوله کشی نظیر لوله کشی گاز، لوله کشی آب، لوله کشی برق و لوله کشی فاضلاب دارای موانع، گلوگاه ها، سهولت و قرارداد مختص خود است. به طور کلی قیمت لوله کشی ساختمان 1402، به موارد زیر بستگی دارد:

  1. 1. جنس و نوع لوله مورد استفاده
  2. 2. سابقه لوله کشی ساختمان
  3. 3. میزان تجربه و تخصص لوله کش
  4. 4. انصاف و کیفیت در خدمات لوله کشی
  5. 5. موقعیت جغرافیایی
  6. 6. قیمت لوله و اتصالات لازم برای لوله کشی

می توانید با مراجعه و ثبت نام در سایت ساختمان کاران، درخواست خود را ثبت نمایید و از استادکاران در زمینه قیمت لوله کشی ساختمان 1402 بگیرید و کار خود را با خیال راحت به آن ها بسپارید.

تصویری از کنتور گاز
نکات فنی که در لوله کشی باید رعایت شوند

مراقبت از لوله و اتصالات: لوله کشی از مراحلی اولیه ساخت بنا می باشد پس امکان آسیب دیدگی لوله ها و ابزار های لوله کشی وجود دارد. جهت جلوگیری از آسیب دیدن لوله ها بهتر است قبل از استفاده، آن ها را در پوششی قرار دهیم و بعد از جایگذاری مسیر لوله کشی را با سیمان پوشانده شود.

انتخاب مسیر افقی لوله کشی در کف: در لوله کشی توکار، باید مسیر های افقی در کف ساختمان در نظر گرفته شود که در انتها وارد دیوار شده و به انشعابات و شیر آلات وصل شوند.

استفاده از عایق روی لوله و اتصالات تا معرض نور خورشید قرار نگیرند.

استفاده از فوم لوله مقاوم در برابر نور خورشید: این فوم ها نباید در مدت زیاد در برابر نور خورشید قرار بگیرند. زیرا ممکن است آسیب ببیند. و محافظت از آن در برابر نور خورشید امری مهم و واجب می باشد.

استفاده از اورینگ های اصلی : در صورتی که از اورینگ های اصلی استفاده نشود ، بعد از گذشت مدتی مشکل نشتی پیش می آید . که موجب خسارت و هزینه برای تعمیر و دوباره کاری در پیش دارد. برای تهیه اورینگ های اصلی باید از نمایندگی های مجاز آن ها را خریداری کرد.

پوشاندن لوله در سرما: لوله هایی که در فضای باز قرار دارند، در سرما دچار یخ زدگی و ترکیدن می شوند. پس باید لوله های در معرض سرما را باید با لایه ای مناسب بپوشانیم.

سرهم کردن لوله ها، نصب اتصالات، شیرآلات و وسایلی همچون ماشین لباسشویی، آبگرمکن، سینک و توالت با استفاده از ابزار مخصوص لوله کشی

رعایت تمامی نکات بالا منجر به افزایش طول عمر لوله و تاسیسات شما می شود و در نهایت قیمت لوله کشی ساختمان 1402 را در زمینه بازسازی کاهش می دهد.

نمایی از لوله کشی
وظایف روزمره لوله کش

نگهداری و تعمیر سیستم لوله کشی از طریق تعویض مغزی شیرآلات، باز کردن لوله های گرفته ( لوله بازکنی ) و تعویض لوله های شکسته.

تخمین زمان اجرای پروژه، میزان مصالح مورد نیاز و هزینه های پروژه

بازبینی نقشه لوله کشی ساختمان و کسب اطمینان از اجرای صحیح سیستم لوله کشی بر اساس مقررات ملی ساختمان

جوشکاری لوله های کوچک، استفاده از تکنیک ها و ابزار های مختلف لوله کشی برای اتصال لوله ها

راه اندازی آبگرمکن ( مخزن آبگرمکن ) ، نصب فلاش تانک تک زمانه و دو زمانه

رعایت کامل ایمنی و اطفا حریق در صورت نیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *