نحوه اجرای نمای سیمانی

اجرای نمای سیمانی مرحله به مرحله

نماسازی ساختمان‌ها به شکل‌های مختلف و با استفاده از مصاحل گوناگون قابل انجام است که سیمان یکی از آن‌ها است. این متریال مقاومت نما را افزایش می‌دهد و معمولا برای زیرسازی استفاده می‌شود اما در موارد خاص می‌توان به عنوان متریال اصلی طراحی نما هم از آن استفاده کرد. در این مطلب قصد صحبت در مورد اجرای نمای سیمانی، چگونگی و نکات انجام این کار در هر مرحله را داریم. با ما همراه باشید.

نمای سیمانی چیست؟

نمای سیمانی چیست؟

یکی از مراحل ساختمان‌سازی، اجرای نمای ساختمان‌ها است. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز است زیرا نتیجه آن تاثیر زیادی در جلوه و ظاهر ساختمان در دید مخاطبان دارد. به منظور اجرای نما در ساختمان‌ها یا نماسازی می‌توان از متریال مختلفی استفاده کرد که سیمان یکی از آن‌ها است. سیمان به دلیل مزایای فراوانی که دارد، یکی از بهترین و پرکاربردترین متریال برای ساخت نمای ساختمان‌ها است.

سیمان هم به عنوان نمای اصلی و هم به عنوان زیرسازی که دیگر متریال روی آن اجرا می‌شوند، کاربردی است. به همین دلیل آشنایی با ویژگی‌های این نما و نحوه استفاده از این متریال برای ساخت نما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مراحل اجرای نمای سیمانی

نماسازی با سیمان معمولا در دو مرحله انجام می‌شود، البته در صورتی که سیمان به عنوان متریال اصلی نما به کار رود، در صورتی که سیمان صرفا برای زیرسازی و مقاوم‌سازی نما جهت استفاده متریالی دیگر مورد استفاده قرار گیرد، تنها در یک مرحله انجام می‌شود. به طور کل اما دو مرحله اجرای نما برای متریال سیمانی وجود دارد که عبارتند از:

مراحل اجرای نمای سیمانی

مرحله آستر

اولین مرحله از اجرای نما با استفاده از سیمان، مرحله آستر یا آسترکشی است. برای شروع این مرحله ابتدا باید دیوار را کروم‌بندی کرد. کروم‌بندی دیوارها معمولا از قسمتی که بیشترین بیرون زدگی را دارد، شروع شده و با فاصله 1 متر انجام می‌شود. دقت کنید که فاصله بیشتر موجب عدم یکنواختی ظاهری شده و در نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد. پس از کروم‌بندی باید ملات سیمانی را آماده کرد و بین کروم‌ها را با استفاده از آن پر کرد.

یک روش خوب برای کروم‌بندی سریع و موثر در مرحله اول اجرای نمای سیمانی، استفاده از یک کمچه و پرتاب ملات سیمانی به سمت دیوار است. فشار ناشی از این پرتاب باعث چسبندگی بهتر به سیمان می‌شود. بعد از پرتاب مقدار مورد نظر سیمان به سمت دیوار آن را به کمک وسیله‌ای مخصوص به نام شمشه صاف می‌کنند. این وسیله کمک می‌کند که ملات سیمانی در تمام سطح دیوار به طور یکنواخت پخش شود. این مرحله از کار را اصطلاحا شمشه‌گیری هم می‌گویند.ضحامت سیمان در مرحله آستر نباید از 4 یا 5 سانتی‌متر بیشتر شود. ملات سیمانی نوعی بتن غیرمسلح است که با افزاش ضخامت احتمال ترک خوردن آن وجود دارد. در نتیجه بهتر است ضخامت سیمان را در این مرحله چندان زیاد نکرد.

مرحله رویه، دومین مرحله اجرای نمای سیمانی

پس از آسترکشی دیوار، نوبت به اجرای رویه می‌رسد. تفاوت این مرحله با مرحله قبلی در نوع سیمانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله آسترکشی از پودر سیمانی معمولی یا پودر سیمان سیاه استفاده می‌شد اما در این مرحله از پودر سیمان سفید استفاده می‌کنند که ظاهری شکیل‌تر دارد. به منظور شروع این مرحله ابتدا لایه آستر را نمناک می‌کنند. این کار کمک می‌کند چسبندگی لایه رویه به آستر بیشتر شود.

نحوه اجرای نمای سیمانی

بهتر است بلافاصله بعد از نمناک کردن دیوار اقدام به رویه‌کشی نکرد و کمی زمان داد تا لایه آستر آماده شود. در غیر اینصورت احتمال ریختن سیمان رویه وجود دارد. در صورتی که ضخامت لایه سیمانی در مرحله آستر زیاد باشد، این امکان وجود دارد که با ایجاد چند خراش در سطح دیوار، چسبندگی و پیوستگی لایه‌ها را بیشتر کرد. در این مرحله هم ابتدا باید ملات سیمانی را روی دیوار قرار داد. برخلاف مرحله قبلی این مرحله از اجرای نمای سیمانی باید با صبر و دقت انجام شود. به این منظور باید از کمچه استفاده کنید و ملات سیمان را به اندازه 0.5 تا 2 سانتی‌متر روی لایه آستر بکشید. برای راحت‌تر انجام شدن کار در این مرحله، ابتدا دور ستون‌ها و پنجره‌ها را آسترکشی کنید و سپس دیگر قسمت‌های نما را اجرا کنید تا نتیجه نهایی تمیزتر شود.

اگر قصد استفاده از متریال و مصالح گوناگون مانند شیشه، سنگ یا یونولیت را دارید ابتدا باید قالب بندی آن‌ها را روی دیوار انجام دهید و سپس فاصله بین قالب‌ها را رویه‌کشی کنید. اگر نمای سیمانی، نمای اصلی کار شما است به منظور جلوگیری از ترک خوردن نما، تا 7 روز پس از اجرای نمای سیمانی سطح آن را آب‌پاشی کنید.

انواع نمای سیمانی

انواع نمای سیمانی

نمای سیمانی قابل اجرا در ساختمان‌ها انواع مختلفی دارد. هر کدام از انواع نمای سیمانی جلوه و کارایی متفاوتی داشته و عبارتند از:

  • نمای سیمان سفید: سیمان سفید پرکاربردترین نوع سیمان برای نماسازی است. این نوع سیمان برای نماسازی به دلیل ظاهر مناسب و هزینه کم بسیار مورد توجه است. البته سیمان سفید برای نماسازی باید کیفیت بالایی داشته باشد، در غیر اینصورت کدر می‌شود. از مزایای این نما می‌توان به ظاهر شکیل آن و از معایب آن به زود کثیف شدن نما اشاره کرد.
  • نمای سیمان شسته: این نوع نمای سیمانی، مقاوم‌ترین نوع نمای سیمانی است که به دلیل ظاهر شکیلی که ایجاد می‌کند، برای اجرای نما به تنهایی بهترین گزینه است. برای ساخت ملات سیمانی این نما از آب، پودر سیمان، رنگ دانه و پودر سنگ و کمی ماسه استفاده می‌شود.
  • نمای سیمان آب‌ساب: ملات این نمای سیمانی مانند سیمان شسته است با این تفاوت که به جز رنگدانه، موزائیک‌های شکسته هم در ملات قرار می‌گیرند تا ظاهر آن جذاب‌تر شود. اجرای نمای سیمانی از این نوع، یک گام بیشتر دارد و آن استفاده از فرچه خیس پس از رویه‌کشی است تا موزائیک‌های رنگی مشخص شوند.
  • نمای سیمانی رومی: از دیگر انواع اجرای نماهای سیمانی می‌توان به نمای رومی‌سیمانی اشاره کرد که با ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ استفاده می‌شود و همراه با سنگ مرمر یا به عنوان جایگزین سنگ مرمر در نما مورد استفاده قرار می‌گرد. قیمت نمای سیمانی رومی نسبت به دیگر انواع نما بیشتر است زیرا جزئیات معماری آن بیشتر از دیگر نماها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *